УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 10 КЛАС

22.01.2021

Тема: Повість «Тіні забутих предків» .

Завдання 1. Прочитати повість «Тіні забутих предків» (с.134- 152).

Завдання 2. Скласти в зошиті план до твору

 

18.01.2021

Тема: Психологічна новела «Intermezzo».

Завдання 1. Прочитати матеріал підручника про новелу «Intermezzo» (с.131-133).

Завдання 2. Виконати тест у зошиті

1.    Про кого йде мова "Intermezzo": "Трепов! Оверко! Пава! Чотири пальці у рот - і дикий степовий свист. Біжать..."

А) про міських приятелів

 Б) про селян

  

В) про собак

 Г) про образи зі сновидінь

2.    Кому найбільше заздрить герой?

А) землі

Б)  небу

 

В) планетам  

 

Г)  квітам

3. Твір М. Коцюбинського «Intermezzo» присвячено:

а) Україні;

б) дружині;

в) Кононівським полям;

г) матері.

4. Кого мав на увазі ліричний герой, сказавши наприкінці твору «Ми таки стрілися»?

 а) людину;

 б) жайворонка;

 в) сонце;

г) кролика.

5. Про що говорить головний герой: «Вона моя. Всю її, велику, розкішну, створену вже, — всю я вміщаю в собі. Там я творю її наново, вдруге, — і тоді здається мені, що ще більше права маю на неї»:

а) про землю;

б) про хату;

в) про зозулю;

г) про річку.

6. Хто втомив ліричного героя?

А) робота

 Б) буденні труднощі

 

 В) люди

  

Г) безкінечні свята

7. На небі сонце - серед нив ..."

А) зозуля

 Б) льон

 

 В) ячмінь

 

 Г) Я

8. Від чиєї тіні здригнувся ліричний герой?

А) зозулі

 Б) людини

 

 В) дерева

 

 Г) хмарки

9.  Яке дієслово наказового способу повторює ліричний герой у кінці новели?

А) говори

 Б) треба

10. Хто з перелічених персонажів НЕ входить до "дійових осіб" у новелі "Intermezzo"?

А) Людське горе

 Б) Залізна рука города

 

 В) Кононівські поля

 

 Г) Зозуля

Виконані завдання надіслати до наступного уроку.

15.01.2021

Тема: М.Коцюбинський. Життя і творчість. Жанр новели у творчості М.Коцюбинського.

Завдання 1. Прочитати біографію М.Коцюбинського на с.117-120 та виписати основні біографічні відомості в зошит.

Завдання 2. Записати визначення в зошит:  імпресіонізм (с.121), новела (с.123).

Завдання 3. Прочитати новелу М.Коцюбинського «Intermezzo».

Виконані завдання надіслати до наступного уроку

11.01.2021

Тема: Модерна українська проза. Основні риси українського прозового модернізму.

Завдання 1. Прочитати статтю підручника (с111-116).

Завдання 2. Основні відомості записати в зошит у вигляді конспекту.



30.12.2020

Контрольна робота

Творчість І.Франка

1.     Яке імя було в жандарма ( за драмою Франка «Украдене щастя»)?

А) Микола Задорожний;     б) Євген Рафалович;

В) Михайло Гурман;    г) Валеріан Стальський

2. Скільки літ Мойсей проблукав по «арабській пустині»?

А) пять;    б) десять;    в) двадцять;   г) сорок

3. Укажіть свято, напередодні якого оповідач отримує листа від Манюсі ( Франко «сойчине крило»).

4. Роксана з «Легенди про вічне життя» віддала чудодійний горіх

а) аскету;        б) Птолемею;           в) Олександру.

5. Лист Хомі у новелі «Сойчине крило» надійшов із міста

а) Мукден;

б) Порт-Артур;

в)Варшави.

6.  Ставлення Анни і Михайла до Миколи можна назвати

а) людяним;

б) безжальним;

в) великодушним.

7. Який плід в «Легенді про вічне життя» дарував безсмертя?

А) горіх;    б) яблуко;    в) виноград;    г) гранат

8. Який видатний полоководець є головним героєм поеми « Легенда про вічне життя»?

А) Олександр Македонський;    б) Наполеон;   в) Богдан Хмельницький;      г) Дарій

9. Чому Анна з драми «Украдене щастя» не вийшла заміж за Михайла Гурмана?

А) вона йому зрадила;    б) брати їй сказали, що він помер;

В) вона його не кохала;    г) вона хотіла йому помститися.

10. Установіть відповідність між твором І.Франка та його ідейно-тематичним змістом:

1) «Мойсей»        а) герої твору страждають через  любовний трикутник

 2) «Украдене щастя»   б) невдячність народу своєму ватажкові

3) Легенда про вічне життя»  в) вічне життя без кохання нічого не варте

11. Написати твір на одну з  тем:

1)  « Хто у кого украв щастя»? (за твором «Украдене щастя»);

   2)  «Моє ставлення до головної героїні твору «Сойчине крило».


29.12.2020

Тема: «Украдене щастя» І.Франка

Мета: ознайомити учнів із драмою «Украдене щастя» І. Франка; розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, навички аналізу й синтезу прочитаного;

Завдання 1. Прочитати драму І.Франка «Украдене щастя» (в мережі Інтернет).

Завдання 2. Виписати цитати до характеристики героїв драми.

Виконані завдання надсилаємо в той день, коли стоїть урок


21.12.2020

Тема:  Новела «Сойчине крило» - жіноча доля в новітній інтерпретації.

Мета:  ознайомити із змістом та розглянути композицію новели «Сойчине крило», охарактеризувати образ героя-адресата, визначити гуманістичний пафос твору; розвивати навички ідейно-художнього аналізу прозових творів, формувати вміння добирати цитати до характеристики героїв; виховувати віру в перемогу добра над злом.

Завдання 1.  Прочитати новелу І. Франка «Сойчине крило» ( знайти в мережі Інтернет).

Завдання 2. Записати визначення в зошит.

Новела — це невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.

Завдання 3. Виконати тест в зошиті

1.      Який підзаголовок має твір?

А) "Украдене щастя"

 Б)  "Із записок відлюдька"

 

 В) "Легенда про вічне життя"

 

 Г) "Подвійний пам’ятковий день"

2.      Події у творі відбуваються напередодні

А) Великодня

 Б) Різдва

 

 В) Нового року

 

 Г) Покрови

3.      Героєві має виповнитися

А) 35 років

 Б) 38 років

 

 В) 37 років

 

 Г) 40 років

4.      Лист до пана радника прийшов з

А) Парижа

 Б) Венеції

 

 В) Порт-Артура

 

 Г) Києва

5.      Ім'я героя, до якого звернено лист

А) Зигмунт

 Б) Массіно

 В) Генрись

  

Г) Володимир Семенович

6. Маня була

а) дружиною лісника;      б) донькою лісника;    в) сестрою лісника.

7. Маня вбила сойку, тому що

 а) ревнувала до пташки Массіно;    б) птаха голосно зойкала, наче на біду;  в) не любила птахів,

8. Маня втекла з батькового дому з

а) Массіно;   б) Генрисем;     в) одна.

9. Маню виграв у карти

а) Володимир Семенович;   б) Зигмунт;      в) Свєтлов;

10. Перша зустріч Массіно й Мані відбулася

а) у лісничівці;   б) у покоях Хоми;   в) на річці.

11. Продовжи речення « То не я від тебе втекла, то….»

а) ти мене вигнав;  б) ти мене не втримав; в) ти так хотів.

 





13.04.2020
Тема: Символічність образів Мавки і дядька Лева – уособлення духовності і краси. Мати Лукаша й Килина – антиподи головної героїні Мавки.
Мета: допомогти учням розкрити образи твору, з’ясувати їхнє значення, сформувати власне розуміння авторського задуму, зреалізованого в образах та картинах «Лісової пісні», розширити й закріпити в учнів  поняття про художній образ; розвивати творчу уяву, навички  ідейно- художнього аналізу драматичних творів, уміння характеризувати й зіставляти образи, визначати засоби характеротворення, проводити аналогії з реальним життям; сприяти розвитку комунікативних умінь;  виховувати потяг до прекрасного, гуманістичні ідеали, любов до природи, культуру почуттів, прагнення до творчої самореалізації  особистості.


Завдання 1. Записати визначення в зошит.

Драма-феєрія — це п'єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами.


Завдання 2. Дати письмово відповіді на питання у зошиті.
1. Чому Мавка пробудилася від сну?
2. Якої пори року відбулася зустріч Мавки з Лукашем?
3. Що трапилося у взаєминах Мавки і Лукаша?
4. Як звали Лукашевого дядька?
5. Як Мавка називала Лісовика?
6. Яке дерево Мавка зве сестрицею?
7. Хто така Килина?
8. Що трапилося з дядьком Левом?
9. Що трапилося з хатою Лукаша?
10. Чим завершується драма?


Завдання 3.

Словникова робота. Записати в зошит.
Лісовик – дух лісу.
Водяник – старий довгобородий дід, який панує над русалками.
Русалки – це переважно духи померлих дівчат, які пішли життя передчасно.
Перелесник – це літаючий дух, який заманює дівчат та жінок, кохається з ними, забирає сили та вроду.

Завдання 4 . Заповнити таблицю
Робота з таблицею

Світ людей (реальний)
Світ природи
Персонажі драми
Їхнє життя




16.04.2020
Тема: Природа і людина у творі Лесі Українки «Лісова пісня». Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості, дійсністю і мрією. Почуття кохання Мавки й Лукаша як розквіт творчих сил людини.
Завдання 1. Ознайомитися з історією написання.
   Історія написання твору
 Драма-феєрія «Лісова пісня» - злет поетичного і драматургічного таланту поетеси.
      У творі знаходимо багато думок,прагнень і почуттів поетеси,а перед усім – пристрасний порив до світлого,духовно багатого,гармонійного життя. Жанр твору зумовив наявність у ньому людських і казкових образів,міфічних істот.
     Важливу роль відіграє природа,яка вступає в драмі як найвища краса і гармонія. Грубе втручання в неї означає порушення гармонії,що призводить до народження зла.
     Написала Леся Українка «Лісову пісню» в небачено короткі строки – за 12 днів липня 1911 року,коли прогресуюча хвороба забирала останні сили,а натхнення не давало спокою,кликало до творчості. Це була праця на межі життя і смерті. Ось що вона пише своїй матері в листі 2 січня 1912 року: «Лісову пісню» я так від хорувала,що боялася повороту зимової історії,інші речі менших нападків коштували. Вже нехай ніхто не скаже,що я, «ні горівши,ні болівши»,здобуваю свої «лаври». Та ще,як навмисне,ледве заберуся до якоїсь спокійнішої роботи,так і «накотить» на мене яка-небудь непереможна,деспотична мрія,мучить по ночах,просто п’є кров мою,далебі. Я часом аж боюся цього – що це за манія така?»
     В іншому листі вона пише: «Мені здається,що я просто згадала наші ліси та затужила за ними. А то ще я й здавна тую мавку «в умі держала»,ще аж із того часу,як ти в Жаборищі мені щось про мавок розказувала,як ми йшли якимсь лісом з маленькими,але дуже рясними деревами. Потім я в Колодяжному в місячну ніч бігала самотою в ліс (ви того ніхто не знали) і там ждала,щоб мені привиділась мавка. І над Нечімним вона мені мріла,як ми там ночували – пам’ятаєш? – у дядька Лева Скулинського»
З листування Лесі Українки можна довідатися,який великий інтерес виявила вона до фольклористики. Була прекрасно обізнана зі всіма матеріалами,опублікованими в той час в російських,українських,білоруських і польських виданнях.
Матеріали гуцульського фольклору нагадують нам образ нявки з твору М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»,бо письменник для створення цього образу і скористався безпосередньо гуцульськими повір’ями і казками.
   Вже в наведених фольклорних матеріалах неважко помітити деякі риси образу мавки,які знаходимо й у Лесиній мавці. Це молода гарна дівчина,що живе в лісі,любить співати й гойдатись на березі.
   Лесина Мавка не тільки зближується з людьми,а й допомагає їм,внаслідок чого в їх господарстві йдуть добре справи.З цього приводу можна згадати таке місце з книги Шухевича: «Як лісниця любиться з яким вівчарем,то його вівці ходять куди хотять,пасуться дуже добре;їх не вчепить медвідь:вони самі вернуться на місце,де вона з вівчарем».
   Однією з головних рис Лесиної Мавки є відсутність ворожості до людей. Вона добра,любить,співчуває їм і допомагає.
Лісові та водяні істоти розмовляють,тішаться,гніваються,люблять і розважаються. А ми бачимо перед собою картини живої природи. Яким же треба бути чутливим і спостережливим,як любити навколишній світ,щоб почути мову джерел і дерев,озерних хвиль та жучків-світлячків!Ось і Мавка,лісова красуня,каже про це Лукашеві згодом: «Німого в лісі в нас нема нічого».
-         Які цінності для міфічних персонажів найголовніші?
   Воля. Життя без неї для них неможливе. Тут цінується краса,якою все й вимірюється. «Той,що греблі рве» захоплюється зовнішньою вродою Русалки. Мавка,бажаючи побачити Лукаша,скаже: «Він,мабуть,гарний». І всі вони люблять яскраві шати,порядок у лісі й на озері.

Завдання 2 . Переглянути відео.


Завдання 3. Виконати тест в зошиті.
1. Навіщо зупиняється Лукаш, дійшовши до берега озера?
А) зробити сопілку;
Б) допомогти дядькові Леву;
В) побачив Мавку.
2. Навіщо приходять дядько Лев з Лукашем до лісу?
А) нарубати дров;
Б) познайомитися з лісовими істотами;
В) побудувати домівку.
3. Кого Мавка зве сестрицею?
А) вербу;
Б) калину;
В) березу.
4. Хто з лісових істот кохає Мавку?
А) Перелесник;
Б) Той, що греблі рве;
В) Куць.
5. Що трапилося з дядьком Левом?
А) пішов жити у село;
Б) помер;
В) перетворився на дуба.
6. Що дає Килина своєму хлопчикові, коли мати Лукаша пішла з хати?
А) іграшку;
Б) шматок пирога;
В) сопілку.

7. Про що Лісовик попередив Мавку?
А) щоб вона не зналася з людьми;
Б) щоб вона стереглася Того, що у скалі сидить;
В) щоб вона обережно гралася з Русалкою.
8. Від чого прокидається Мавка?
А) її збудив Лісовик;
Б) її збудив спів сопілки Лукаша;
В) її збудила верба, у якій вона спала.
9. Коли Мавка закохується у Лукаша?
А) як побачила його;
Б) коли він її поцілував;
В) коли він зіграв на сопілці.
.
10. Хто така Килина?
А) заможна вдова;
Б) молодиця;
В) бідна дівчина.
11. Від чого загорілася Лукашеві хата?
А) її підпалили лісові істоти;
Б) її підпалила Мавка;
В) зайнялася від верби.
Завдання 4.
Дослідницька робота: складання порівняльної характеристики Мавки та Килини (заповнити таблицю)
Мавка
Килина



Виконані завдання надсилаємо того ж числа, коли стоїть урок



23.04.2020
Тема: Микола Вороний. Коротко про життя і творчість , багатогранну діяльність митця. М.Вороний – ідеолог модернізації української літератури.
Завдання 1. Переглянути презентацію



Завдання 2. Прочитати біографію Вороного в підручнику, записати в зошит основні біографічні відомості.
27.04202020


Тема: Єдність краси природи і мистецтва , образотворчі засоби в поезії «Блакитна панна».
Мета:навчати учнів характеризувати тематику і проблематику віршів М. Вороного, визначати їхні жанрові й ритмомелодійні особливості; розкрити неоромантичне звеличення краси природи у вірші «Блакитна панна»; виховувати розуміння національної свідомості, поцінування краси поетичного слова, його здатності об'єднувати людей роздумами над вічними проблемами життя.
Завдання 1. Прочитати поезію М.Вороного «Блакитна панна» в підручнику.
Завдання 2. Переглянути відео



Завдання 3. Виписати в зошит художні засоби поезії (епітети, порівняння, метафори, риторичні оклики, запитання).
Завдання 4. Записати в зошит невідомі слова
Словникова робота
Серпанок — легка поволока, легкий прозорий туман (російською «дымка»).
Блават — волошка.
Осанна — молитовний вигук, що означає «слава», а також «спаси і допоможи».
Пелехатий -а, -е, розм. Який має вигляд клаптів або нерівні краї (про пару, туман, хмару і т. ін.).
Арабески (іт. arabesco — арабський) — складний орнамент з геометричних фігур і стилізованих рослинних мотивів, куди часом включають каліграфічні східні написи.
Гротеск — тип художньої образності, який ґрунтується на примхливому поєднанні фантастичного і реального, прекрасного і потворного, трагічного і комічного, життєподібного і карикатурного.
Камея — різьблені камені з опуклим зображенням; виготовляють як прикрасу переважно з твердих цінних порід каменю
Завдання 5. Вивчити вірш «Блакитна панна» напамять.

30.04.2020
Тема: Узагальнено-ідеалізований жіночий образ як сюжетний центр символістського твору. Мотив самотності людини. Згадка про революцію як данина естетиці доби соціальних перетворень («Інфанта»).
Завдання 1. Прочитати поезію «Інфанта» на с.237
Завдання 2. Переглянути відео


Завдання 3. Записати в зошит невідомі слова

 Словникова робота.
Інфанта — в Іспанії та Португалії називали неповнолітніх принцес.
Сильвета — силует, тінь.
Вуалета (вуаль) — легка прозора тканина.
Домінанта — головний.
Завдання 4. Виписати художні засоби з поезії (епітети, порівняння, метафори, 


04.05.2020
Тема: Олександр Олесь (О.Кандиба). Коротко про життя і творчість, світоглядні переконання митця, світоглядні переконання митця. Неоромантичні, символістські тенденції у творчості («З журбою радість обнялась»).
Мета: дослідити поетичну спадщину О. Олеся; визначити провідні мотиви поезій, пояснити ритмомелодійні особливості, художні засоби; навчати учнів визначати поетичні жанри; розвивати навички аналізу художніх образів, уміння висловлювати власні міркування з приводу особливостей поезії митця; виховувати усвідомлення того, що любов до рідного краю — джерело творчої наснаги, мрія — природне прагнення людини жити краще, спонука до активної діяльності.
Завдання 1. Прочитати біографію О.Олеся в підручнику, виписати в зошит основні біографічні відомості (с.240).
Завдання 2. Переглянути презентацію



Завдання 3. Прочитати вірш О.Олеся «З журбою радість обнялась».
З журбою радість обнялась…
В сльозах, як в жемчугах, мій сміх,
І з дивним ранком ніч злилась
І як мені розняти їх?!
В обіймах з радістю журба,
Одна летить, друга спиня…
І йде між ними боротьба,
І дужчий хто – не знаю я…

Тепер в маю, тепер весною,
Коли цвіте весь божий світ,
Зацвів небесною красою
Очей твоїх небесний цвіт.
І це весною, це в маю
Обсипав душу він мою!
Шумлять, співають ниви, луки…
Як пісня, вся душа моя,
А де її слова і звуки?!
Мовчу, мовчу, о боже,я.
Ні, ні! Тепер, тепер в маю,
Скажу, признаюсь, що люблю!

Забуду все. Лишу твої уста…
Вони, як перший цвіт кохання,
Як хмарка ніжно золота
В журливий час смеркання.
Усмішка їх миліша снів,
Що сняться раз єдиний,
Про них, про них мій буде спів.
Останній, лебединий.
Завдання 4. Виписати в зошит художні засоби з поезії (епітети, порівняння, метафори, риторичні оклики, риторичні запитання).


риторичні оклики, запитання


07.05.2020
Тема: «Чари ночі» - перлина інтимної лірики української поезії. Мотив краси кохання й молодості, філософські роздуми про гармонію людини і природи. Експресивне висловлювання патріотичних почуттів («О слово рідне! Орле скутий!»)
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст, красу поезій поета, неоромантичні та символістські тенденції в них; визначити провідні мотиви поезій, майстерність автора у відтворенні настрою і почуттів.
Завдання 1. Прочитати поезії О.Олеся
Чари ночі
Олесь Олександр
Сміються, плачуть солов'ї
І б'ють піснями в груди:
"Цілуй, цілуй, цілуй її, —
Знов молодість не буде!

Ти не дивись, що буде там,
Чи забуття, чи зрада:
Весна іде назустріч вам,
Весна в сей час вам рада.

На мент єдиний залиши
Свій сум, думки і горе —
І струмінь власної душі
Улий в шумляче море.

Лови летючу мить життя!
Чаруйсь, хмелій, впивайся
І серед мрій і забуття
В розкошах закохайся.

Поглянь, уся земля тремтить
В палких обіймах ночі,
Лист квітці рвійно шелестить,
Траві струмок воркоче.

Відбились зорі у воді,
Летять до хмар тумани...
Тут ллються пахощі густі,
Там гнуться верби п'яні.

Як іскра ще в тобі горить
І згаснути не вспіла, —
Гори! Життя — єдина мить,
Для смерті ж — вічність ціла.

Чому ж стоїш без руху ти,
Коли ввесь світ співає?
Налагодь струни золоті:
Бенкет весна справляє.

І сміло йди під дзвін чарок
З вогнем, з піснями в гості
На свято радісне квіток,
Кохання, снів і млості.

Загине все без вороття:
Що візьме час, що люди,
Погасне в серці багаття,
І захолонуть груди.

І схочеш ти вернуть собі,
Як Фауст, дні минулі...
Та знай: над нас — боги скупі,
Над нас — глухі й нечулі..."
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Сміються, плачуть солов'ї
І б'ють піснями в груди:
"Цілуй, цілуй, цілуй її —
Знов молодість не буде!"


О слово рідне! Орле скутий!..
Олесь Олександр
О слово рідне! Орле скутий!
Чужинцям кинуте на сміх!
Співочий грім батьків моїх,
Дітьми безпам'ятно забутий.

О слово рідне! Шум дерев!
Музика зір блакитнооких,
Шовковий спів степів широких,
Дніпра між ними левій рев...

О слово! Будь мечем моїм!
Ні, сонцем стань! вгорі спинися,
Осяй мій край і розлетися
Дощами судними над ним.
Завдання 2. Виписати художні засоби з поезій (епітети, порівняння, метафори, риторичні оклики, риторичні запитання).
Завдання 3. Виконати тест в зошиті
1.     Справжнє прізвище О.Олеся :

А ) Рудченко        Б) Тобілевич          В) Грінченко          Г) Кандиба
2.     У творі "Чари ночі" "сміються, плачуть ..."

А) молоді       Б) солов'ї      В) закохані      Г) журавлі
3. Образ якого птаха поет використав на позначення рідного слова у вірші "О слово рідне!.."?

А) солов'я       Б) журавля         В) орла           Г) горобця
4. Провідний мотив твору Олександра Олеся «Чари ночі» -


А) оптимістичний погляд на життя                 Б) краса літньої української ночі
  
В) сенс людського життя                Г) захоплення красою життя і красою кохання
  
Д) нестерпна туга за втраченим коханням
5. У поезії «О слово рідне! Орле скутий!..» згадується річка

А) Черемош        Б) Дніпро        В) Дунай         Г) Дністер            Д) Ворскла
6. Ліричний герой поезії О.Олеся «О слово рідне! Орле скутий!» визначає своє ставлення до рідної мови, як до:
А) меча та сонця;    б) запашної квітки, втіхи;   в) радості й гордості;
Г) матері й батьківщини
7. Що є образами-символами в поезії "чари ночі"?

А) Молодість, кохання, швидкоплинність життя      Б) Соловї, зорі, ніч, квіти

В) Кохана дівчина, поцілунки, ніжність              Г)Вогонь, життя, смерть
8. У вірші "Чари ночі" є всі образи-символи, ОКРІМ

А) Фауст           Б) Солов’ї          В) Весна           Г) Україна
9. Серед символів,які використовує О. Олесь у поезії «О слово рідне! Орле скутий!» НЕМАЄ

А) Орел      Б) Дощі         В) Меч        Г) Народ
10. Наведена строфа:
      „В обіймах з радістю журба.
       Одна летить, друга спиня...
       І йде між ними боротьба,
       І дужчий хто – не знаю я...” з поезії:

а) „З журбою радість обнялась” ;
б) „Чари ночі”;
в) „О слово рідне!”
11. Наведена строфа
    Сміються, плачуть солов”ї
    І б”ють піснями в груди:
  „Цілуй, цілуй, цілуй її, -
   Знов молодість не буде!”, - характеризує: 
а) гармонійність почуттів людини і краси весняної ночі;
б) радість птахів навесні;
в) погляд у майбутнє;
г) коротко плинність життя.
Завдання 4. Вивчити напамять вірш «Чари ночі».

14.05.2020
Тема: Драматичний етюд «По дорозі в казку».
Мета: опрацювати зміст етюду, визначити тему, проблеми, розкрити власне розуміння образів-символів, зокрема символ дороги в Казку;  сформулювати відповідь на питання: «Казка життя людства — вимисел чи реальність?»; розвивати мислення, мовлення учнів, учити будувати власні висловлювання з приводу порушених проблем у творі; спонукати учнів до осмислення благородства вчинків, які здійснюються заради щастя людей.
Завдання 1. Прочитати драматичний етюд О.Олеся «По дорозі в казку».
Завдання 2. Записати в зошит
1914-го року виходить збірка Олександра Олеся «Драматичні етюди». Особливо яскраве враження справляє етюд «По дорозі в Казку», створений письменником ще в 1908 року. Про популярність його свідчить той факт, що твір видавався у 1910, 1914, 1921, 1934 роках.
Провідна тема твору — зображення пошуку людиною шляху до щастя, обов’язковою умовою якого є розвиток її духовності.

Теорія літератури.
Драматичний етюд – невелика одноактна п’єса, події якої мають драматичний характер.
Етюд – з франц. — вправа, вивчення — невеликий за обсягом, переважно безсюжетний твір настроєвого характеру, в якому автор подає конкретну картину, фіксує момент, вихоплений з життя, відтворює внутрішній стан людини, нерідко на тлі співзвучного пейзажу.
Символ – (з грец. знак) — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття.
Дорога – символ блукань, страждань.

Завдання 3. Скласти порівняльну характеристику юнака і юрби
Порівняльна характеристика юнака і Юрби
Він
Юрба











Завдання 4.Виконати тест
 1. Дорога в Казку з твору О.Олеся — це символ:
А) нездійсненної мрії;Б) творчості, фантазії;В) духовних поривань до кращого життя;  Г) обману, хибного шляху.
2.Справжнє прізвище Олександра Олеся
А )Рудченко; Б )Тобілевич; В) Кандиба; Г) Косач
3. „По дорозі в Казку” за жанром:
а) драматичний етюд;б) драматична поема; в)оповідання;г) новела.
4.Твір „По дорозі в Казку” Олександра Олеся складається з:
а) 1 картини;б) 2 картин;в)  3 картин;г) 4 картин.
5.Твір „По дорозі в Казку” Олександра Олеся написаний у:
а) 1910 р.; б) 1908 р.; в) 1914 р.; г) 1917 р.
6.У поемі шукали:
а) стежку в глухому лісі;б) квітку папороті; в) гніздо дятла; г) потік.
7.Герой веде людей:
а) в оману;б) від безпросвітності до щастя; в) у нікому не відоме майбутнє;г) на здійснення злочину.
8.Кого Він злякався:
а) оленя;б) зайця;в) лисиці;г) борсука.
9.Ким уявляє себе Він:
а) зозулею; б) орлом; в) соколом;  г) жар-птицею.
 10.Наведена строфа:
Брати мої, тропа! З цього страшного лісу, де вічна ніч стоїть, вона веде у день рожевий, вона веде до сонця! Брати мої, до сонця!”, належить:
а) хлопчику; б)  Дівчині;  в)  Йому;  г) юрбі.
11.З яких квіток складається вінок Йому:

а) маку і терену;б) папороті і ожини; в) маку;  г) маку і папороті.

18.05.2020
Контрольна робота
Творчість Л.Українки, О.Олеся, М.Вороного
1.     Слова:
Не зневажай душі своєї цвіту,
Бо з нього виросло кохання наше!
Той цвіт від папороті чарівніший —
Він скарби творить, а не відкриває...
адресовані:
А Мавці;
Б Лукашеві;
В Килині;
Г Перелесникові.
2.      „Блавати”, „гротески” трапляються у творі:
А „Чари ночі”;
Б „О слово рідне!.. ”;
В „Інфанта»;
Г „Блакитна панна”.
3.     За жанровою спрямованістю драма “Лісова пісня”, як зазначила сама Леся Українка, – це:
А. Трагедія;
Б. Комедія;
В. Інтермедія;
Г. Феєрія;
4.     Укажіть, чим привабив Мавку Лукаш?
А) грою на сопілці, поетичністю;     б) фізичною силою та витривалістю;
В) умінням залицятися;      г) розумом, ученістю
5. Укажіть головну думку поезії О.Олеся  «Чари ночі»:
А) уславлення людей праці з їхніми щирими почуттями;
Б) засудження байдужих до краси мистецтва;
В) утвердження переваги духовного над матеріальним;
Г) уславлення кохання та природи
6. Укажіть, як перекладається українською мовою назва поезії Лесі Українки «Contra spem spero» ?
7. Назвіть справжнє імя та прізвище О.Олеся.
8. Порівняйте образи Мавки та Килини з твору «Лісова пісня».
9. Установіть відповідність між твором і уривком із нього

1.     Леся Українка«Contra  spem spero»       А)       …Шум дерев!
                                                                       Музика зір блакитнооких,
                                                                      Шовковий спів степів широких,
                                                                      Дніпра між ними левій рев...   

2.     О.Олесь «О слово рідне! Орле скутий!»    Б) Ви йшли , як сон, як міф укоханий,
                                                                                 Що виринає з тьми століть.

3.               О.Олесь «Чари ночі»
                                                           В) Так, я буду крізь сльози сміятись,
                                                                     Серед лиха співати пісні,
                                                                     Без надії таки сподіватись,
                                                                     Буду жити! Геть, думи сумні!


4.     М.Вороний «Інфанта»           Г) Лови летючу мить життя!
                                                 Чаруйсь, хмелій, впивайся
                                                  І серед мрій і забуття
                                                      В розкошах закохайся
10. Напишіть творчу роботу на одну з тем:
1. «Лісова пісня» - шедевр світової літератури.
2. Багатство поетичної спадщини Олександра Олеся.


21.05.2020

Тема: Література рідного краю.  «Я ж просто жінка…» Творчість Тамари Журби

Мета: ознайомити учнів з основними фактами біографії поетеси Т.Журби, напрямками її поезії; розвивати вміння аналізувати поетичні твори; формувати розуміння глибини й краси рідного слова; сприяти вихованню високих громадянських рис
Завдання 1. Ознайомитися з біографією Т.Журби
 Тамара Гнатівна Журба народилася 16 січня 1939 року в селищі Зелене Дзержинського району м. Кривого Рогу. Її дитинство припало на повоєнні роки: «Ще холодно й незатишно у світі, і якийсь страх, якась тривога, що не встигли дорослі витруїти з своїх душ, з своїх розмов, поглядів рухів, відбивалися у дитячих очах, вчувалися у кожному дитячому сміхові. Може, тому й полонила мої дитячі чуття не буйна весна, а журлива осінь, коли все навкруги стає золотим і таємничим, коли починає облітати таке м’яке і шовковисте листя. Чомусь мені тоді здавалось, що те листя вітри однесуть у море і воно там потоне… і мені було жаль його». Отримавши середню освіту, за комсомольською рознарядкою поїхала на будівництво шахт Донбасу.
        Повернувшись до Кривого Рога, працювала помічником машиніста екскаватора на металургійному заводі.
        З 1968 року разом з чоловіком і донькою оселилася в селі Іванівці Долинського району, що неподалік Веселих Боковеньок. Працювала у колгоспі, школі-інтернаті, вихователем у дитячому садку, бібліотекарем.
          Друкуватися Т. Журба почала із 1971 року. «Дотиком серця» (1979) – так назвала Т. Журба свою першу збірку. Критика виділяла в ній «безпосередність, щирість, майже повну відсутність книжності». Членом Спілки письменників України поетеса стала у 1983 році. За збірку «Лагідна земля» (1982) нагороджена обласною премією імені Ю. Яновського. Оцінили читачі і збірку «Жіноча розмова» (1987).
 У кінці 1990 р. Тамара Гнатівна тимчасово виїжджала на проживання в Аргентину. У 2005 році знову виїхала до Аргентини, де мешкає її донька.



Завдання 2. Прочитати поезії Т.Журби
Робота
Робота й робота…
Занурився кожен в роботі.
Гудуть наші спини,
Відстукують думи й серця.
А гляньте: у жінки
Од втоми а чи од скорботи
Поглибшали зморшки,
Та вже ж і не зійдуть з лиця…
Клопочеться жайвір
Під небом з блакитного ситцю,
І коник у травах
Мелодію степу снує.
А нам би спинитись,
Спочити, напитись водиці,
Та й знов до роботи,
Бо кожному, кажуть, своє…


Тут м’яти дух
Тут м’яти дух і чебрецева змора.
І лоскітливі літа пломінці.
І незбагненна мова осокорів,
І дощова сльозинка по щоці.

Тут тиша тиш.
            Тут миру одкровення
У сплесках крил:
             кигик! кигик! кигик!
Тут ходить полем, позабувши ймення,
Веселий легінь –
              вечір – мандрівник.

В пісок поклавши сапи охололі,
Дівчата миють ноги у ставку.
О вечоре, владарю душ і поля,
Не нагукай їм доленьку важку.
Завдання 3. Виписати художні засоби з поезій Т.Журби


25.05.2020
Контрольна робота за рік
1.   Прочитайте рядки       « Мої дні течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом. Безконечні стежки, скриті, інтимні, наче для самих близьких, водять мене по нивах, а ниви котять та й котять зелені хвилі і хлюпають ними аж в краї неба».
Це пейзаж із твору
А «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького;
Б «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика;
В «Земля» О. Кобилянської;            Г «Intermezzo» М. Коцюбинського;     Д  «Лісова пісня» Лесі Українки.
2. .    Прочитайте рядки   «...був уже леґінь, стрункий і міцний, як смерічка, мастив кучері маслом, носив широкий черес і пишну кресаню...»
Це портрет
А Лавріна («Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького);
Б Максима Ґудзя («Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика);
В Лукаша («Лісова пісня» Лесі Українки);       
Г  Івана («Тіні забутих предків» М. Коцюбинського);
3. Карпенко-Карий — псевдонім
А  Павла Губенка    Б  Івана Білика     В  Якова Головацького   Г Леся Мартовича     Д  Івана Тобілевича
4. «Низенька, чорнява, заквітчана польовими квітками, вона й трохи не схожа була на селянок, часто запечених сонцем, високих, іноді дуже неповоротких дівчат. Маленька, кругленька, швидка й жвава, одягнена у зелене убрання, між високим зеленим житом, — вона здавалась русалкою…» — це портрет
А  Наталки («Наталка Полтавка» І. Котляревського)          Б  Марусі («Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка)
В  Лесі («Чорна рада» П. Куліша)                                           Г  Мавки («Лісова пісня» Лесі Українки)
Д  Галі («Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика)
5. Автором поетичних рядків
Так! Я буду крiзь сльози сміятись, // Серед лиха спiвати пiснi…        є
А  Тарас Шевченко       Б  Ліна Костенко            В  Іван Франко      Г  Леся Українка      Д  Василь Стус
6. . Справжнє прізвище Олександра Олеся
А  Кандиба             Б  Лозов’ягін         В  Губенко        Г  Рудченко        Д  Фітільов

7. Головним героєм «Камінний хрест» Василя Стефаника є:
А  Гнат Кухарчук    Б Іван Палійчук        В  Терентій Пузир   Г  Іван Дідух     Д  Нечипор Вареник
8.  Назва вірша Лесі Українки «Contra spem spero» означає:
а) Годі лити сльози!
б) Лови момент!
в) Залиш надію назавжди!
г) Без надії сподіваюсь!
9. Прочитайте уривок, з’ясуйте ім’я літературного героя, назву твору та його автора.
    Ішов справді парубок. На перший погляд, йому, може, літ до двадцятка добиралось. Чорний шовковий пух тільки що висипався на верхній губі, де колись малося бути вусам… лице довгобразе – козаче; ні високого, ні низького зросту, - тільки плечі широкі та груди високі… Оце й уся врода. Таких парубків часто й густо можна зустріти по наших хуторах та селах.
а) Чіпка («Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного);
б) Іван(« Тіні забутих предків» М.Коцюбинського);
в) Карпо («Кайдашева сімя» І.Нечуя – Левицького);
д) Іван Дідух («Камінний хрест» В. Стефаника).
10. З якого твору взяті такі герої: Карпо, Лаврін, Мотря, Мелашка?
11. З якого твору взяті такі герої: Іван, Марічка, Палагна, Чугайстер?
12. Справжнє прізвище Лесі Українки.


Комментариев нет:

Отправить комментарий