Честь (і, й)
порядність; швидко (і, й)ти; добро (і, й) зло; найбільш (і, й)мовірний; батьки
(і, й) діти; тихий (і, й) спокійний; чорне (і, й) біле; річки (і, й) озера;
сміх (і, й) сльози; тополя (і, й) явір; фрукти (і, й) овочі; Юля (і, й) Андрій;
Аліна (і, й) Юрко.
Вправа 3. Запишіть речення, вибираючи з дужок правильний варіант.
1.(У,
в)міння вести розмову – це талант. 2. (У, в) дружбі немає ні боржників, ні
благодійників. 3. Стоїть на видноколі мати – (у, в) неї (у, в)чись. 4. Бесіда –
це мистецтво, (у, в) якому суперником людини виступає (у, в)се людство. 5. (І,
Й) пізній ранок, (і, й) короткий день - (у, в)се зими окреслені прикмети. 6.
Копай (у, в)середині себе криницю для тої води, яка зросить (і, й) твою оселю,
(і, й) сусідську.
Вправа 4. Спишіть, розкриваючи дужки.
Забути
про (у, в)тому; хитався від (у, в)томи; похід (у, в)гори; ми (у, в)же тут;
відпочили (у, в) аквапарку; купався (у, в)літку; побували (у, в) Сваляві; птахи
(у, в) небі; знає (у, в)се; (у, в) світлі істини; купались (у, в) озері; дощ (і,
й)шов (у, в)день; день (і, й) ніч; сосна (і, й) ялина; фільм (і, й) де; діти
(і, й)дуть; війна (і, й) мир; Світлана (і, й) Денис.
21.01.2021
Тема: РМ. Письмове докладне переказування текстів різних
стилів.
Завдання 1. Прочитати текст, скласти до
нього план у зошиті.
Зірковий шлях Корольова
У тисяча дев’ятсот
п’ятдесят сьомому році ракета вивела на орбіту штучний
супутник Землі. Це стало першим необхідним кроком в освоєнні космічного
простору. Без ракети-носія не могло бути й мови про космічні польоти.
На чолі великої справи стояв керівник,
який вірив у реальність таких польотів у той час, коли багато хто вважав їх
фантастикою. Цим керівником був головний конструктор, академік, українець
Сергій Корольов.
Працювати з Корольовим було важко, але
цікаво. Підвищена вимогливість, стислі терміни завершення завдань, новизна, яка
приховувала не лише приємні несподіванки, - усе це змушувало тих, хто з ним
працював, постійно перебувати в стані нервового напруження.
Проте всі ці труднощі, незручності, а
інколи й серйозні неприємності видавалися мізерними порівняно із захопливо
цікавою роботою. Однією з причин постійного інтересу до роботи була її новизна.
Корольов не любив спокійного життя, не любив повторюватися. Розробляючи якусь
нову конструкцію, пройшовши виснажливий шлях пошуків, нарешті надавши
конструкції потрібного ступеня завершеності, він начебто втрачав інтерес до
теми. Часто свої досягнення «дарував» спорідненому колективу, причому навіть
переводив своїх колег у нову групу конструкторів. Це свідчило про масштабність
його поглядів і невичерпну творчість.
Попри велику щедрість Сергій Корольов
нікому не передавав тематики, пов’язаної з пілотуванням польотів. Мабуть, неабияка роль у
цьому належала його юнацькій мрії – літати на планерах, а потім на ракетному
апараті. Тому й не дивно, що всю інформацію про космонавтів він відстежував сам
і контролював дуже ретельно.
Відбір і підготовка перших космонавтів
проводилися паралельно з удосконаленням кораблів. Так само як не було ніякого
досвіду створення космічних кораблів, був відсутній і досвід підготовки
космонавтів. Що очікувало людину в космічному просторі? Достеменно було відомо,
що вона опиниться в невагомості, що під час підйому та спуску на неї будуть
впливати великі перенавантаження, що корабель перебуватиме під дією космічного
випромінювання. Як вплине космічний політ на психіку людини? На ці запитання
ніхто не міг відповісти.
Було приємно відчувати, що космічні рейси
перекреслили песимістичні прогнози деяких учених, згідно з якими людина більше
доби не зможе існувати в космосі, а тривала невагомість може стати бар’єром
для його освоєння.
Космонавтика розширила обрії наших знань,
стимулювала розвиток багатьох галузей науки й техніки. Земляни завжди будуть із
вдячністю пам’ятати імена людей, які відкрили нову сферу людської
діяльності. У цьому сузір’ї імен одне з найяскравіших – ім’я
нашого співвітчизника – авіаконструктора Сергія Корольова.
Завдання 2. Прочитати декілька раз текст,
підготуватися до написання письмового переказу на наступному уроці.
18.01.2021
Тема: Чергування і зміни приголосних. Спрощення
приголосних
Завдання 1. Прочитати правила на с.97-98,
101-102.
Завдання 2. Переглянути відео
Завдання 3. Вправа 3 (с.98). Від поданих іменників
утворити прикметники за допомогою суфікса -ськ-.
Наприклад: товариш – товариський
Завдання 4. Вправа 5 (с.99). Тест
Завдання 5. Вправа 2 (с.102).Перепишіть слова,
уставивши, де потрібно, пропущені літери
Завдання 6. Вправа 7 (с.104). Перепишіть
слова, уставивши, де потрібно, пропущені літери
Виконані завдання надіслати до наступного уроку
14.01.2021
Тема: Чергування голосних
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал.
Голосні звуки [о], [е] (у відкритих складах) часто
чергуються з [і] (у закритих складах): шко-ла — шкіл; дво-ри — двір; по-со-ли — сіль; у мо[йе]му — у мо[йі]м.
Таке чергування характерне для української мови й вирізняє її серед інших
східнослов’янських мов.
ОРФОГРАМА:
літери о–і, е–і, є–ї в коренях і суфіксах слів: ягода — ягідка; колесо — колісний; Києва — Київ
Завдання 2. До
кожного слова — назви міста — доберіть його форму, у якій
відбувається чергування голосних звуків.
Завдання 3. . Перепишіть, ставлячи подані в дужках слова в потрібній
формі.
1.Я
з поезій зведу вам до (Київ) міст (Б. Олійник). 2. І мало що у (Ірпінь) нагадує
минулі дні (М. Луків). 3. Гомонять під (Канів) селяни (М. Рильський). 4. Пливли
тумани в (Лютіж), гули вітри сполохано (Д. Луценко). 5. Нема старому вороття
ані у (Київ), ні в (Львів) (М. Рильський). 6. Тисячоріччя (Бориспіль)
відзначалося 2015 року на державному рівні (З Вікіпедії).
Завдання 4. Перепишіть,
уставляючи пропущені літери.
1.Гуде
вітер вельми в полі, гуде, ліс л..має (В. Забіла). 2. Я не л..мивсь ні в які
двері, неправді я не бив чолом (А. Григоренко). 3. Дуб л..мається, а людина
нахиляється (Нар. творч.). 4. Як я зл..млюсь, не плачте по мені! (Леся
Українка) 5. Коли б я був вітром буйним, я б розг..нив чорні хмари (Олександр
Олесь). 6. Я розг..няю тіні хмар (Є. Будницька). 7. Вітер в небі за хмарами
г..ниться (В. Симоненко). 8. Відчуття вторинності, комплекс меншовартості треба
нам із себе виг..няти (З виступу).
Тема: Урок розвитку мовлення. Конспектування як різновид
стислого переказу прочитаного науково-навчального тексту.
Мета:поглиблювати поняття
про конспект як вид роботи з текстом, удосконалювати вміння аналізувати готовий
конспект; розвивати вміння здійснювати змістово-композиційний та мовний аналіз
тексту науково-популярного стилю, сприймати прочитаний текст, розуміти його,
стисло відтворювати зміст прочитаного; удосконалювати навички редагування
складеного тексту; виховувати повагу до українських традицій і звичаїв.
Завдання 1. Накреслити таблицю в зошиті
Конспект
1. Що таке конспект?
Конспект — це короткий виклад
твору, що містить найсуттєвіші факти, положення й висновки книги
2. З якою метою робиться
конспект?
Конспектування дає вміння точно
мислити і говорити, вибирати лаконічну форму, обдумувати весь прочитаний
матеріал. Зміст книжки після такого обдумування й чіткого викладу легше
запам’ятовується
3. «Партитурне читання»
«Партитурне читання» дозволяє
за дві-три години одержати правильне уявлення про книгу, довідатись, що
там найцікавіше, який фактичний матеріал у ній можна знайти
4. Види конспектів
Існує два види конспектів:
текстуальний конспект (найважливіші положення виписують у вигляді точно
документованих цитат) і вільний конспект (це стислий переказ праці)
5. Техніка конспектування
Техніка конспектування: головні
ідеї й положення книжки виділяти; цитати супроводжувати позначенням сторінки;
на полях робити короткі підзаголовки, що розкривають зміст розділу
Завдання 2. Прочитайте
текст. Доберіть дві-три назви. Запишіть їх, підкресліть найбільш вдалу, на ваш
погляд. Складіть вільний конспект статті.
ШАНУЙ
ОДЕЖИНУ, А ЛЮДИ – ТЕБЕ
В усі часи оберегом для людини був
одяг. Він прикривав не лише від холоду, а й від недоброго ока.
Раніше вишивалися комір сорочки, низ і
манжети рукавів. Таким чином, вишивка обрамляла тіло людини й захищала її від
зла. Це ж стосується головного убору: для дівчат вінок, жінок – хустка, очіпок,
намітка. За давніх часів люди уявляли світ у трьох вимірах. Верхній світ –
небесний, світ богів. І головний убір ставав наче посередником між людиною та
вищим світом.
Відомо, що зображення кола – це
магічний знак, оберіг, символ сонця. Начільну пов’язку – стрічку, що служила
оберегом і символізувала сонячний диск, дівчата носили з найдавніших часів.
Оберегом від зла був віночок, що плели
дівчата. У повному українському вінку було дванадцять квіток, кожна з яких була
символом: безсмертник – символ здоров’я, деревій – нескореності, барвінок – життя
та безсмертя людської душі, цвіт вишні та яблуні – символ материнської
відданості, любисток і волошка – вірності в коханні, ромашка – дівочої чистоти
та цноти, ружа, мальва та півонія – віри, надії та любові, хміль (вусики) –
гнучкості та розуму.
До віночка в’язали кольорові стрічки.
Посередині світло-коричнева стрічка – символ матінки-землі, зліва та справа дві
жовті – символ сонця, світло-зелена й темна – символи живої природи, краси та
юності, далі йдуть синя та блакитна – символи неба й води; потім з одного боку
оранжева – символ хліба, з іншого – фіолетова – символ розуму, малинова –
символ щирості та рожева – символ багатства; по краях вінка в’язали білі
стрічки – символ чистоти, на лівій внизу вишивали сонце, на правій – місяць.
Вінок недаремно є одним із основних
образів, що фігурують у зразках народної творчості. З ним дівчата ворожили,
пускаючи його за водою й т. ін. Він був постійним атрибутом святкового одягу,
особливо це стосується весілля.
Як уже зазначалося, магічним
знаком-оберегом ще задовго до християнства був хрест. Він уважався символом
чотирьох сторін світу – сходу, заходу, півночі та півдня. Намагаючись захистити
себе з усіх боків від зла, хвороб, нечистої сили, наносили знак хреста на денце
капелюха (на Поділлі), вишивали на крисах (на Львівщині).
А дівчата пришивали до гільця вовняні
кульки спереду, ззаду та з обох боків, що теж служило знаком хреста та
оберігало з чотирьох боків.
Оберегом у давнину був і пасок. Про це
свідчить обряд “зв’язування пояса” для хлопчиків, які досягли трьох років.
Недаремно ж дуже часто зустрічаємо й у Біблії нагадування Ісуса своїм учням,
щоб “рамена їхні були підперезані”.
Хто забуває минуле, той не вартий
майбутнього – справедливість цього вислову перевірена часом. Неможливо
пробачити сучасному українцю небажання осягнути багатющий шар народної
культури. Прикро, коли народ забуває свої духовні традиції, народні звичаї,
моральні засади.
Пам’ятайте, що “нащадки пам’ять
бережуть”. Заповнюючи “білі плями” у своїх знаннях та латаючи порожнечі душі,
тобто повертаючись обличчям до духовної культури свого народу, ми повертаємося
до джерел, що живлять його дух, ми п’ємо з його душі-криниці.
У коленому з пас живе наш пращур. Тому
за відсутності ікони, ми подекуди молимось, повертаючись обличчям до сонця, ми
часто пов’язуємо з фазами Місяця не лише зміни погодних явищ, але й власне
самопочуття, ми переконані у впливі цих фаз на виконання приписів народної
медицини, свідомо чи несвідомо з острахом ставимося до того часу, коли місяць
уповні тощо. І хоч на хвильку, але захоплено стріпнеться душа, схвильовано
перебираючи найзаповітніші, найпалкіші бажання, та прикипить око до яскравого
вогника падаючої зірки – а раптом наші предки не помилялися?.. (За М. Шкодою).
28.12.2020
Тема: Орфограма. Орфографічна помилка. Літери на
позначення ненаголошених е, и в
корені слова.
Мета: поглибити знання учнів про орфограму й орфографічну помилку;
ознайомити учнів з орфограмою «Ненаголошені голосні [е], [и] в коренях слів, що
перевіряються наголосом»; формувати вміння правильно писати слова з
ненаголошеними [е], [и] в коренях слів, перевіряти правильність написаного за
допомогою правил; розвивати орфографічну пильність, правописні навички,
пам’ять, уміння обґрунтовувати вибір потрібної літери у слові; прищеплювати
любов до образного слова.
Завдання 1. Уставляючи пропущені літери,
запишіть слова в дві колонки: з літерою е та літерою и.
Завдання 2. Перепишіть,
уставляючи на місці крапок пропущені літери.
Якщо порівняти інформацію з ок..аном, то
т..леглядач — це людина, яка с..дить на бер..зі і спост..рігає, як на неї
накочуються інформаційні хвилі. Натомість нетер — яхтсмен, який рухається
ок..аном, ск..ровуючи його куди завгодно, відкр..ваючи все нові землі й
екзотичні острови. Отже, в Інтернеті маємо пов ну для ч..тання текстів свободу
і швидкість спр..йняття інформації. У м..режі кор..стувач насамп..ред
пер..глядає заголовки новин, далі — клацанням мишки ро..ширює інформацію про
те, що його зацікавило, а коли є бажання, ро..гортає інші сторінки. Проте
Інтернет кр..тикують за ч..малу кількість фактичних і граматичних пом..лок, які
є платою за гіпероп..ративність. А ще — за фрагментарність і пов..рховість
інформації (За Б. Потятиником).
Завдання 3. . Спишіть
речення, уставляючи на місці пропуску букву е або и та розставляючи пропущені
розділові знаки.Доберіть синоніми до виділених слів.
1.Придорожня
б…реза гойдала на своїх плакучих
гілках з…лений д…мок. 2. Чов…н пл…ве та хвилі здіймає б’ючи
вітрила в задумливу ніч. 3. Зашуми в…сною
зел…н луже теплий вітре ш…л…сти в гіллі. 4. Щоб сонячне світло досягло З…млі
потрібно 8 хв…лин. 5. Д…тинства теплий віт…р з очей моїх сльозинку вит…р.
Виконані завдання надсилаємо в той день, коли стоїть урок
24.12.2020
Тема: Орфограма. Орфографічна помилка. Літери на
позначення ненаголошених е, и в
корені слова.
Мета: поглибити знання учнів про орфограму й орфографічну помилку;
ознайомити учнів з орфограмою «Ненаголошені голосні [е], [и] в коренях слів, що
перевіряються наголосом»; формувати вміння правильно писати слова з
ненаголошеними [е], [и] в коренях слів, перевіряти правильність написаного за
допомогою правил; розвивати орфографічну пильність, правописні навички,
пам’ять, уміння обґрунтовувати вибір потрібної літери у слові; прищеплювати
любов до образного слова.
Завдання 1. Прочитати правила на с.85-86.
Завдання 2. Вправа 3 (с.87). Переписати,
вставляючи пропущені е або и.
Завдання 3. Вправа 7 (с.89). Переписати,
вставляючи пропущені е або и.
Завдання 4. Перепишіть,
уставляючи пропущені літери.
1.В
ж..тті лиш сила нищить пер..шкоди (І. Франко). 2. З кордонів поч..нається
країна, з..мля Вітчизни — з рідних бер..гів, з пісень — свята любов до України,
а з мудрості — відсутність ворогів (В. Мельников). 3. Поет — немов м..мбрана!
Він творить не п..ром. Поет — відкрита рана у людства під р..бром (Б.
Мозолевський). 4. Здобуті розгоном чи нахрапом пер..моги не бувають тр..вкими й
тр..валими (З журн.)
Виконані
завдання надсилаємо в той день, коли стоїть урок
21.12.2020
Контрольна робота
Практична риторика
1.Риторика – це:
А)
відповідь, заперечення, зауваження одного з учасників діалогу іншому;
Б)
наука про правильну вимову та наголошування слів;
В)
наука і мистецтво переконувати співрозмовників;
Г)
емоційне ствердження або заперечення якогось факту.
2.
Обмін інформацією, передача її однією людиною іншій – це:
А)
уміння слухати; б) культура
мовлення; в) спілкування;
Г)
доброзичливість.
3.
План виступу – це:
А)
повний письмовий виклад змісту виступу;
Б)
слова та звороти, які означають поняття та явища певної галузі знання; в) узагальнення думки, що мають
лаконічну, відточену мовну форму;
Г)
послідовність і взаємозв’язок тематичних частин виступу, зафіксованих у вигляді
переліку ключових понять або суджень.
4.
Ясність мовлення – це:
А)
насиченість виступу новими фактами, активними проблемами;
Б)
смислова прозорість виступу, що забезпечує його зрозумілість, доступність у
засвоєнні слухачами;
В)
якість мовлення, що відбиває здатність оратора спонукати слухачів до творчої
діяльності;
Г)
якість мовлення, яка полягає в його мелодійності, плавності, інтонаційній
виразності.
5.
Мовленнєва ситуація – це:
А)
вплив на аудиторію з урахуванням її особливостей;
Б)
збіг обставин, що спонукають до мовлення;
В)
спосіб переконання своїх друзів та колег;
Г)
публічний виступ, вишуканість і витонченість вираження думок.
6.
Не має значення, який … у вас від
народження. Завдяки практиці ви зможете виробити такий …, який відповідав би
вашій фаховій майстерності та яскравій
індивідуальності.
На місці пропуску треба вставити слово:
А)
вигляд; б) голос; в) слух; г) погляд
7.
До попередньої підготовки тексту до виступу належать усі елементи, окрім:
А)
виступ перед аудиторією; б)
формулювання мети;
В)
збирання матеріалу; г) репетиція.
8.
У мовленнєвій ситуації адресант – це:
А)
людина, до якої звернена мова; б)
слухач, аудиторія;
В)
ініціатор діалогу; г) учні класу
9.
Запишіть правильно: заключати договір,
вантаж обов’язків, кидатися в око.
А)
обізнаність; б) доброзичливість; в) артистизм; г) упевненість у собі.
12.
Написати виступ на тему: «Відповідальне ставлення до життя і навчання»
Виконані завдання надсилаємо в той день, коли стоїть урок
13.04.2020
Тема: Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в
родовому відмінку. Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним
значенням.
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про відмінкові закінчення
іменників з конкретним і абстрактним значенням; формувати вміння правильно
визначати відмінкові форми іменників. Завдання 1. Переглянути відеоролик.
Завдання 2.
Перепишіть, ставлячи подані в дужках іменники
у формі родового відмінка однини.
1.О
мій народе, (Прометей) ти маєш душу молоду (В. Сосюра). 2. Душі (народ) глибина
відкрилася усім (М. Рильський). 3. Довіку земля не зазнала такого безкрайного
(вітер)! (О. Ольжич) 4. І такі бувають рани, що нема на них (бальзам), що нема
на них завоїв, окрім (панцир) твердого (Леся Українка). 5. Багато (ліс) — не
губи, мало (ліс) — бережи, немає (ліс) — посади (Нар. творч.).
Завдання 3. Прочитати
теоретичний матеріал.
У
деяких іменників ІІ відміни відмінкове закінчення залежить від значення слова:
телефона
(про апарат) — телефону (про вид електрозв’язку); терміна (про чітко
окреслене поняття науки) — терміну (про проміжок часу); акта (про
документ: постанову, указ) — акту (про прояв діяльності, подію, вчинок);
рахунка (про документ) — рахунку (про математичну дію); блока (про частину
механізму, споруди) — блоку (про об’єднання держав
Завдання 4.
Перепишіть,
вибравши з дужок закінчення. Звіртеся з поданими нижче словниковими
статтями.
1.Роботу
органів мовного апарат(а,у) координує головний мозок, підпорядковуючи техніку
вимовляння творчій волі мо5вця (З підручника).2.
У добу цифрових технологій не потрібно проявляти фотознімки — достатньо
призвичаїтися до можливостей свого фотографічного апарат(а,у) (З інструкції).
3. Ніжні, тендітні квіти з папер(а,у) неодмінно прикрасять будь-яке свято (З
реклами). 4. Мова будь-якого ділового папер(а,у) має відповідати
загальнолітературним нормам сучасної української мови (З посібника).
2.Апарат.
1. Р. в. -а. Одиничний прилад, пристрій. Підійшов до телефонного апарата. 2. Р.
в. -у. Сукупність органів, що обслуговують певну ділянку державного життя. Працівники апарату Міністерства культури. 3.
Р. в. -у, фізіол. Сукупність органів, що виконують певні функції в організмі.
Діяльність травного апарату. (Зі словника-довідника з культури української
мови)
3.Папір. 1. Р. в. -у.
Матеріал для писання, друкування, малювання і т. ін., виготовлений із
ганчіркової, деревної та іншої маси. 2. Р. в. -а. Письмовий документ офіційного
характеру. (З короткого тлумачного словника української мови)
Завдання 5.
Перепишіть,
дописуючи до слів відмінкові закінчення. На що ви зважали, вибираючи їх?
1.З
одного камен(я,ю) муру не буває. 2. Він і з пух(а,у) мури зведе. 3. Проти
вітр(а,у) піском не посиплеш. 4. З глини не матимеш булки, з піск(а,у) не
спечеш хліб(а,у). 5. Ухопив, як шилом борщ(а,у). 6. Немає кращого знак(а,у)
згоди за мовчання. 7. У лицеміра лице з цемент(а,у).
8.
Говорить, наче хліб(а,у) три дні не їв. 9. Жаднюга, поки торт(а,у) не доїсть,
не заспокоїться. 10. Без кожух(а,у) нема дух(а,у) (Нар. творч.).
Завдання 6.
Перепишіть,
розкриваючи дужки та ставлячи іменники в потрібній граматичній формі.
Вирушаючи до лісу на прогулянку, по ягоди чи
гриби, можна зустріти дикого (звір). Уникнути серйозних неприємностей
допоможуть прості поради. Якщо ви побачили (ведмідь) або (вовк) здалеку —
обережно обійдіть (хижак). Рухаючись лісом групою, галасуйте — гучний шум
змусить звіра обминути ваш дружний гурт стороною. Місцину, де ви раптово
виявили ведмежого або вовчого (синок), залиште негайно. Пам’ятайте: його мати
десь поруч. Щоб захистити свого (улюбленець), вона нападе не замислюючись. Якщо
звір несподівано з’явився прямо перед вами, не панікуйте і не біжіть. Повільно
відступайте назад, не повертаючись до звіра спиною. Здійміть гучний крик,
підніміть рюкзак чи мішок, візьміть у руки светр — це збільшить ваш «розмір» і
допоможе відлякати (звір). Почувши різкий і гучний крик, шум чи свист, він
зазвичай мудро відступає. Тільки витримка і холоднокровність допоможуть
вберегтися
Розподільний диктант
· Записати
іменники в дві колонки: у першу ті, що мають закінчення -а (-я) в
родовому відмінку однини, у другу — -у(-ю).
Урок на тему: «Паралельні закінчення іменників чоловічого
роду давального відмінка, іменників знахідного відмінка, іменників місцевого
відмінка однини і множини».
Мета: систематизувати знання учнів про іменники
ІІ відміни, дати поняття про поділ цих іменників на групи, формувати
вміння відмінювати іменники ІІ відміни; сприяти збагаченню словникового запасу
учнів; розвивати логічне мислення, пам’ять.
Завдання 1. Прочитати теоретичний
матеріал.
У давальному
відмінку однини більшість іменників другої відміни
чоловічого роду мають паралельно
закінчення -ові, -еві (-єві) і рідше -у (-ю): батько — батькові і батьку,
рідний край — рідному краєві і
краю.
У знахідному
відмінку однини деяких іменників (назв неістот) можливі паралельні закінчення: писати лист і листа, зрізати дуба і
дуб, дати ніж і ножа, полагодити приймач і приймача, узяти стілець і стільця.
У місцевому відмінку однини можливі три різні
закінчення: -і (-ї); -ові, -еві (-єві); -у (-ю).
·Найчастіше вживається
закінчення -і (-ї): стіл — на столі, камінь — на камені, поріг — на
порозі, бік — на боці, рух — у русі.
·Іменники з основою на -к- мають, як правило, закінчення -у
(-ю): будинок — у будинку, сік — у соку, візок — на візку, парк — у парку.
·Закінчення -ові, -еві буває переважно в назвах істот: батько — при
батькові, син — при синові, кінь — на коневі (і на коні, на коню).
Завдання 2. Прочитати
теоретичний матеріал в підручнику про кличний відмінок (параграф 55-56, с. 175
– 176).
Завдання 3. Виконати в
зошиті наступні вправи:
Запишіть речення,
уживаючи подані в дужках іменники в правильній формі.
1.У
Києві є пам’ятник видатному українському (мислитель Григорій Сковорода). 2. На
конференції слово надали (студент факультету журналістики). 3. Кожному (турист)
запам’ятаються Карпати. 4. Після вистави публіка влаштувала овацію (соліст
балету). 5. Лист адресовано (директор заводу Павло Кушніренко).
Вправи з підручника
(2, 3, 7 на с.176, 178).
Виконані завдання надсилаємо того ж числа, коли
стоїть урок
21.04.2020
Тема : Особливості кличного відмінка. Творення і
відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові.
Завдання 1. Параграф 57 – 58
Творення й відмінювання імен по батькові, с. 179 (прочитати теоретичний
матеріал в підручнику)
Завдання 2.
Перепишіть, записавши в
кличному відмінку іменники, що в дужках.
► Виділіть закінчення,
розставте розділові знаки.
1. Слухай (світ) слово щире сіячів і будівничих: їхня
праця їхня віра осява нові сторіччя (М. Нагнибіда). 2. Коли б я знав
що розлучусь з тобою о (край) мій о (земленька) свята (Олександр
Олесь). 3. Повій (вітер) на Вкраїну де покинув я дівчину (С.
Руданський). 4. О (Україна) о (рідна ненька) тобі
вірненько присягнем! (З нар. пісні). 5. Гей ти (дівка-бранка
Маруся попівна Богуславка)! (З нар. думи). 6. О милий (Бог)
України! Не дай пропасти на чужині в неволі вольним козакам! (Т. Шевченко).
7. До тебе моя (річечка) ще вернеться весна а молодість не вернеться
не вернеться вона (Л. Глібов). 8. (Україна Мама) люба! Чи не
те з тобою сталось? Чи синів твоїх багато на степах твоїх зосталось? (М.
Вороний).
Завдання 3.
Розподільна робота
► Від поданих імен утворіть жіночі імена
по батькові й запишіть їх до відповідної колонки таблиці. Обґрунтуйте свій
вибір.
Завдання 4.Виконати вправу 2, 3, 4 , с.180 ( в підручнику).
Виконані вправи надсилаємо в
той самий день, коли стоїть урок.
27.04.2020
Тема: Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному
відмінку
Завдання 1. Ознайомитися з таблицею
Особливості відмінювання
іменників ІІІ відміни
Орудний
відмінок
однини
іменники мають закінчення -ю:
любов’ю, тушшю, Керчю, радістю
кінцевий приголосний основи (крім р, щ)
подвоюється, якщо стоїть після голосного
міццю, миттю, суттю, тінню, зустріччю,
подорожжю
кінцевий приголосний основи не
подвоюється, коли перед ним є інший приголосний
верф’ю, радістю, швидкістю
Завдання 2.
Запишіть текст, розкриваючи дужки і вживаючи
іменники у потрібній відмінковій формі.
Пісня — одне з найцінніших духовних (надбання) українського
(народ). Вона виникла в трудовій (діяльність, народ), у ній відбиті їх (звичай)
і вірування, змагання за кращу (доля), боротьба з іноземними й своїми власними
(поневолювач). (Багатство) і (розмаїтість) позначені жанрова природа й тематика
української пісенної (культура). Вона вражає своєю високою (поетичність, краса)
і стильовою (самобутність, мелодія). Народна культура є тим (джерело), яке
живило і живить літературу і музичну (творчість) (М. Гордійчук).
Завдання 3.
Запишіть подані іменники в
О. в. Однини у два стовпчики:
1) у яких відбувається подовження приголосних; 2) у яких подовження не
відбувається;
Запишіть речення.
Поставте іменники III відміни в потрібній формі, виділіть закінчення.
1)Десь із темними (ночі), із тихими (очі) встала
казка сивоброва в мене за плечима (А. Малишко). 2) Поезія Шевченка
вражає (мальовничість), (плавність) і (співучість), (безліч) відтінків чуття
(О. Гончар). 3) Доти ягнята скачуть, доки (мати) бачать. 4) За
гроші не купиш ні батька, ні (мати) (Нар. творч.). 5) Моя (любов), я
перед тобою, бери мене в свої блаженні сни (Л. Костенко).
Завдання 5.
Іменники ІІІ
відміни поставте в О. в. однини і запишіть у три колонки: 1) з подвоєнням букв
(подвоюються м’які зубні й пом’якшені шиплячі між голосними); 2) без подвоєння
букв; 3) з апострофом.
І. Совість, важливість, кров, твань, вісь, ожеледь, область, любов,
єдність, роль, ціль, їдкість, емаль, мати, добрість, освіченість, легкість,
мазь, ідейність.
Ключ. З перших букв слів перших двох колонок складеться закінчення вислову
Саллюстія: «Будь-яка людина є … творцем
своєї долі».
Ключ. З других букв складеться закінчення вислову В. Сухомлинського: «Треба тонко відчувати три речі: … можна, не
можна, треба».
28.04.2020
Тема: Написання контрольного есе про явище природи, що
викликає найбільше захоплення й здивування.
Завдання 1. Переглянути презентацію
Завдання 2. Написати есе на одну з тем:
1)«Блискавка
– явище, яке лякає й водночас заворожує»;
2)«Дощ»;
3)«Моя
улюблена райдуга»
4)Будь-яка
своя тема про явище природи, що викликає найбільше захоплення й здивування.
04.05.2020
Контрольна робота
Морфологічна норма
1. Позначте рядок, у якому всі
іменники-власні назви слід писати з великої літери і в лапках.
А сестра Єва, пес Йогурт, місто Чернівці;
Б вірш Заповіт, книга Кобзар, журнал
Соняшник;
В цукерки Ромашка, вулиця Каштанова, казка
Ох;
Г кінотеатр Мрія, байка Вовк і Кіт, пісня
Цвіте терен.
2. Позначте рядок, у якому подано усі
іменники спільного роду.
А білоручка, дармоїд, гуляка, нездара;
Б сірома, непосида, вереда, плакса;
В староста, листоноша, нероба, неук.
Г базіка, маля, бідолаха, нечупара.
3. Позначте рядок, у якому подано всі
незмінювані іменники.
А листоноша, сирота, староста, нечупара.
Б Баку, Токіо, Київ, Кіото;
В метро, поле, вікно, кашне;
Г табу, інкогніто, портмоне, ревю.
4. Позначте рядок, у якому всі іменники
мають форму лише множини.
А солі, води, сталі, грязі;
Б Карпати, ножиці, окуляри, кліщі;
В іменини, канікули, макарони, вермішель;
Г ясла, заробітки, ночви, хащі.
5. Позначте рядок, у якому всі іменники
належать до І відміни.
А матуся, матір, сестра, сусідка;
Б Галина, Марія, Либідь, Лідія;
В душа, доня, дитя, дорога;
Г квітка, пташка, земля, пороша.
6. Позначте рядок, у якому всі іменники у
формі орудного відмінка однини мають закінчення -ею, (-єю).
А межа, надія, перемога, робітниця;
Б тиша, площа, непосида, суддя;
В вельможа, лівша, дружина, левиця;
Г п’ятниця, сестриця, сім’я, теща.
7. Позначте рядок, у якому всі іменники у
формі кличного відмінка мають закінчення -е.
А Петро, воля, Ілля, Катря;
Б брат, Дніпро, батько, вулиця;
В площа, осінь, рід, кінь;
Г Київ, вчитель, місяць, ведмідь.
8. Позначте рядок, у якому всі іменники у
формі родового відмінка однини мають закінчення -а (-я).
А Ясень, студент, млин, танець;
Б пароплав, майданчик, цукор, чай;
В Київ, іменник, вовк, долар;
Г Луцьк, Кривий Ріг, Конотоп, Зелений
Клин.
9. Закінчення -а у формі
родового відмінка однини мають іменники.
А Вальс, теніс, футбол;
Б ліс, пісок, ситець, інститут;
В Київ, Львів, Миколаїв, Дніпро;
Г рок-н-рол, бокс, сік, принтер.
10. Апостроф у формі орудного відмінка
ставиться у таких іменниках.
А Повість, радість, ненависть, гордість;
Б любов, кров, мати, верф;
В піч, міць, ніч, мідь;
Г січ, нехворощ, тінь, сіль.
11. Установіть відповідність між
іменниками та родами, до яких вони належать.
1 Непосида, соня, нероба, забіяка
А Жіночий
2 Краса, усмішка, івасі, мальва
Б Чоловічий
3 Сибір, степ, біль, тюль
В Середній
4 Сонце, волосся, кіно, верб’я
Г Спільний
Д Рід не визначається
12.
Утворіть чоловічі імена по батькові
від імен Микола, Хома, Юрій, Василь тажіночі імена по батькові від імен Ігор,
Валерій, Яків, Григорій. 05.05.2020
Тема: Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки
Мета: формування
компетентного мовця, який усвідомлено прагне поглибити знання прополемічну
майстерність як вид комунікації.
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал
підручника про суперечку та її різновиди (с.184-185).
Завдання 2. Вправа 5 ( в підручнику, с.189).
Переглянути фрагменти дискусій, занотувати в зошит найцікавіші думки.
Завдання 3. Прочитайте античні вислови.
Сформулюйте на їхній основі два-три правила, яких варто дотримувати під час
суперечки.Записати складені правила
1. Сказане не повернеться. 2. Сила доказів
визначається їх вагомістю, а не кількістю. 3. Язик знищив більше людей, ніж
меч. 4. Яка людина, таке в неї мовлення. 5. Хто мовчить, той, мабуть,
погоджується. 6. Що б ти не говорив, будь лаконічний! 7. Умій сказати багато
небагатьма словами. 8. У людини завжди на язику одне, а на думці — інше. 9.
Краще мудро мовчати, ніж даремно базікати. 10. Дотримуйся закону і норм
мовлення.
12.05.2020
Тема: правила ведення суперечки. Аргументи і докази
Мета: формування компетентного мовця, який
усвідомлено прагне поглибити знання про правила ведення полеміки як виду
комунікації.
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал підручник на с.185
(Правила ведення суперечки) та про аргументи (с.190 -191).
Завдання 2.Прочитайте
текст. Складіть план до нього.
Сьогодні не доводиться встановлювати закони Всесвіту. Але
суперечки повсякденно виникають і в XXI столітті. Дискусій неможливо уникнути,
адже кожна людина на все має свою точку зору, іноді кардинально протилежну
поглядам інших людей. А свої переконання треба відстоювати. Ось і народжуються
суперечки.
Однак у сучасному цивілізованому світі пріоритети в мистецтві
ведення спору трохи змінилися. Якщо в Античності мистецтво суперечки полягало в
майстерності відстоювати власну точку зору, то сьогодні правила ведення спору
спрямовані на те, щоб у полеміці не втратити істину і залишити стосунки
сперечальників в межах пристойності.
Мистецтво вести суперечку ґрунтується на трьох простих правилах:
• розпитувати свого опонента;
• вести з ним бесіду;
• уважно вислуховувати його докази.
Вступаючи в суперечку, людина повинна знати, що її переконання
можуть бути помилковими. Тому важливіше не доводити свою правоту, а уважно
вислуховувати й аналізувати докази опонента.
Якщо під час монологу Вашого співрозмовника він торкнувся питання,
яке Вам необхідно уточнити, Ви можете перервати його промову, коротко
перерахувати свої докази або попросити його дещо Вам пояснити. Після того, як
Ви висловитесь, слід нагадати опоненту, про що він говорив до того, як Ви його
перебили.
Мистецтво вести суперечку полягає також і в умінні вибирати
правильний тон дискусії. Інтонація голосу під час полеміки може бути різною:
рішучої, ніжною, впевненою, м’якою. Але при цьому вона не повинна ображати
Вашого опонента, принижувати його.
Перед тим як вступити в суперечку, необхідно точно визначити тему
полеміки, її сенс і мету. Якщо знехтувати цим правилом, Ви витратите час
даремно. Перш ніж почати сперечатися, корисно буде уточнити поняття, про які
буде вестися мова у полеміці. Дотримання цього правила дозволяє уникати
безглуздих ситуацій, коли суперечка виникає через те, що двоє по-різному
розуміють значення одного і того ж слова.
Необхідно також усвідомлювати, що суперечка — це спосіб пошуку
істини, а не можливість виплеснути негативні емоції на свого супротивника. Тому
Ви повинні чітко визначати для себе, з якими доказами суперника Ви згодні, з
якими — ні, і які викликають у Вас сумнів.
Вести суперечку слід ввічливо і стримано. Це покаже, що Ви
вихована людина. Крім того, обґрунтовувати свою точку зору переконливіше за
допомогою знань і логіки, а не за допомогою жестикуляції і буйства емоцій.
Якщо в ході суперечки було доведено, що Ваша думка помилкова, Вам
необхідно визнати свою поразку.
Якщо в ході полеміки була доведена слушність Вашої думки, Ви
повинні поводитися гідно, не демонструвати гордість і радість перемоги. Не
знижуйте самооцінку свого опонента і не змушуйте його злитися чи ображатися.
На закінчення полеміки підбийте підсумки та оголосіть висновки, до
яких Ви дійшли разом.
Завдання 3. Вправа 5 (с. 193).
Дібрати по 2 -3 аргументи до наведених тез.
Завдання 4. Вправа 7 (с.193, друге
завдання). Написати рецепт приготування вашої улюбленої страви.
18.05.2020
Тема: Полемічні прийоми. Мистецтво відповідати на запитання
Завдання 1. Прочитати теоретичний
матеріал підручника (с.194-197).
Завдання 2. Переглянути відео
Завдання 3. Вправа 3 (с.197).
Прочитати текст, виконати завдання після нього.
Завдання 4. Вправа 7 (с.201).
Написати відповіді на запитання
19.05.2020
Контрольна робота
Практична риторика
1.Позначте правильне і повне визначення суперечки як виду комунікації
А) Суперечка — вид комунікації, який передбачає зіткнення
думок або позицій.
Б) Суперечка — це процес пошуку істини,
аргументоване відстоювання свого погляду на ту чи іншу проблему.
В) Суперечка — процес обміну протилежними
думками.
Г) Суперечка — це процес пошуку істини, аргументоване
відстоювання свого погляду на ту чи іншу проблему й спростування протилежних
думок.
2.Учасниками суперечки є:
А) опонент та модератор
Б) пропонент та модератор
В) пропонент та опонент
Г) пропонент, опонент, модератор
3.Пропонент — той, хто ...
А) ...людина зі своїми переконаннями,
позицією щодо питання, яке обговорюють.
Б) ... хто ініціює обговорення, підтримує й
аргументує тезу в дебатах.
В) ... хто заперечує, піддає сумніву істинність або
слушність тези.
Г) ... хто контролює обговорення, підтримує й аргументує
тезу в дебатах.
4.Опонент — той, хто...
А) ...ініціює обговорення, підтримує й
аргументує тезу в дебатах.
Б) ...підтримує, істинність або слушність
тези, яку висунув пропонент.
В) ...заперечує, піддає сумніву істинність,
уточнює тезу, яку висунув пропонент.
Г) ...заперечує, піддає сумніву істинність або слушність
тези, яку висунув пропонент.
5.Приводом для суперечки може бути...
А) ...лише неоднозначне актуальне питання
на суспільно-політичну тему.
Б) ... лише неоднозначне за своєю
істинністю питання.
В) ...лише неоднозначне питання на
морально-етичну тему.
Г) ...лише неоднозначне питання на суспільно-політичну
тему.
6.Залежно від мети й засобів суперечки поділяють на такі різновиди:
А) дискусія, диспут, діалог.
Б) дискусія, диспут, монолог.
В) дискусія, диспут, полеміка.
Г) дискусія, диспут, полілог.
7.Дискусія це ...
А) ...вид публічної суперечки, предметом
якої є наукове або суспільно важливе питання.
Б) ...різновид суперечки, метою якої є не
досягнення згоди, а перемога над
супротивником, утвердження власного погляду.
В) ...обговорення різними людьми певного
суперечливого чи складного питання з метою доведення власної думки.
Г) ...обговорення різними людьми певного суперечливого чи
складного питання з метою спільного пошуку істини, вирішення проблеми,
досягнення згоди між учасниками суперечки.
8.Диспут це...
А) ...обговорення різними людьми певного
суперечливого чи складного питання з метою спільного пошуку істини, вирішення
проблеми, досягнення згоди між
учасниками суперечки.
Б) ...різновид суперечки, метою якої є не
досягнення згоди, а перемога над
супротивником, утвердження власного погляду.
В) ...вид публічної суперечки, предметом
якої є наукове або суспільно важливе питання.
Г) ...констатація фактів, доведення своєї думки,
переконання співрозмовника.
9.Полеміка це...
А) ...різновид суперечки, метою якої є не
досягнення згоди, а перемога над супротивником, утвердження власного погляду.
Б) ...вид публічної суперечки, предметом
якої є наукове або суспільно важливе питання.
В) ...різновид суперечки, метою якої є
досягнення згоди між її учасниками.
Г) ...обговорення різними людьми певного
суперечливого чи складного питання з метою спільного пошуку істини, вирішення
проблеми, досягнення згоди між учасниками
суперечки
10.Учення про правила
ведення суперечок називають...
А) Етимологією
Б) Еристикою
В) Синергетикою
Г) Екліптикою
11.Суперечку як вид
комунікації вперше почали досліджувати...
А) ... римські філософи.
Б) ... німецькі філософи.
В) ... давньогрецькі філософи.
Г) ... східноєвропейські філософи.
25.05.2020
Підсумкова контрольна робота за рік
1.На
перший склад падає наголос у слові
Брусло
Ввірші
Гпартер
Дфартух
Ерукопис
2. Літеру е
треба писати в усіх словах у рядку
Аст…хати, ст…повий,
квіт…нь, бл…скучий
Бзал…вати, чов…н,
ш…лестіти, прот…кла
Впригв…нтити,
ч…реда, ш…потіти, г…рой
Гос…литися, к…шеня,
л…дацюга, тр…мтіти
Дд…ржати, щ…бетати,
пр…зидент, дал…ч
3. Подвоєні літери треба писати в усіх словах у рядку
Апас…я, Ган…ин,
л…ється
Брозкіш…ю, повіст…ю,
зран…я
Вбов…аніти, попад…я,
стат…ей
Гсуд…ів, від…знака,
від…аний
Длист…я, плат…я,
в…ійти
4. У якому
рядку всі слова пишуться з м’яким
знаком?
Амедал…йон, знан…,
підземел…ля, закин…те
Бв…юн, кіл…це,
козачен…ко, л…одяник
Всопіл…ці, т…мяний,
тонюсін…кий, дніпровс…кий
Гперелаз…мо,
широчен…кий, яблун…ці, прокл…он
Дніч…, сестрон…ко,
сидят…, кричиш…
5. Апостроф треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Мати перша в світі навчила
любити солов(1)їні ранки, п(2)янкий любисток, духм(3)яну м(4)яту, зелене
верб(5)я.
А 1; Б 2; В 3; Г 4; Д 5
6. . Подвоєння літер НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ в усіх іншомовних
словах рядка
Аіп…одром,
ір…еальний, хоб…і
Бем…ігрант, груп…а,
інтермец…о
Вал…ергія, коміс…ія,
Гол…андія
Гконтр…еволюція,
ван…а, шас…і
Дбарок…о, ін…овація,
Ал…а
7. Літеру и
треба писати в усіх словах у рядку
Абад…лина,
благоч…стивий, кр…хкий, ж…виця
Бвар…во, меж…річчя,
вич…пурений, кр…шталь
Вп’ят…річка, заруч…ни, нев…димка, обітн…ця
Гзач…нати,
виконав…ця, знів…чити, вел…чина
Днож…чок, печ…во,
викор…нити, оз…ратися
8. Перепишіть словосполучення, розкривши дужки:
(Котра, яка) година. Моє (ставлення, відношення) до тебе.
Екзаменаційний(квиток, білет). (Перегортаю, перевертаю) сторінки книги.
Терміново (подзвони, зателефонуй). Я ( рахую, вважаю), що це правда. Я (рахую,
лічу) олівці.
9. Усі слова пишуть із кореневою літерою о в
рядку:
Комментариев нет:
Отправить комментарий