УКРАЇНСЬКА МОВА 11 КЛАС

02.06.2022

Тема: Повторення та узагальнення вивченого.

Вправа 1. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

1.      Хоч би як високо не оцінили вас, завжди майте мужність визнати себе неуком. 2. Коли зграя залетить далеко й у тумані стане тихо я зупиняюся й наслухаю що робиться попереду. 3. Заздрити таланту чи вроді нерозумно  хоч би тому що їх не можна відняти в тих хто має ці дари природи і використати для себе. 4. І хоч не всякий долетить туди де на шпилях безсмертна слава сяє залишаться пісні немов сліди котрими дух нових доріг шукає.

Вправа 2. Запишіть подані слова у два стовпчики: а) зі вставленою буквою и; б) зі вставленою буквою е.

Зал..вати, ст..жина, пов..ртатися, сх..трувати, стр..вожити, кол..вання, айсб..рг, яс..новий, ос..ротілий, ш..ренга, тр..мтіти, сц..нарій, зв..чайний, ч..решня, пол..вати, бюрократ..зація, зм..ритися, оз..ро, пор..ватися, зв..кати, кал..йдоскоп, об..режний, чудотвор..ць, буз..новий, од..ржимий, оз..мина, р..дактор, забр..ніла, обб..вати, зуп..нитися, ос..литися, зд..вування, зв..личувати, поп..редити, неприм..ренний, п’єд..стал.

Вправа 3. Спишіть речення, уставляючи, де треба, пропущені букви.

1. Слова мас..ні, а пироги піс..ні. 2. Чес..на праця щастя приносить. 3. Без обережності й мудрість беззахис..на. 4. Без сокири по дрова піти — один хворос..няк принести. 5. Слова пес..ливі, та справи плаксиві. 6. У хвас..ливого і на вербі груші вродять. 7. Не пнися бути найвищим, а вчися бути корис..ним. 8. Кішку лають, а невіс..ці докоряють. 9. Підлес..лива людина як гадюка під квітами. 10. Заздріс..ний від чужого щастя сохне. 11. Не щотиж..ня велике свято буває (Нар. творчість).

01.06.2022

Тема: Повторення та узагальнення.

Вправа 1. Записати правильно слова.

Ож(е,и)ледь, др(е,и)жати, пр(е,и)летіти, між()ярусний, св()ященний, під()їзний, годит(ь)ся, нян(ь)чити, Уман(ь)щина, перукар(ь)с(ь)кий, щас(т)ливий, запяс(т)ний, шален(н)ий, священ(н)ик, невблаган(н)ий, прол(л)ється, анонсован(н)ий, Одіс(с)ей, кіно/фестиваль у Кан(н)ах, барок(к)о, ін()єкція, горщ(е,и)чок, пр(е,и)старілий, сузір(‘)я (В,в)еликий (П,п)ес, (Д,д)овженкове слово, (А, а)зовське (М,м)оре, (Є,є)вропейська (П,п)лоща, військово/морський, суспільно/політичний, віце/премєр, запиш(е,и)ш, не/рекомендовано.

Вправа 2. Списати речення, виправляючи допущені пунктуаційні помилки.

1.      Узлісся наскрізь промите дощем та прочесане вітром, розгойдувалося ніби голови коней у степу. 2. Крізь вечір день тікає у пітьму сховавши сум під кронами каштанів. 3. Акорди бабиного літа, зітхнувши падають в траву. 4. Не докотившись застигали сльози, в сумне стогнання обертались речі. 5. А цій землі нічого не забракло ні рік, ні моря, ні озер, ні трав.

Вправа 3. Спишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки й розкриваючи дужки.

Японські художники середньовіч(ч)я коли досягали високої майстерності й гучної слави змінювали свої імена. Це для того щоб (не)засліпитися славою (не)піддатися принадам зовнішнього світу (не)витратити глибин(н)ого сприймання життя в такий спосіб зб(е,и)рігаючи своє мистецьке «я» свою внутрішню свободу. Оце мудрість!

 

31.05.2022

Тема: Повторення та узагальнення вивченого.

Вправа 1. Відредагувати та записати правильно словосполучення.

У наступну неділю, найбільш ефективніший засіб, три тижня, слідуюче запитання, Світланів пароль, давайте працювати, якісна шампунь, опавше листя, самий дотепний, на шестидесятому кілометрі, приймати участь, шановний Аркадіє Григорович, директору Петренку, вісім годин, музикальна освіта, девяте люте, оточуюче середовище.

Вправа 2. Записати слова, поставивши наголоси.

Випадок, горошина, довідник, косий, добуток, донька, дочка, зручний, принести, загадка, камбала, мережа, металургія, подруга, показник, одноразовий, решето, русло, сантиметр, визвольний, свердло, середина, черговий, черствий, симетрія, спина, судно, феномен.

Вправа 3. Спишіть словосполучення, добираючи правильний варіант закінчення.

1.       Сильн(а/ий) нежить, прозор(ий/а) тюль, цьогорічн(е/ий) ЗНО, яскрав(ий/е) Тбілісі, нелегк(ий/а) путь, рожев(ий/а) фламінго, широк(ий/а) степ, холодн(ий/а) боржомі, надокучлив(ий/а) цеце, кумедн(ий/а) поні, правильн(ий/а) дріб.

2.       Чотири з половиною банан(и/а), два киянин(а, и), півтора лимон(а/и), одна ціла й три десятих кілометр(а/и), двадцять два ящик(а/и), чотири болгарин(а/и), два тижн(я/і), півтора бутл(я/і), три з половиною мандарин(а/и).

26.05.2022

Тема: Написання й виголошування текстів різних жанрів.

1.      Складіть і запишіть діалог – телефонну розмову відповідно до ситуації спілкування (на вибір).

Ситуація 1. Діалог-інтервю з юнаком, що живе у європейській країні.

Ситуація 2. Вас запросили друзі на цікаву виставку, що відкрилась у вашому місті. Ви не можете прийти, бо повинні бути присутніми на сімейному святі.

Ситуація 3. Ви обговорюєте з однокласником можливість навчання за кордоном.

Ситуація 4. Діалог-вибачення перед однокласницею (однокласником) за необдумані слова або вчинки, що стали причиною непорозуміння між вами.

2.      Напишіть привітання з нагоди святкування Дня науки в Україні.

Зразок:

Шановні вчителі та учні!

     Щиро вітаємо з Днем науки! Це свято, яке ми відзначаємо в третю суботу травня, - ушанування наукових традицій, досягнень учених. Відомо, що розвиток науки – запорука зростання держави, а науковці – це інтелектуальний потенціал нації, її майбутнє. Сьогоднішнє свято є вшануванням людей творчої праці. Рівень соціально-економічного розвитку України, її авторитет на міжнародній арені багато в чому визначаються науковим потенціалом, адже саме перед ученими життя ставить складні, але дуже цікаві завдання, вирішення яких великою мірою визначає місце України у світовій спільноті.

     Сьогодні попри труднощі наука в Україні завдяки наполегливій праці наших учених має сучасні наукові школи та відомі технологічні розробки. Відомо, що високий професіоналізм українських учених високо цінується в усьому світі!

      Хай ніколи не згасають ваші прагнення до нових знань, хай завжди вас супроводжує натхнення. Нових вам відкриттів, неперевершених звершень для добробуту українського народу, в імя процвітання України!

24.05.2022

Контрольна робота

Жанри мовлення

1.      Мовленнєвий жанр, під час якого відбувається обмін думками з певних проблем; обмін інформацією про особисті інтереси кожного з  учасників; безцільний (розважальний) обмін думками, новинами, спостереженнями.

А телефонна розмова         Б бесіда          В листування          Г похвала

2.      Небажаною є етикетна форма

А Добрий ранок!        Б Добрий день!          В Добрий вечір!        Г Вітаю!

3.      Один із видів (жанрів) усного ділового мовлення й приватного спілкування, що передбачає розмову на відстані.

А бесіда          Б телефонна розмова         В листування        Г похвала

4.      Визначте вид мовленнєвого жанру.

Я, Петренко Петро, народився 15 червня 1991 року в м. Києві. Навчався в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка за спеціальністю «Політологія». В університеті пройшов курс підготовки офіцерів запасу. Після закінчення навчання працював аналітиком в інформаційному агентстві. З 2015 року обіймаю посаду редактора відділу політики. Одружений, маю сина. Захоплююся фотомистецтвом і живописом, люблю подорожувати. Веду активний, здоровий спосіб життя.

А представлення

Б похвала

В привітання

Г характеристика

5.      Небажаною є етикетна форма

А Доброго ранку!

Б Доброго дня!

В Добридень!

Г Добривечір!

6. Помилковою є етикетна форма 

а) Перепрошую! 

б) Пробачте! 

в) Вибачте! 

г) Вибачаюсь!

7. Спеціальні вислови, які показують усвідомлення мовцем своєї провини й передають намагання мовця її спокутувати.

А телефонна розмова

Б вибачення

В привітання

Г похвала

8. Такі мовленнєві формули як Дякуємо за допомогу;  Хочемо ще раз висловити свою щиру вдячність; Сподіваємося, що наша пропозиція зацікавить ВŽас; Ми будемо раді співпрацювати з ŽВами та чекаємо ŽВашої відповіді; ›просимо терміново вжити заходів є варіантами побудови тексту офіційного листа

А початок

Б інформативна частина

В висновок

Г закінчення

9. Установіть відповідність між мовленнєвим жанрами та їхнім видом

1)  бесіда,  телефонна розмова, листування        а) оцінювальні

2) привітання, вибачення        б) інформаційні

3) похвала, осуд, характеристика, рецензія   в) діалогічні

4) пояснення, представлення, інструкція, повідомлення  г) етикетні

10. Написати прощального листа школі.


 

19.05.2022
Тема: Урок практичної риторики. Етикетні жанри (привітання, вибачення)
Мета: розуміти суть понять «привітання», «вибачення», вміти складати тексти етикетних жанрів, підпорядковуючи висловлювання темі й основній думці, будуючи в логічній послідовності, добираючи мовні засоби відповідно до задуму висловлювання, стилю й жанру мовлення.
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал підручника про етикетні жанри (с.201).
Завдання 2. Складіть і запишіть до кожної ситуації міні-текст
( 3-4 речення), щоб привітатисяпопросити вибачення за свій вчиноквисловити жаль стосовно того ,що трапилосята запевнити, що такого більше не буде.
Ситуації
 1. Ви невчасно повернули книжку однокласнику (однокласниці).
2. Ви не прийшли на день народження друга (подруги).
 3. Ви розмістили недостовірну інформацію в соціальних мережах.
4. Через ваше запізнення однолітки змушені були 20 хвилин чекати, щоб їхати на екскурсію.
Завдання 3. Уявітьщо ви працюєте юристом ɱи менеджером у великому супермаркеті. До адміністрації закладу звернувся відвідувач зі скаргою на неякісний товаркуплений у вашому магазині два дні тому. Напишіть текст вибачення. За потреби скористайтеся поданими фразами.
 Просимо вибачення за…
 Просимо вибачення за створені Вам з нашої вини незручності…
Хочемо попросити вибачення за завданий клопіт…
Ще раз прошу вибачення за неуважність, яку ми допустили…
  Нам дуже неприємно за цей інцидент…
Нам дуже прикро, що змусили Вас хвилюватися…
Хочемо щиро перепросити Вас за прикру помилку, що виникла через неуважність продавця…

18.05.2022

Тема: Урок практичної риторики. Оцінювальні жанри ( характеристика).
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал про  характеристику в підручнику на с.198

Завдання 2. Прочитайте зразок характеристики. Зверніть увагу, які частини в ній можна виділити і як їх розміщено.

Зразок
Характеристика
Мартиненка Сергія Степановича
1990 року народження,
освіта вища, інженер-програміст
Васильківського заводу холодильних установок
          Мартиненко Сергій Степанович працює на Васильківському заводі холодильних установок з 2012 року. За час роботи закінчив заочне відділення Вінницького національного технічного університету. З 2015 року працює інженером-програмістом заводу.
          За результатами проведення щорічної оцінки у 2018 році рівень виконання обов’язків і завдань оцінено як «високий».
         Мартиненко С. С. сумлінно ставиться до виконання своїх обов’язків, підвищує свій професійний рівень. Зарекомендував себе як здібний організатор під час виконання завдань керівництва. Має добру теоретичну підготовку.        
           Вимогливий до себе, має повагу серед співробітників і керівництва заводу. Вільно володіє англійською мовою, має добрі навички роботи на комп’ю тері. Мартиненку С. С. властиві дисциплінованість, працелюбність, вихованість, почуття справедливості й людської гідності.
Директор заводу                                 (підпис)                  Сергій ВЛАСЕНКО
 Завдання 3. Напишіть характеристику свого однокласника
(однокласниці)когось із рідних або знайомих.


17.05.2022
Тема: Урок практичної риторики. Оцінювальні жанри ( похвала, осуд, рецензія).
Мета: розуміти суть понять «похвала», «осуд», «рецензія», вміння давати оцінку, аргументувати її, користуватися етикетною та оцінною лексикою.
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал підручника на с.197.
Завдання 2. Вправа2  (в підручнику на с.198).Прочитати текст, виконати завдання Б (дібрати слова, якими можна висловити подяку людям різного віку та соціального становища).
Завдання 3. Прочитайте зразок рецензії на книжку «Вітер з-під сонця». Поміркуйте,  чи вдалося авторці рецензії передати своє ставлення до твору.
 Книжка «Вітер з-під сонця» Оксани Лущевської – це повість про першу любов і біль від утрати. Усе це переживає головний герой – хлопчик Женька. Це його перше літо без тата. Він сумує за ним так, що мимо волі накочуються сльози, коли читаєш. Про його біль розказано дуже правдиво. Так само, як і про його любов до дівчинки Риськи, з якою вони зустрічаються в Затоці на літніх кані кулах. «У героях цієї книжки впізнає себе кожен підліток, який уже мав щастя закохатися», – сказано в анотації. І хоч я вже давно не підліток, книжка й на мене навіяла спогади про юнацьке кохання. Ніяковість, хвилювання, радість від зустрічі, нетерпляче чекання, коли калатає серце. Усе це так уміло передала письменниця. «Вітер з-під сонця» вже отримала відзнаку на одному з конкурсів дитячої літератури «за тонке психологічне змалювання підліткового характеру». Це справді те, чим вирізняється проза Оксани Лущевської. Авторка ніби стає пліч-о-пліч із героями своїх книжок. Вона не заграє з ними й не повчає. Вона їх уважно слухає й співпереживає. А головне – вона з ними серйозна. Позитивно, що письменниця не вживає лайливих і жаргонних словечок. Бо чомусь ті, хто пише для підлітків, вважають, що це обов’язково треба робити. «Вітер з-під сонця» – це легка, сумна й світла книжка. Вона про почуття й людські стосунки. Про радість і складність спілкування. Обсяг, темп і тональність розповіді – усе здається правильним і доречним. Книжка має сподобатись і хлопцям, і дівчатам. І допомогти їм (За М. Шо кало).
Завдання 4. Вправа 5 (с.200, в підручнику). Написати за зразком рецензію на один з творів української літератури, який ви прочитали в 11 класі.



























13.05.2020
Тема: Повторення й узагальнення вивченого
Завдання 1. Відредагуйте й запишіть  правильно словосполучення
 У наступну неділю, найбільш ефективніший засіб, три тижня, слідуюче запитання, Світланів пароль, давайте працювати, знаходиться у відпустці, якісна шампунь, Південний Буг довший Десни, опавши листя, у якості консультанта, самий дотепний, на шестидесятому кілометрі, переганяючий автомобіль, приймати участь, шановний Аркадіє Григорович, директору Петренку, вісім годин, музикальна освіта, відповісиш пізніше, дев’яте люте, радіючі тенісистки, оточуюче середовище, хронічною нежиттю.
Завдання 2. Записати слова, поставивши наголоси
Випадок, горошина, довідник, косий, добуток, донька, дочка, зручний, принести, загадка, камбала, мережа, металургія, подруга, показник, одно разовий, решето, русло, сантиметр, визвольний, свердло, середина, черговий, черствий, симетрія, спина, судно, феномен.
Завдання 3. Спишіть словосполуɱення,  добираючи правильний варіант закінчення.
 1. Сильн(ий/а) нежить, прозор(ий/а) тюль, цьогорічн(е,ий) ЗНО, яскрав(ий,е) Тбілісі, нелегк(ий/а) путь, рожев(ий/а) фламінго, широк(ий/а) степ, холодн(ий/а) боржомі, надокучлив(ий/а) цеце, кумедн(ий/а) поні, правильн(ий/а) дріб.
2. Чотири з половиною банан(а,и), два киянин(а,и), півтора лимон(а,и), одна ціла й три десятих кілометр(а,и), двадцять два ящик(а,и), чотири болгарин(а,и), два тижн(я,і), півтора бутля(я,і), три з половиною мандарин(а,и).
Завдання 4. Запишіть правильно слова. Підкресліть орфограми.

 Ож(е,и)ледь, др(е,и)жати, прил(е,и)тіти, між(’)ярусний, св(’)ященний, пів(’)Європи, під(’)їзний, годит(ь)ся, нян(ь)чити, Уман(ь)щина, перу - кар(ь)с(ь)кий, щас(т)ливий, зап’яс(т)ний, шален(н)ий, священ(н)ик, невблаган(н)ий, прол(л,’)ється, анонсован(н)ий, Одіс(с)ей, кіно/фестиваль у Кан(н)ах, барок(к)о, ін(’)єкція, горщ(е,и)чок, пр(е,и)черствілий, су зір(’)я (В,в)еликий (П,п)ес, (Д,д)овженкове слово, (А,а)зовське (М,м)оре, (Є,є)вропейська (п,П)лоща, військово/морський, суспільно/політичний, віце/прем’єр, запиш(е,и)ш, не/рекомендовано.


13.05.2020
Підготовка до ЗНО
Числівник
Завдання 1. Переглянути відео



Завдання 2. Прочитати теоретичний матеріал, завдання виконати
ЧИСЛІВНИК
значає число, кількість або  порядок предметів при лічбі)

                  Кількісний                                           Порядковий
                        
                     Скільки?                           Котрий? Котра? Котре? Котрі?
          (ціле число: десять;                ( десятий, десята, десяте, десяті)
           збірне: десятеро;                                      
           дробове: одна десята
           неозначене: кільканадцять)

     змінюються за відмінками                змінюються за родами, числами
         (один і два за родами)                                     та відмінками

Сім, семірка, семеро, одна сьома, усьоме, сьомий, сотня, сто, сотий, усоте, кількасот, одна сота, половина, одна друга, подвійний, подвоїти, багато, третина, трикутник, трійця, переполовинений, чимало, десятиразовий, по-друге, чверть, другий, двоє, двоярусний, двійка, два.
Тестове завдання 1. Числівниками є всі слова рядка.
А четверо, чотири, чверть, четверті
Б семеро, сімка, сьомий, сім
В десять, десяток, десятеро, десятка
Г два, двійко, двоє, обидва

Тестове завдання 2. Позначити речення, у якому вжитий числівник.
А Козацька сотня розтанула у пітьмі.
Б У спартакіаді взяло участь сто учнів.
В Четвірка друзів вирушила в мандри.
Г На майже голих гілках висіло з десяток останніх яблук.

Тестове завдання 3. Позначити рядок, у якому всі числівники кількісні.
А дванадцять, четвертий, тридцять шість
Б сто другий, двісті вісім, чотирнадцять
В двадцять, вісімсот сорок, дванадцять
Г дві тисячі, вісімдесятий, триста

Тестове завдання 4. Позначити речення, у якому вжитий порядковий числівник.
А Шістдесят синів підперезано, а мати – ні.
Б Двадцять п'ять на одній лавці сидять.
В Мати однією рукою б'є, а другою гладить.
Г У двох матерів по п'ятеро синів.
СИНТАКСИНА РОЛЬ ЧИСЛІВНИКА
·                   підмет
·                   присудок
·                   означення
·                   додаток
·                   обставина

Завдання 2. Підкреслити числівники як члени речення.
Двоє третього не ждуть. Світ широкий, а мати одна. Один у полі не воїн. Два ведмеді зустрілися в одному лісі. Вісім синів вдова мала, а дев′яту дочку. А глибина тут сягає п′яти метрів.
Тестове завдання 5. Установити відповідність між членами речення та числівниками, якими вони виражені.

1 підмет           А Він підійшов не більше як на десять метрів.
2 присудок      Б Сашко живе в дев'ятиповерховому будинку.
3 означення     В Відповідь задачі – чотирнадцять.
4 обставини     Г Через органи чуття людини надходить 80%
                             інформації.
                         Д За вечір я переглянув кілька конспектів.

ЗБІРНІ ЧИСЛІВНИКИ
Утворюються тільки від числівників два – двадцять та числівника тридцять.
До збірних належать числівники обоє, обидва, обидві.

ВЖИВАЮТЬСЯ З ІМЕННИКАМИ, ЯКІ:
-         є назвами істот чоловічого роду (п′ятеро хлопців, четверо коней);
-         належать до ІV відміни (шестеро каченят, семеро оленят);
-         є назвами неістот середнього роду (двоє вікон, троє дверей);
-         уживаються тільки у формі множини ( двоє ножиць, троє дверей).

Запам′ятати! З імениками жіночого роду та чоловічого – назвами неістот збірні числівники не вживаються.

Завдання 3. Утворити і записати словосполучення, вибравши з дужок потрібне слово.
Двоє (друг, книжка) - __________________________________________
Троє (будинок, пташеня) - ______________________________________
Четверо (двері, день) - _________________________________________
П′ятеро (сестра, брат) - _________________________________________
Шестеро (машина, колесо) - _____________________________________
Завдання 4. Підкреслити ті словосполучення, в яких кількісні числівники можна замінити на відповідні збірні.
Шість друзів; дві школи; три зошити; чотири фломастери; дванадцять дискет; десять однокласників; сорок учасників; п′ятдесят спортсменів; п′ятнадцять танцюристів; двадцять п′ять яблук; десять озер; шість вагонів; сім студентів; тридцять перукарів; шість козенят; дві вітрини; п′ять дверей; сім жінок; одинадцять рибаків; десять тижнів.
Тестове завдання 6. Указати рядок, у якому всі словосполучення побудовані правильно.
А десятеро курчат, двоє хлопчиків, троє учениць
Б двоє окулярів, п'ятеро цуценят, троє жінок
В десятеро саней, шестеро поросят, троє олівців
Г четверо ножиць, двоє учнів, п'ятеро мавпенят

ПРОСТІ, СКЛАДНІ І СКЛАДЕНІ ЧИСЛІВНИКИ

За будовою числівники поділяються на прості, складні і складені:
Прості (один корінь): нуль, вісім, один.
Складні (два корені): дванадцять, триста, дев′яносто.
Складені ( утворені з двох і більше простих чи складних числівників): сорок три, сто п′ятдесят три.

Завдання 5. Визначити числівник за будовою.
П′ятдесят, двадцять чотири, двісті дев′яносто три, шістсот, вісім, дев′ятнадцять, чотири, дві тясячі сорок шість, дев′ятсот, дев′ять, шість сьомих, нуль цілих і читири шостих, три, шістсот вісім, шістнадцять.

ВІДМІНЮВАННЯ ЧИСЛІВНИКІВ
У складних числівниках на позначення десятків від 50 до 80 відмінюється тільки друга частина.
Наприклад:
Н.в. п′ятдесят
Р.в. п′ятдесяти (п′ятдесятьох)
Д.в. п′ятдесяти (п′ятдесятьом)
З.в. п′ятдесят ( п′ятдесятьох)
О.в. п′ятдесятьма (п′ятдесятьома)
М.в. (на) п′ятдесяти (п′ятдесятьох)

Завдання 6. Провідміняти числівники  шістдесят, сімдесят.
Н.в.________________________________________________________________
Р.в.________________________________________________________________
Д.в.________________________________________________________________
З.в.________________________________________________________________
О.в._______________________________________________________________
М.в._______________________________________________________________

У складних числівниках на позначення сотень від 200 до 900 відмінюються обидві частини.
Наприклад:
Н.в. двісті
Р.в. двохсот
Д.в. двомстам
З.в. двісті (двохсот)
О.в. двомастами
М.в. (на) двохстах

Завдання 7. Провідміняти числівники  вісімсот, дев′ятсот.
Н.в.________________________________________________________________
Р.в.________________________________________________________________
Д.в.________________________________________________________________
З.в.________________________________________________________________
О.в._______________________________________________________________
М.в._______________________________________________________________

Числівники 40, 90, 100 в усіх відмінках, крім Називного та Знахідного мають закінчення -а.

Завдання 8. Провідміняти словосполучення сорок євро, дев′яносто доларів, сто гривень.
Н.в.________________________________________________________________
Р.в.________________________________________________________________
Д.в.________________________________________________________________
З.в.________________________________________________________________
О.в._______________________________________________________________
М.в._______________________________________________________________

Числівники тисяча, мільйон, мільярд, нуль відмінюються як іменники, що належать до відповідних відмін.

Завдання 9. Провідміняти словосполучення тисяча глядачів.

Н.в.________________________________________________________________
Р.в.________________________________________________________________
Д.в.________________________________________________________________
З.в.________________________________________________________________
О.в._______________________________________________________________
М.в._______________________________________________________________

У складених кількісних числівниках кожне слово відмінюємо  й пишемо окремо.

Завдання 10. Провідміняти складений числівник 125.

Н.в.________________________________________________________________
Р.в.________________________________________________________________
Д.в.________________________________________________________________
З.в.________________________________________________________________
О.в._______________________________________________________________
М.в._______________________________________________________________

У складених порядкових числівниках  відмінюємо тільки останнє слово.

Завдання 11. Провідміняти складений порядковий числівник 25.

Н.в.________________________________________________________________
Р.в.________________________________________________________________
Д.в.________________________________________________________________
З.в.________________________________________________________________
О.в._______________________________________________________________
М.в._______________________________________________________________

У дробових числівниках чисельник (перша частина) відмінюється як відповідний кількісний числівник, а знаменник – як порядковий.
Наприклад:
Н.в. чотири сьомі
Р.в. чотирьох сьомих
Д.в. чотирьом сьомим
З.в. чотири сьомі
О.в. чотирма сьомими
М.в. (на) чотирьох сьомих

Завдання 12. Провідміняти дробовий числівник вісім десятих.
Н.в.________________________________________________________________
Р.в.________________________________________________________________
Д.в.________________________________________________________________
З.в.________________________________________________________________
О.в._______________________________________________________________
М.в._______________________________________________________________

М'ЯКИЙ ЗНАК У ЧИСЛІВНИКАХ
М'який знак пишеться:
1. У кінці числівників п'ять, шість, дев'ять, десять, від одинадцяти до двадцяти та в числівнику тридцять.
2. У непрямих відмінках після літери, що позначає м'який приголосний, перед о та закінченням -матрьох, двадцятьох; трьома, двадцятьма.
3. У називному відмінку числівників від п'ятдесяти до вісімдесяти та від п'ятисот до дев'ятисот м'який знак НЕ пишеться ні в середині, ні в кінці слова: п'ятдесят, вісімдесят.
4. У непрямих відмінках числівників, що позначають сотні, м'який знак вживається у їхній першій частині: трьохсот, трьомстам, трьомастами.

Тестове завдання 7. Указати рядок, у якому в усіх числівниках пишеться -ь-.
А тр…ох, десят…ма, шістдесят…
Б п'ят…ом, дев'ятнадцят…, чотир…мастами
В вісім…сот, п'ятнадцят…ма, дев'ят…мастами
Г тридцят…ох, двадцят…ма, с..ома

Запам′ятати!
1. Дробові числівники півтора, півтори, півтораста не відмінюються.
2. Відмінювання збірних числівників у непрямих відмінках збігається з відмінюванням відповідних кількісних числівників, але тільки з їх вторинними формами.
Наприклад:
Н.в. п’ятеро
Р.в. п’ятьох
Д.в. п’ятьом
З.в. п’ятеро(п’ятьох)
О.в. п’ятьма (п’ятьома)
М.в. (на) п’ятьох                                    
3. Числівники 2, 3, 4 вживаються з іменником в Н.в. множини: два програмісти, три будинки, чотири сини.
4. Після дробових числівників іменник уживається в Р.в. однини: дві цілі і одна четверта тонни, одна третя торта, три чверті кілограма.
5. Числівник півтора вживається з іменником чол. або середн. роду в Р.в. одн.(півтора тижня), а числівник півториз іменником жін. Роду в Р.в. одн. (півтори тонни).
Завдання 13. Поставити іменники, що в дужках, у потрібному відмінку.
Два (вазон) – __________________________________________________
Три (велосипед) – ______________________________________________
Чотири (комбайн) – ____________________________________________
п'ять (центнер) – ______________________________________________
сім (учень) – __________________________________________________
вісім (гектар) – ________________________________________________
дев'ять (кілометр) – ____________________________________________
одна шоста (частина) – _________________________________________
одна друга (пиріг) – ____________________________________________
Тестове завдання 8. Позначити рядок, у якому в усіх випадках на місці пропуску слід писати -и.
А два кілограм…, три з половиною гектар…, чотири комп'ютер…
Б чотири портрет…, два словник…, півтора контейнер…
В два глобус…, три предмет…, нуль цілих і дві десяті відсотк…
Г три човн…, три з чвертю літр…, дві цілих і шість десятих сантиметр…

Тестове завдання 8. Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні.
А п'ятеро друзів
Б півтора аркуша
В вісім кілограмів
Г три професора
                                        О котрій годині?

Щоб дізнатися про час, ЗАВЖДИ потрібно питати так: Котра зараз година? О котрій годині ти прийдеш?

А тепер, як правильно відповідати на питання про час.
11.00
·                     Рівно одинадцята година.
·                     Одинадцята година рівно.
11.10
·                     Одинадцята (година) десять (хвилин).
·                     Десять хвилин по одинадцятій.
·                     Десять хвилин на дванадцяту.
11.15
·                     Одинадцята (година) п’ятнадцять (хвилин).
·                     П’ятнадцять хвилин (чверть) по одинадцятій.
·                     П’ятнадцять хвилин (чверть) на дванадцяту.
11.30
·                     Одинадцята (година) тридцять (хвилин).
·                     Пів на дванадцяту.
11.40
·                     Одинадцята (година) сорок (хвилин).
·                     За двадцять (хвилин) дванадцята.
·                     Двадцять (хвилин) до дванадцятої.
11.45
·                    Одинадцята (година) сорок п’ять (хвилин).
·                    За п’ятнадцять хвилин (чверть) дванадцята.
·                    П’ятнадцять хвилин (чверть) до дванадцятої.
А так казати НЕ МОЖНА:
·                    пів першої;
·                    вісім двадцять п’ять;
·                    без десяти восьма;
·                    п’ять хвилин восьмої;
·                    в десятій годині.

Завдання 14. Записати числівники на позначення часу словами.

7:30 - ______________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
9:15 - ______________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
12:45 - _____________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
15:10 - _____________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
17:55 - _____________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
22:20 - _____________________________________________________________
___________________________________________________________________
Тестове завдання 9. Порушено граматичну норму на позначення часу в рядку
А без п'ятнадцяти шоста
Б за п'ятнадцять шоста
В п'ятнадцять хвилин на шістнадцяту
Г за чверть одинадцята
ПРАВОПИС ПОРЯДКОВИХ ЧИСЛІВНИКІВ
Порядкові числівники на  -сотий, -тисячний, -мільйонний,                     -мільярдний пишемо одним словом: двохсотий, п′ятитисячний, тримільйонний.
Такі порядкові числівники не можна плутати з однозвучними складними прикметниками: п′ятиповерховий.

Завдання 15. Замінити числа словами, утворивши складні слова. Вказати, які з них є порядкові числівники, а які - прикметники.
(200) кілометровий пробіг – ______________________________________
(500) десантник – _______________________________________________
(4)річна, (8) річна, (10)річна школи – ______________________________
_______________________________________________________________
(3) актна п'єса – _________________________________________________
(3000) глядач – _________________________________________________
(5) метровий стіл – ______________________________________________
Тестове завдання 10. Позначити рядок, у якому всі числівники слід писати окремо.
А трьох/сотень, тридцять/три, двадцять/один, шіст/десят
Б дві/п'ятих, дев'яносто/два, сто/три, двісті/дванадцять
В двадцяти/п'яти/тисячний, двадцять/п'ятий, триста/восьмий
Г сорок/вісім, шести/сотий, мільйон/вісім/тисяч, сорок/вісім
Завдання 16. Виправити помилки в реченнях із числівниками.
1. Ми  вивчаємо  творчість   поетів-шестидесятників.
2. Маршрут  обслуговують  чотири  автобуса.
3. Відстань  між   станціями - чотири  з  половиною  кілометрів.
4. Два  з  половиною  дня   вирувала  хуртовина.
5. Уроки   починаються  в  школі  у  дев'ять  годин.
6. У  скільки  годин  ти  лягаєш  спати? 
7. У  п’ять  годин вечора  надворі  ще  видно.
8. Більша  половина  учнів  не  підготувалася  до  уроку. 
9. На  підсумкову  атестацію  приїхали  двоє  професорів.
10. Семеро днів залишилося до поїздки.
11. У класі знаходилося двадцять три дівчат.
12.  Через пару днів 1 Травня.
13. У ліс по дрова приїхало двадцять три саней.
14. У читальний зал принесли двадцять дев'ятеро газет.


15.05.2020
Контрольна робота
Практична риторика
1. Продовжте речення:
«Риторика — це...».
А)....наука про правильну вимову та наголошення слів.
Б)...емоційне ствердження чи заперечення якогось факту.
       В)....теорія ораторського мистецтва.
        Г)....відповідь, заперечення, зауваження одного з учасників діалогу іншому.

2. Продовжте речення:
«Видатні оратори Київської Русі — це...».
А)....Демосфен і Цицерон.
Б)....Іларіон і Кирило Туровський.
В)...Феофан Прокопович і Георгій Сковорода.
Г)...Михайло Ломоносов і Георгій Кониський.
Д)....Арістотель і Платон
3. Продовжте речення:
 «Образність  мовлення оратора –це…»
А)....уміння говорити ясно, без ускладнень, надуманих образів.
Б)....здатність розглядати конкретні факти й явища, даючи їм чіткі наукові й політичні оцінки.
В)....наявність у виступі живих картин, які дають змогу не лише осмислю­вати почуте, а ніби сприймати почуттями — бачити, чути тощо.
Г)....логічна переконливість сказаного.
Д)....насиченість виступу новими фактами, актуальними проблемами.
4. Продовжте речення:
«Ясність мовлення оратора — це...».
А)....насиченість виступу новими фактами, актуальними проблемами.
Б)....смислова прозорість виступу, що забезпечує його зрозумілість, дос­тупність у засвоєнні.
В)....уміння оратора спонукати слухачів до творчої діяльності.
Г)....мелодійність, плавність, інтонаційна виразність.
Д)....приховане глузування, засноване на називанні протилежних ознак.

5. Продовжте речення:
«Лаконічність мовлення відображає...».
А)....емоційність, натхненність, піднесеність мовлення.
Б)....багатство словникового запасу оратора.
В)....нормативність мовлення оратора.
Г)....здатність говорити стисло, проте максимально зрозуміло.
Д)....діалогічну форму спілкування поряд з авторським текстом.
6. «План виступу — це...».
А)....повний письмовий виклад змісту виступу.
Б)....слова та звороти, що означають поняття та явища певної галузі знання.
В)....послідовність і взаємозв'язок тематичних частин виступу, зафіксова­них у вигляді переліку ключових питань або суджень.
Г)...узагальнювальні думки, які мають лаконічну, відточену мовну форму.
Д)....висновкові положення

7. Ораторська діяльність науковця та викладача, який доповідає про результати дослідження або популяризує досягнення науки − це:
а) юридичне (судове) красномовство;
б) академічне красномовство;
в) політичне красномовство
8. Доберіть аргументи до тези.
Мова – засіб спілкування.
9. Уведіть поданий  фразеологізм в речення. Доберіть тему і складіть міні – промову, використавши його.
У поті чола




Комментариев нет:

Отправить комментарий