УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 7 КЛАС

06.06.2022

Підсумкова контрольна робота за рік

1. Про які історичні події розповідається в повісті А. Чайковського «За сестрою»?

а) Про часи татарських набігів на Україну; 

б) про визвольну боротьбу проти польської шляхти під проводом Б. Хмельницького;

в) про гайдамацький рух на Україні

2. Як   мати   поставилась   до   прояву   милосердя   з   боку Михайлика до бідної жінки? («Гуси-лебеді летять» М. Стельмах):

а) Одобрила вчинок сина;        б) почала кричати на хлопця        в) розгнівалась, що він забрав останнє насіння.

3. Климко з однойменної повісті Гр. Тютюнника пішов із дому

а) до Слов’янська по сіль ;      б) до Києва по продукти;      в) до Херсона по хліб.

4. Коломийка - це:

а) пісня, що виконується під час обрядів;

 б) пісня, що має два чотирнадцятискладових рядки;

в) пісня, у якій зображено важливі події минулого.

5. Пісня «Ой на горі да женці жнуть» відносять до:

А)чумацьких пісень;     Б)коломийок;      В)козацьких пісень.

6. Де розгорталися події у творі І. Франка «Захар Беркут»?

А)у селі Кирилівка;      Б)у селі Тухля;       В)у селі Тарасівка;

7. Хай на ньому цвіте росяниста доріжка, зелені луги, й солов’їні гаї…..

Наведені рядки є з твору:

А)Тараса Шевченка «Мені тринадцятий минало…»;

Б)Андрія Малишка «Пісня про рушник»;

В)Василя Симоненка «Лебеді материнства»;

8. Павлусь із твору Андрія Чайковського подався за:

А) матір’ю;      Б)сестрою;       В)братом;

9. Мирослава – героїня повісті «Захар Беркут» була донькою:

А)Захара Беркута;      Б)Максима Залізняка;     В)Тугара Вовка;

10. У чому полягала помста мишки хазяїнам?

а) Прогризла всі мішки із зерном;      б) не давала вночі спати;    в) знищила гроші;

г) зіпсувала новий одяг.

11. Де навчався Т.Шевченко?

а) у Київському університеті         б) у Петербурзькій академії мистецтв

в) у Львівському університеті

г) у Віденському університеті

12. Як прозивали головного героя оповідання О.Стороженка „Скарб”?
а) Пустун;      б) Лежень;       в) Щасливчик;      г) Скарбничий.





 

30.05.2022

Позакласне читання. Б.Лепкий «Цвіт щастя».

1.      Знайти в мережі Інтернет та прочитати оповідання Богдана Лепкого «Цвіт щастя».

2.      Записати в зошит тему та ідею твору.

Тема: прагнення хлопчика знайти квітку щастя.

Ідея: возвеличення наполегливості, цілеспрямованості, бажання бути щасливим.

3.      Тест

1. На питання дитини «Що таке щастя?», мати відповіла, що це:
а) радість і задоволення;
  б) гармонія з оточуючим тебе світом;  в) доля.

2. Хата, де жила жінка з дитиною, знаходилася:
а) неподалік від смерекового лісу;
б) на горбочку; в) поруч з панським маєтком.

3. Який художній засіб використав Б. Лепкий у фразі: «…за хвилину виплив місяць»?
а) Епітет;
  б) порівняння;  в) метафору.

4. Коли хлопчик був у ліжку, приготувавшись до сну, то мати йому:
а) проспівала колискової;
б) розповіла цікаву казочку; в) прочитала молитву.

5. Під вікном хати вночі співав:
а) жайворонок;
б) соловей; в) невідомий птах.

6. Хлопчик сподівався, що дістати той чарівний цвіт щастя йому допоможе:
а) мати;
б) вода ставу; в) добрий дідусь.

7. Квітку щастя Б. Лепкий у творі називає:
а) пахучою і променистою;б) яскравою і привабливою;
в) ніжною і сяючою.

8. Щоб переплисти на інший берег ставка, хлопець звернувся до:
а) лебедя;
б) хвилі; в) чарівного човника.

9. Під час ранішньої мандрівки хлопчик відчув з лісу пахощі:
а) м’яти;
б) живиці; в) бузку.

10. Ранішня прогулянка для героя закінчилась:
а) його хворобою;
б) неприємною сутичкою зі сторожем; в) тим, що він знайшов квітку-щастя.

11. Завдяки кому вже дорослий хлопець пізнав «усі цвіти на світі»?
а) Матусі;
б) старому вчителеві ботаніки; в) професору університету.

12. Твір «Цвіт щастя» закінчується риторичним запитанням, яке стосується пошуку хлопцем квітки-щастя:
а) «Та чи дістане її? Хто знає?»;
б) «А чи ви знайшли цей чарівний цвіт?»;
в) «Для чого ж шукав він цей цвіт? Як ви вважаєте?»

 

25.05.2022

Тема: Література рідного краю. Поезія Наталії Купчинської.

1.      Ознайомитися з біографією Н.Купчинської.

    Народилася Наталія Купчинська 3 травня 1955 року в мальовничому селі Китайгороді, що на Кіровоградщині. По закінченні восьмирічки навчалася в Олександрійській школі-інтернаті.

    Любов до книги, до поезії, до рідного слова привели на навчання до Олександрійського культосвітнього училища, де здобула спеціальність бібліотекаря-бібліографа. Пізніше закінчила інститут культури.

     Працювала бібліотекарем у селах Олександрійського району.

2.      Прочитати поезії Н.Купчинської.

Сад дитинства

У мріях і думках я повертаюсь

У те село дитинства і надій,

Де квітне сад і схилена в задумі

Стара верба, ще з тих дитинства днів,

 

Шепоче голосами молодими,

Ніч, що розсіяла мов роси-зорепад,

В ставу полощуть верби свої коси,

І лине пісня в юності наш сад.

 

А в нім були і зустрічі, й розлуки,

Любов і зрада, юність і біда.

Та часто згадувались друзів добрих руки,

Хоч і пройшла вже років череда.

 

Вишневий ряд і яблуню у квіті

Я знов і знов пригадую собі,

Як щебетали птахи в яснім літі

І тихо подих стримую в журбі.

 

Він постарів, той сад мого дитинства

І запустів без доброї руки,

Та в глибині душі - благословляю,

Що слід лишив на всі життя роки.

 

Бо не вернеться днів дитинства низка,

Не буду безтурботна й молода,

Бо розгубила друзів, як намисто,

В яких стежках – уже не відгадать.

 

 

Матусі

Поклонюсь тобі, Мамо рідненька,

До самісінької землі.

Бо словами не висловить, ненько,

Як я вдячна за все тобі.

За усе, чого я в світі значу,

Чим живу, що несу в собі,

Що дитя і схід сонця бачу,

Я вклоняюсь одній тобі.

По яких би стежках-дорогах

Мене доля не повела,

В своїх радощах і тривогах

До твого повертаюсь тепла.

До старенької білої хати,

До подвіря в мякім спориші,

Де ти вчила мене працювати,

Не замулить криницю душі.

Я цілую натруджені руки

І до рідних грудей тулюсь.

І, як в давні дитячі роки,

Розлучитись з тобою боюсь.

Поклонюся тобі, Матусю,

До самої неньки-землі,

За усе, чим радію й журюся,

Я повік буду вдячна тобі.

3.      Вивчити вірш Н.Купчинської (на вибір).

 



23.05.2022
Контрольна робота
Творчість О.Ольжича, О.Теліги, О.Гавроша, А.Малишка
1. Сином якого відомого українського письменника був Олег Ольжич?
а) Михайла Стельмаха;
б) Івана Франка;
в) Олександра Олеся;
г) Андрія Чайковського.
2. Що є найціннішим Божим дарунком для людини за віршем Олега Ольжича «Господь багатий нас благословив»?
а) родина;
б) життя у його найяскравіших проявах;
в) здоров’я;
г) матеріальний добробут.
3. Хто з членів циркової трупи став спільником агента Фікси?
а) Мілка;
б) Фандіго;
в) Піня;
г) Пандорський.
4. Який художній засіб використаний в уривку з вірша Андрія Малишка?
   І засмучені очі хороші блакитні твої.
а) епітет;
б) метафора;
в) порівняння;
г) персоніфікація.
5. Яка ідея вірша Олега Ольжича «Захочеш – і будеш…»?
а) сум за рідною домівкою;
б) возвеличення любові до України;
в) уславлення борців за волю України;
г) заклик до активного життя, віри в себе.
6. На яку роботу влаштувався Іван Сила після прибуття до столиці?
а) вантажником;
б) працівником цирку;
в) вуличним борцем;
г) водієм.
7. Установіть відповідність між назвою вірша та уривком з нього.

1. «Господь багатий нас благословив»           
2. «Сучасникам».                              а) Не треба слів! Хай буде тільки діло!
                                                             Його роби – спокійний і суворий…
3. «Пісня про рушник».                        б) Козачка вдаряю попід мурами –
                                                                Бо хлопчина не дає спокою!
4. «Вчителька».                                    в) Рідна мати моя, ти ночей не доспала,
                                                               І водила мене у поля край села

                                                              г) І вірити, і прагнути – не вотще.
                                                                          Безсмертне – і величне, і ясне-бо.

                                                                   д) Знов щебече юнь і цвіте трава,
                                                                 Пізнаю тебе в постаті несхилій.
8. В агента Фікси був номер
а. 007
б. 008
в. 009
9. Визначте ідею вірша Олени Теліги «Радість».
10. Як Іванові Силі вдалося стати професійним спортсменом та учнем доктора Брякуса?

11. Напишіть твір-мініатюру на одну із запропонованих тем:
1). «Краса українського рушника» (за віршем Андрія Малишка «Пісня про рушник»).
2). «Іван Сила – утілення непереможного духу українського народу, його доброти  і щирості» (за повістю Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили»).
3). «Віра у себе – шлях до успіху» (за поезією Олега Ольжича «Захочеш – і будеш…»).
4). «Потрібно дорожити кожною миттю життя» (за поезіями Олени Теліги).



21.05.2020
Тема: Література рідного краю. Поетичні твори Валерія Гончаренка «Вчителька», «Дворняга» . Добро та співчуття у творах.»
Мета: ознайомити учнів з творчим  доробком  письменника-земляка, члена Національної Спілки письменників України Валерія Гончаренка; спрямовувати діяльність учнів на поглиблення знань з літературного краєзнавства; продовжувати роботу по удосконаленню навичок виразного читання та аналізу поетичних творів.
Завдання 1. Прочитати біографію В.Гончаренка
Валерій Васильович Гончаренко народився 23 квітня 1942 року в селі Мирна Долина на Луганщині, але все його свідоме життя, за винятком недовгого періоду, коли він працював у Миколаєві, пов’язане з Кіровоградом.
         Нашому місту, його вулицям, його особливій атмосфері, авторитетам його літературної богеми, його людським радощам чи прикрощам присвячена і його поезія, і його життя. 56 із 58 прожитих років він мешкав і працював у Кіровограді.
         9 червня 2000 року його назавжди прийняла кіровоградська земля.
         Валерій Гончаренко попри всі круті віражі і зигзаги життєвої і літературної долі, усі роки залишався помітною особистістю на літературному кону Кіровограда. У рідних степах він ще за життя став легендою, символом завдяки яскравості таланту, щирості, простоті, безпосередності.
         Його дитинство промайнуло «на Кузнях» – у бідному, недоглянутому районі нашого міста. Потім – «п’ята» школа, робота на будівництві, філфак педінституту.
         В літературу прийшов у серпні шістдесятих. Стрімко увійшовши в літературу «Червоним Волосожаром» у 1967 році, він заявив про себе як талановитий автор громадянської лірики. Потім була довга перерва, пов’язана з переслідуваннями його компартійними чиновниками. Однак, Валерій Гончаренко у ті роки вистояв, не заплямував свого поетичного імені.
         Був засновником та керівником молодіжної літературної студії «Сівач», членом Спілки письменників України (1984).
         Автор семи книг поезії, сатири, гумору і дитячої казки, лауреат обласної літературної премії імені Ю. Яновського, Валерій Гончаренко постає в них таким, яким його знали, – палким патріотом України і рідного міста.
         Його поетичні книги: «Червоний Волосожар»(1967), «Кроки»(1974), «Дума про отчу землю»(1984), «Шлях до джерела»(1986), «На розі полудня»(1994), «Парад химер»(2000). У творчому доробку п’єси «Добро і зло», «Дитинство Тараса», «Сміх Іуди», «Необшліфовані діаманти», повість «Священий жук скарабей» та ін. Книга поезій «Кажу ось: мементо морі!» (2001), присвячена світлій пам’яті поета і журналіста. До книги увійшла збірка віршів «Очима неба і землі», яка була підготовлена автором, але так і не побачила світ за життя поета, а також збірка останніх поезій автора «Кажу ось: мементо морі!».
         Вірші В. Гончаренка перекладалися болгарською, російською, осетинською, казахською та іншими мовами.
         Чимало віршів, пісень і поем він присвятив Кіровограду та рідній землі
.
Завдання 2. Прочитати поезії В.Гончаренка
«Вчителька»
Я учительку, добру вчительку,
Не любив за казенні звичаї.
І нерідко своїми вчинками
Я доводив її до відчаю.
Стане сива вона, захмарена.
В мене втупиться окулярами.
Потім тихо так, не відразу,
Скрипне голосом, як пером:
«Я прошу тебе, вийди з класу…»
Друзі нишкли нараз кругом.
Я наївно кривив гримаси,
Підіймаючи сміх, мов куряву.
«До побачення!» - кидав «басом»
Педагогу своєму хмурому…
Як минулося все, як жаль мені
Ті літа, що кривлянням вжалені.
Що ж, скінчилась дитинства дія,
Зріла юність іде сама.
Як би вибачитись хотів я,
Але вчительки… вже нема.
Вже немає її на світі.
Є про неї лише пісні.
Є могила проста, де квіти,

Мої квіти, лежать сумні.

Дворняга
Стояли дні осінні, пізні.
Вже склив калюжі листопад.
В цю пору здибали в під’їзді
Щенятко двоє молодят.

Іще не знаючи підлоти.
Воно живим клубком із рук
Котилось весело під ноги
І лобом тицькало в каблук.

Таке зворушливо вухате,
Незграбне миле собача
Ходило важно й вайлувато
З людською радістю в очах.

Все дозволялось малюкові
Бо член сім’ї уже, мовляв.
Чорненький писок в молоко він
З кумедним фирканням встромляв.

Дали малому хліба кусень
І не полишили в біді.
Яким воно буває куцим,
Собаче щастя у житті!..

Коли ж земля покрилась рястом
І день приміряв синій шовк,
Жахнувшись, всі дізнались раптом,
Що він – дворняга, їх Дружок.

Тоді за ним закрились двері,
Безжально клацнувши замком.
І опинився пес у сквері,
Побіля урни з помелом.

І все не може в холод лютий
Звіриним розумом збагнуть,
Чому його забули люди?

  Чом їх не може він забуть?

І повз тролейбусні зупинки
Під улюлюкання і свист
Він до знайомого будинку
Прямує, підібгавши хвіст.

Та вмить спиняється і никне.
Задерши голову, мовчить
І довго дивиться на вікна,
Де пес породистий гарчить

Завдання 3.           Виписати художні засоби з поезій (епітети, порівняння, метафори).

25.05.2020
Підсумкова контрольна робота за рік
1. Про які історичні події розповідається в повісті А. Чайковського «За сестрою»?
а) Про часи татарських набігів на Україну; 
б) про визвольну боротьбу проти польської шляхти під проводом Б. Хмельницького;
в) про гайдамацький рух на Україні
2. Як   мати   поставилась   до   прояву   милосердя   з   боку Михайлика до бідної жінки?
(«Гуси-лебеді летять» М. Стельмах):
а) Одобрила вчинок сина;
 б) почала кричати на хлопця;
  в) розгнівалась, що він забрав останнє насіння.
3. Климко з однойменної повісті Гр. Тютюнника пішов із дому
а) до Слов’янська по сіль ;
б) до Києва по продукти;
в) до Херсона по хліб.
4. Коломийка - це:
а) пісня, що виконується під час обрядів;
 б) пісня, що має два чотирнадцятискладових рядки;
в) пісня, у якій зображено важливі події минулого.
5. Пісня «Ой на горі да женці жнуть» відносять до:
А)чумацьких пісень;
Б)коломийок;
В)козацьких пісень.
6. Де розгорталися події у творі І. Франка «Захар Беркут»?
А)у селі Кирилівка;
Б)у селі Тухля;
В)у селі Тарасівка;
7. Хай на ньому цвіте росяниста доріжка, зелені луги, й солов’їні гаї…..
Наведені рядки є з твору:
А)Тараса Шевченка «Мені тринадцятий минало…»;
Б)Андрія Малишка «Пісня про рушник»;
В)Василя Симоненка «Лебеді материнства»;
8. Павлусь із твору Андрія Чайковського подався за:
А) матір’ю;
Б)сестрою;
В)братом;
9. Мирослава – героїня повісті «Захар Беркут» була донькою:
А)Захара Беркута;
Б)Максима Залізняка;
В)Тугара Вовка;
10. У чому полягала помста мишки хазяїнам?
а) Прогризла всі мішки із зерном;
б) не давала вночі спати;
в) знищила гроші;
г) зіпсувала новий одяг.
11. Де навчався Т.Шевченко?
а) у Київському університеті
б) у Петербурзькій академії мистецтв
в) у Львівському університеті
г) у Віденському університеті
12. Як прозивали головного героя оповідання О.Стороженка „Скарб”?
а) Пустун;
б) Лежень;
в) Щасливчик;
г) Скарбничий.











Комментариев нет:

Отправить комментарий