1.Хоч
би як високо не оцінили вас, завжди майте мужність визнати себе неуком. 2. Коли
зграя залетить далеко й у тумані стане тихо я зупиняюся й наслухаю що робиться
попереду. 3. Заздрити таланту чи вроді нерозумно хоч би тому що їх не можна відняти в тих хто
має ці дари природи і використати для себе. 4. І хоч не всякий долетить туди де
на шпилях безсмертна слава сяє залишаться пісні немов сліди котрими дух нових
доріг шукає.
Вправа 2. Запишіть подані слова у два
стовпчики: а) зі вставленою буквою и; б) зі вставленою буквою е.
Вправа 3. Спишіть речення, уставляючи, де
треба, пропущені букви.
1. Слова мас..ні, а пироги піс..ні. 2.
Чес..на праця щастя приносить. 3. Без обережності й мудрість беззахис..на. 4.
Без сокири подрова піти —
один хворос..няк принести. 5. Слова пес..ливі, та справи плаксиві. 6. У
хвас..ливого і на вербі груші вродять. 7. Не пнисябути найвищим, а вчися бути корис..ним.
8. Кішку лають, а невіс..цідокоряють.
9. Підлес..лива людина як гадюка під квітами.10.
Заздріс..ний від чужого щастя сохне. 11. Не щотиж..ня великесвято буває (Нар. творчість).
1.Узлісся
наскрізь промите дощем та прочесане вітром, розгойдувалося ніби голови коней у
степу. 2. Крізь вечір день тікає у пітьму сховавши сум під кронами каштанів. 3.
Акорди бабиного літа, зітхнувши падають в траву. 4. Не докотившись застигали
сльози, в сумне стогнання обертались речі. 5. А цій землі нічого не забракло ні
рік, ні моря, ні озер, ні трав.
Вправа 3. Спишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки й
розкриваючи дужки.
Японські художники
середньовіч(ч)я коли досягали високої майстерності й гучної слави змінювали
свої імена. Це для того щоб (не)засліпитися славою (не)піддатися принадам
зовнішнього світу (не)витратити глибин(н)ого сприймання життя в такий спосіб
зб(е,и)рігаючи своє мистецьке «я» свою внутрішню свободу. Оце мудрість!
31.05.2022
Тема: Повторення та узагальнення вивченого.
Вправа 1. Відредагувати та записати правильно словосполучення.
У наступну неділю,
найбільш ефективніший засіб, три тижня, слідуюче запитання, Світланів пароль,
давайте працювати, якісна шампунь, опавше листя, самий дотепний, на
шестидесятому кілометрі, приймати участь, шановний Аркадіє Григорович,
директору Петренку, вісім годин, музикальна освіта, дев’яте
люте, оточуюче середовище.
2.Чотири
з половиною банан(и/а), два киянин(а, и), півтора лимон(а/и), одна ціла й три
десятих кілометр(а/и), двадцять два ящик(а/и), чотири болгарин(а/и), два
тижн(я/і), півтора бутл(я/і), три з половиною мандарин(а/и).
26.05.2022
Тема: Написання й виголошування текстів різних жанрів.
1.Складіть і запишіть діалог – телефонну розмову відповідно
до ситуації спілкування (на вибір).
Ситуація
1. Діалог-інтерв’ю
з юнаком, що живе у європейській країні.
Ситуація
2. Вас запросили
друзі на цікаву виставку, що відкрилась у вашому місті. Ви не можете прийти, бо
повинні бути присутніми на сімейному святі.
Ситуація
3. Ви обговорюєте з
однокласником можливість навчання за кордоном.
Ситуація
4. Діалог-вибачення
перед однокласницею (однокласником) за необдумані слова або вчинки, що стали
причиною непорозуміння між вами.
2.Напишіть привітання з нагоди святкування Дня науки в
Україні.
Зразок:
Шановні
вчителі та учні!
Щиро вітаємо з
Днем науки! Це свято, яке ми відзначаємо в третю суботу травня, - ушанування
наукових традицій, досягнень учених. Відомо, що розвиток науки – запорука
зростання держави, а науковці – це інтелектуальний потенціал нації, її
майбутнє. Сьогоднішнє свято є вшануванням людей творчої праці. Рівень
соціально-економічного розвитку України, її авторитет на міжнародній арені
багато в чому визначаються науковим потенціалом, адже саме перед ученими життя
ставить складні, але дуже цікаві завдання, вирішення яких великою мірою
визначає місце України у світовій спільноті.
Сьогодні попри
труднощі наука в Україні завдяки наполегливій праці наших учених має сучасні
наукові школи та відомі технологічні розробки. Відомо, що високий
професіоналізм українських учених високо цінується в усьому світі!
Хай ніколи не
згасають ваші прагнення до нових знань, хай завжди вас супроводжує натхнення.
Нових вам відкриттів, неперевершених звершень для добробуту українського
народу, в ім’я процвітання України!
24.05.2022
Контрольна робота
Жанри мовлення
1.Мовленнєвий жанр, під час
якого відбувається обмін думками з певних проблем; обмін інформацією про
особисті інтереси кожного з учасників;
безцільний (розважальний) обмін думками, новинами, спостереженнями.
А телефонна розмова Б
бесіда В листування Г похвала
2.Небажаною є етикетна форма
А Добрий ранок! Б
Добрий день! В Добрий вечір! Г
Вітаю!
3.Один із видів (жанрів) усного
ділового мовлення й приватного спілкування, що передбачає розмову на відстані.
А бесіда Б
телефонна розмова В листування Г
похвала
4.Визначте
вид мовленнєвого жанру.
Я, Петренко Петро, народився 15 червня 1991 року в м.
Києві. Навчався в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка
за спеціальністю «Політологія». В університеті пройшов курс підготовки офіцерів
запасу. Після закінчення навчання працював аналітиком в інформаційному
агентстві. З 2015 року обіймаю посаду редактора відділу політики. Одружений,
маю сина. Захоплююся фотомистецтвом і живописом, люблю подорожувати. Веду
активний, здоровий спосіб життя.
А представлення
Б похвала
В привітання
Г характеристика
5.Небажаною є етикетна форма
А Доброго ранку!
Б Доброго дня!
В Добридень!
Г Добривечір!
6. Помилковою є етикетна форма
а) Перепрошую!
б) Пробачте!
в) Вибачте!
г) Вибачаюсь!
7.
Спеціальні вислови, які показують усвідомлення мовцем своєї провини й передають
намагання мовця її спокутувати.
А телефонна розмова
Б вибачення
В привітання
Г похвала
8. Такі
мовленнєві формули як Дякуємо за
допомогу; Хочемо ще раз висловити свою щиру вдячність; Сподіваємося, що
наша пропозиція зацікавить Вас; Ми будемо раді співпрацювати з Вами та
чекаємо Вашої відповіді; просимо терміново вжити заходів є варіантами
побудови тексту офіційного листа
А початок
Б інформативна частина
В висновок
Г закінчення
9. Установіть
відповідність між мовленнєвим жанрами та їхнім видом
Мета: розуміти суть понять «привітання», «вибачення», вміти складати тексти етикетних жанрів, підпорядковуючи висловлювання темі й основній думці, будуючи в логічній послідовності, добираючи мовні засоби відповідно до задуму висловлювання, стилю й жанру мовлення.
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал підручника про етикетні жанри (с.201).
Завдання 2. Складіть і запишіть до кожної ситуації міні-текст
( 3-4 речення), щоб привітатися, попросити вибачення за свій вчинок, висловити жаль стосовно того ,що трапилося, та запевнити, що такого більше не буде.
Ситуації
1. Ви невчасно повернули книжку однокласнику (однокласниці).
2. Ви не прийшли на день народження друга (подруги).
3. Ви розмістили недостовірну інформацію в соціальних мережах.
4. Через ваше запізнення однолітки змушені були 20 хвилин чекати, щоб їхати на екскурсію.
Завдання 3. . Уявіть, що ви працюєте юристом ɱи менеджером у великому супермаркеті. До адміністрації закладу звернувся відвідувач зі скаргою на неякісний товар, куплений у вашому магазині два дні тому. Напишіть текствибачення. За потреби скористайтеся поданими фразами.
Просимо вибачення за…
Просимо вибачення за створені Вам з нашої вини незручності…
Хочемо попросити вибачення за завданий клопіт…
Ще раз прошу вибачення за неуважність, яку ми допустили…
Нам дуже неприємно за цей інцидент…
Нам дуже прикро, що змусили Вас хвилюватися…
Хочемо щиро перепросити Вас за прикру помилку, що виникла через неуважність продавця…
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал про характеристику в підручнику на с.198
Завдання 2.Прочитайте зразок характеристики. Зверніть увагу, які частини в ній можна виділити і як їх розміщено.
Зразок
Характеристика
Мартиненка Сергія Степановича
1990 року народження,
освіта вища, інженер-програміст
Васильківського заводу холодильних установок
Мартиненко Сергій Степанович працює на Васильківському заводі холодильних установок з 2012 року. За час роботи закінчив заочне відділення Вінницького національного технічного університету. З 2015 року працює інженером-програмістом заводу.
За результатами проведення щорічної оцінки у 2018 році рівень виконання обов’язків і завдань оцінено як «високий».
Мартиненко С. С. сумлінно ставиться до виконання своїх обов’язків, підвищує свій професійний рівень. Зарекомендував себе як здібний організатор під час виконання завдань керівництва. Має добру теоретичну підготовку.
Вимогливий до себе, має повагу серед співробітників і керівництва заводу. Вільно володіє англійською мовою, має добрі навички роботи на комп’ю тері. Мартиненку С. С. властиві дисциплінованість, працелюбність, вихованість, почуття справедливості й людської гідності.
Директор заводу (підпис) Сергій ВЛАСЕНКО
Завдання 3. . Напишіть характеристику свого однокласника
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал
підручника на с.197.
Завдання 2. Вправа2 (в підручнику на с.198).Прочитати текст,
виконати завдання Б (дібрати слова,
якими можна висловити подяку людям різного віку та соціального становища).
Завдання 3. Прочитайте
зразок рецензії на
книжку «Вітер з-під сонця».
Поміркуйте, чи вдалося авторці рецензії
передати своє ставлення до твору.
Книжка «Вітер
з-під сонця» Оксани Лущевської
– це повість про першу любов і біль від утрати. Усе це переживає головний герой
– хлопчик Женька.
Це його перше літо без тата. Він сумує за ним так, що мимо волі накочуються
сльози, коли читаєш. Про його біль розказано дуже правдиво. Так само, як і про
його любов до дівчинки Риськи, з якою вони зустрічаються в Затоці на літніх
кані кулах. «У героях цієї книжки впізнає себе кожен підліток, який уже мав щастя
закохатися», – сказано в анотації. І
хоч я вже давно не підліток, книжка й на мене навіяла спогади про юнацьке
кохання. Ніяковість, хвилювання, радість від зустрічі, нетерпляче чекання, коли
калатає серце. Усе це так уміло передала письменниця. «Вітер з-під сонця» вже
отримала відзнаку на одному з конкурсів дитячої літератури «за тонке
психологічне змалювання підліткового характеру». Це справді те, чим
вирізняється проза Оксани Лущевської. Авторка ніби стає пліч-о-пліч із героями
своїх книжок. Вона не заграє з ними й не повчає. Вона їх уважно слухає й
співпереживає. А головне – вона з ними серйозна. Позитивно, що письменниця не
вживає лайливих і жаргонних словечок. Бо чомусь ті, хто пише для підлітків,
вважають, що це обов’язково треба робити. «Вітер з-під сонця» – це легка, сумна
й світла книжка. Вона про почуття й людські стосунки. Про радість і складність
спілкування. Обсяг, темп і тональність розповіді – усе здається правильним і
доречним. Книжка має сподобатись і хлопцям, і дівчатам. І допомогти їм (За М.
Шо кало).
Завдання 4. Вправа 5 (с.200, в підручнику). Написати
за зразком рецензію на один з творів української літератури, який ви прочитали
в 11 класі.
13.05.2020
Тема: Повторення й узагальнення вивченого
Завдання 1. Відредагуйте
й запишіть правильно
словосполучення
У
наступну неділю, найбільш ефективніший засіб, три тижня, слідуюче запитання,
Світланів пароль, давайте працювати, знаходиться у відпустці, якісна шампунь,
Південний Буг довший Десни, опавши листя, у якості консультанта, самий
дотепний, на шестидесятому кілометрі, переганяючий автомобіль, приймати участь,
шановний Аркадіє Григорович, директору Петренку, вісім годин, музикальна освіта,
відповісиш пізніше, дев’яте люте, радіючі тенісистки, оточуюче середовище,
хронічною нежиттю.
2. Чотири з половиною банан(а,и), два киянин(а,и),
півтора лимон(а,и), одна ціла й три десятих кілометр(а,и), двадцять два ящик(а,и),
чотири болгарин(а,и), два тижн(я,і), півтора бутля(я,і), три з половиною
мандарин(а,и).
Завдання 4. Запишіть
правильно слова. Підкресліть орфограми.
Сім, семірка, семеро, одна сьома, усьоме, сьомий, сотня, сто, сотий, усоте,
кількасот, одна сота, половина, одна друга, подвійний, подвоїти, багато,
третина, трикутник, трійця, переполовинений, чимало, десятиразовий, по-друге,
чверть, другий, двоє, двоярусний, двійка, два.
Тестове завдання 1.
Числівниками є всі слова рядка.
Ачетверо, чотири, чверть, четверті
Бсемеро, сімка, сьомий, сім
Вдесять, десяток, десятеро, десятка
Гдва, двійко, двоє, обидва
Тестове завдання 2. Позначити
речення, у якому вжитий числівник.
АКозацька сотня розтанула у пітьмі.
Б У спартакіаді взяло участь сто учнів.
ВЧетвірка друзів вирушила в мандри.
ГНа майже голих гілках висіло з десяток
останніх яблук.
Тестове завдання 3. Позначити
рядок, у якому всі числівники кількісні.
Адванадцять, четвертий, тридцять шість
Бсто другий, двісті вісім, чотирнадцять
Вдвадцять, вісімсот сорок, дванадцять
Гдві тисячі, вісімдесятий, триста
Тестове завдання 4. Позначити
речення, у якому вжитий порядковий числівник.
АШістдесят синів підперезано, а мати – ні.
Б Двадцять п'ять на одній лавці
сидять.
ВМати однією рукою б'є, а другою гладить.
ГУ двох матерів по п'ятеро синів.
СИНТАКСИНА
РОЛЬ ЧИСЛІВНИКА
·підмет
·присудок
·означення
·додаток
·обставина
Завдання 2. Підкреслити числівники як члени речення.
Двоє третього не ждуть. Світ
широкий, а мати одна.Один у полі не воїн. Два ведмеді
зустрілися в одному лісі. Вісім синів вдова мала, а дев′яту
дочку. А глибина тут сягаєп′яти метрів.
Тестове завдання 5.
Установити
відповідність між членами речення та числівниками, якими вони виражені.
1 підмет АВін підійшов не більше як на десять
метрів.
2 присудок БСашко живе в дев'ятиповерховому будинку.
3 означення ВВідповідь
задачі – чотирнадцять.
4 обставини Г Через
органи чуття людини надходить 80%
інформації.
Д За вечір я переглянув кілька конспектів.
ЗБІРНІ ЧИСЛІВНИКИ
Утворюються тільки
від числівників два – двадцять та числівника тридцять.
До збірних належать
числівники обоє, обидва, обидві.
ВЖИВАЮТЬСЯ З ІМЕННИКАМИ, ЯКІ:
-є назвами істот чоловічого роду (п′ятеро
хлопців, четверо коней);
-належать до ІV відміни(шестеро каченят,
семеро оленят);
-є назвами неістот середнього роду (двоє
вікон, троє дверей);
-уживаються тільки у формі множини( двоє ножиць, троє дверей).
Запам′ятати! З імениками жіночого
роду та чоловічого – назвами неістот збірні числівники не вживаються.
Завдання 3. Утворити і записати словосполучення, вибравши з дужок потрібне
слово.
Двоє (друг, книжка)
- __________________________________________
Завдання 4. Підкреслити ті словосполучення, в яких кількісні числівники
можна замінити на відповідні збірні.
Шість друзів; дві школи; три зошити; чотири фломастери; дванадцять дискет;
десять однокласників; сорок учасників; п′ятдесят спортсменів; п′ятнадцять
танцюристів; двадцять п′ять яблук; десять озер; шість вагонів; сім студентів;
тридцять перукарів; шість козенят; дві вітрини; п′ять дверей; сім жінок;
одинадцять рибаків; десять тижнів.
Тестове завдання 6. Указати
рядок, у якому всі словосполучення побудовані правильно.
А десятеро курчат, двоє хлопчиків, троє учениць
Бдвоє окулярів, п'ятеро цуценят, троє жінок
Вдесятеро саней, шестеро поросят, троє
олівців
Гчетверо ножиць, двоє учнів, п'ятеро мавпенят
ПРОСТІ,
СКЛАДНІ І СКЛАДЕНІ ЧИСЛІВНИКИ
За будовоючислівники поділяються напрості,складнііскладені:
Прості(один корінь): нуль, вісім, один.
Складні (два корені): дванадцять,
триста, дев′яносто.
Складені ( утворені з двох і більше простих чи складних числівників): сорок три, сто п′ятдесят три.
Завдання 5. Визначити числівник за будовою.
П′ятдесят, двадцять чотири, двісті дев′яносто три, шістсот, вісім,
дев′ятнадцять, чотири, дві тясячі сорок шість, дев′ятсот, дев′ять, шість
сьомих, нуль цілих і читири шостих, три, шістсот вісім, шістнадцять.
ВІДМІНЮВАННЯ
ЧИСЛІВНИКІВ
У складних числівниках на позначення десятків від 50до 80відмінюється тільки друга частина.
Наприклад:
Н.в. п′ятдесят
Р.в. п′ятдесяти (п′ятдесятьох)
Д.в. п′ятдесяти (п′ятдесятьом)
З.в. п′ятдесят ( п′ятдесятьох)
О.в. п′ятдесятьма (п′ятдесятьома)
М.в. (на) п′ятдесяти (п′ятдесятьох)
Завдання 6. Провідміняти числівники шістдесят, сімдесят.
1. У кінці
числівників п'ять, шість, дев'ять, десять, від одинадцяти до двадцяти та
в числівнику тридцять.
2. У непрямих відмінках
після літери, що позначає м'який приголосний, перед о та
закінченням -ма: трьох, двадцятьох; трьома, двадцятьма.
3. У називному відмінку
числівників від п'ятдесяти до вісімдесяти та
від п'ятисот до дев'ятисот м'який знак НЕ пишеться ні в середині, ні в кінці
слова: п'ятдесят, вісімдесят.
4. У непрямих відмінках
числівників, що позначають сотні, м'який знак вживається у їхній першій
частині: трьохсот, трьомстам, трьомастами.
Тестове завдання 7. Указати рядок, у якому в усіх числівниках пишеться -ь-.
А тр…ох, десят…ма, шістдесят…
Бп'ят…ом, дев'ятнадцят…, чотир…мастами
Ввісім…сот, п'ятнадцят…ма, дев'ят…мастами
Гтридцят…ох, двадцят…ма, с..ома
Запам′ятати!
1. Дробові числівники півтора,
півтори, півтораста не відмінюються.
2. Відмінювання збірних числівників у непрямих відмінках збігається з відмінюванням
відповідних кількісних числівників, але тільки з їх вторинними формами.
Наприклад:
Н.в. п’ятеро
Р.в. п’ятьох
Д.в. п’ятьом
З.в. п’ятеро(п’ятьох)
О.в. п’ятьма (п’ятьома)
М.в. (на)
п’ятьох
3. Числівники 2, 3, 4 вживаються з іменником в Н.в. множини:два програмісти, три будинки, чотири сини.
4. Після дробових числівників іменник уживається
в Р.в. однини:дві цілі і одна четверта тонни, одна третя торта, три чверті кілограма.
5. Числівник півтора вживається з іменником чол. або середн. роду в Р.в.
одн.(півтора тижня), а числівник півтори
– з іменником жін. Роду в Р.в. одн. (півтори тонни).
Завдання 13.Поставити іменники, що в дужках, у потрібному відмінку.
Два (вазон) –
__________________________________________________
Три (велосипед) –
______________________________________________
Чотири (комбайн) – ____________________________________________
п'ять (центнер) –
______________________________________________
сім (учень) –
__________________________________________________
вісім (гектар) –
________________________________________________
Комментариев нет:
Отправить комментарий