українська мова 8 клас

02.06.2022

Тема: Повторення вивченого про речення.

Вправа 1. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть головні та другорядні члени речення у кожному реченні.

1.      Велика вереснева тиша стоїть над землею. 2. У гарячий ясний літній день ліс по горах сяє, а в долинах чорніє. 3. Гарячою зеленою барвою горить на сонці ячмінь. 4. Високі нескошені трави й хліба не дочекавшись коси виблискували під сонцем. 5. Лози кручі ліс все блищить і сяє на сонці. 6. Небеса були вечорами темно-сині глибокі як вода у ставку. 7. Що я читаю? Читанку природи й апокаліпсис мору та війни вивчаю хрестоматію народу і віршами захоплююсь війни.

Вправа 2. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Підкресліть члени речення.

1.      (У)літку в спраглому небі гойдається вітер одвічних лип. 2. Золоте свічадо ро(з,с)ливає теплі ноти дня. 3. І ранній місяць, свіжий і дворогий, над головою в тебе зупинивсь. 4. В грушах своїх загрузає осінь. 5. Минуло неділь зо дві. 6. Греблі обса(ж,дж)ені столітніми вербами. 7. На крилах жовтої синички л(е,и)тять думки у край чудес. 8. А жита – як літа його, а літа – як жита.

19.05.2022

Контрольна робота

Відокремлені члени речення. Уточнювальні члени речення

1. Укажіть речення з уточнюючою відокремленою обставиною.

а) Ви запевняли, що я забуду і ті хвилини, і ті слова. (Т. Севернюк)

б) Польова дорога з пилюкою, прибитою легким дощем, м’яко  стелиться під ногами. (Р. Дідула)

в) Рано, разом з сонцем, прокинулась і Харитя. (М. Коцюбинський)

г) Раптом він як засміється, та так щиро, так щиро, що, аж мені смішно стало.            (М. Ткач)

2. Відокремлені члени речення на письмі виділяються:

а) дужками; б) комами, рідше - тире;       в) тільки тире.

3. Підкреслені слова у реченні Нікого тут нема, крім мене й господині, є.

а) відокремленим означенням;б) відокремленим додатком;

в) відокремленими уточнюючими членами речення.

4. Чим ускладнене речення?

Земля, освячена кров'ю визволителів, дорога моєму серцю.

А) відокремленим додатком            б) відокремленим означенням

В) відокремленою прикладкою        г) відокремленою обставиною

5. Речення з відокремленою прикладкою є в рядку

А Навкруги чорне страшне море ─ безодня води і гніву.

 Б Я не знав, до якого міста виїхали мої рідні.

 

В  Голубіє земля, оповита прозорим серпанком.

 Г  Зимовий вечір, закуривши люльку розсипав зорі.

6. Який відокремлений член речення є у цьому реченні?( розділові знаки пропущено)

Напоєний цілющим зіллям зігрітий теплом Остап заплющив очі.

А) означення       б) додаток       в) обставина      г) підмет

 7. У якому реченні правильно розставлені розділові знаки ?

А) Веселий та говіркий він сміливо заводив розмову з кожним стрічним і поперечним.

 Б) Веселий та говіркий, він сміливо заводив розмову з кожним стрічним і поперечним.

 

В) Веселий та говіркий він, сміливо заводив розмову з кожним стрічним і поперечним.

 Г) Веселий та говіркий він сміливо заводив розмову з кожним стрічним, і поперечним.

 

 8. Виконати синтаксичний розбір речення.

У лісі бродив туман, підволочений сонячним промінням.

9. Записати речення, розставити пропущені розділові знаки.

Парами літають жовтогруді вівсянки і вчепившись за гілочку співають свою немудру пісеньку.

10. Відокремлене означення є в реченні (розділові знаки пропущено)

А) Налита сонцем і вітрами хлюпоче хвилями весна.

 Б) Василина встала з-за стола не ївши.

 В) Хай розкаже, що вчуває пробиваючись трава.

 

Г)  Річка вийшла з берегів, залила низини, сіножаті прибережні сади.

 

11. Укажіть речення з відокремленим уточнюючим членом речення:

А) Отут, під верболозами, зустрічалися закохані.

Б) Ніжність, наприклад, описати математично не можна.

В) Гриць, тремтячи від холоду, горнувся до батька.

Г) Дитя мислить образами, барвами, звуками.

12. Записати речення, розставити розділові знаки, виконати синтаксичний розбір речення.

Народ покинутий на злидні повинен стратить риси бідні  безслідно стертися з землі.

 

 

16.05.2022

Узагальнення знань з теми : «Речення з відокремленими членами».

Вправа 1. Виконати синтаксичний розбір речень.

1.  Скуті кригою страшною, сплять озера і гаї. 2. Підсвічені багрянцем, тихо линуть листи кленові, падають до ніг безсмертній Лесі, гордості Вкраїни. 3. Білим цвітом сніжинки, кружляючи, падали з хмар. 4. Кожен птах, свою пісню співаючи, здіймається до небес. 5. Ні небо, ні земля ніколи, навіть у снах, не покидають людини. 6. Квіти, особливо пальми і аспарагуси, відразу навіяли життя у мертві кімнати. 7. І славно пахнуть матіоли там, за калиновим кущем.

 

Вправа 2. Перепишіть текст, розставте, де потрібно, розділові знаки.

Стогне Дніпро п..р..тятий важкими ланцюгами й кутими брамами кидає могутні хвилі, аби здолати ті перепони. Та пі..дані турецького султана лаштують нові обплутуючи залізним павутинням річку. Бо ж несуть її води до турецьких берегів легкі козацькі чайки, що завдають володареві (Ч/ч)орного моря болючих ударів: руйнують фортеці нищать галери визволяють тисячі турецьких бранців. Отож розставили турки у Дніпрових водах металеві сіті сподіваючись на гарне полювання. Адже знають дост..ме(н/нн)о, що планують запорожці на чолі з гетьманом Сагайдачним і ц..ого разу вирушити в море.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

09.05.2022

Тема: Відокремлені уточнюючі члени речення

1.      Ознайомитися з теоретичним матеріалом.

Уточнювальним членом речення називають слово чи словосполучення, яке розяснює, конкретизує зміст попереднього члена речення, звужуючи або обмежуючи його значення.

Уточнювальний член речення стоїть безпосередньо після того члена речення, який ним пояснюється або уточнюється: Отут, край берега крутого, сумує іноді козак. Пахнуть матіоли там, за калиновим кущем.

Уточнювальні члени речення завжди відокремлюються розділовими знаками – комами або тире.

Вправа 447. Переписати, підкреслити уточнювальні члени речення.

Вправа 448. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкреслити уточнювальні члени речення.

 

02.05.2022

Тема: Відокремлені обставини

Завжди відокремлюються обставини, якщо вони виражені :

-          дієприслівниковим зворотом : Кожен птах, свою пісню співаючи, здіймається до небес;

-          одиничними дієприслівниками: Усяка пташечка, радіючи, співала.

Не відокремлюють виражені одиничними дієприслівниками обставини, якщо вони стоять після дієслова-присудка і мають значення обставини способу дії: Чайка скиглить літаючи.

На письмі відокремлені обставини виділяють комами.

Вправа 1. Записати речення, виконати їх синтаксичний розбір. Розставити розділові знаки.

1.      Стомившись день схиливсь на плечі. 2. Спізнавши мову плакали німії, і раб стрічав надію в безнадії. 3. Горобці ганяючись один за одним шугали в гіллі й оббивали крильцями листя. 4. Сашко лежав на вигрітій сонцем траві і спершись на лікті байдуже дививсь на чисте поле. 5. Усяка пташечка радіючи співала. 6. Сікач незважаючи на свою чималу вагу і короткі ноги дуже швидко бігає. 7. Не взявшись до сокири не зробиш хату.

 

  

Вправа 2. Списати текст, розставляючи пропущені розділові знаки, підкреслити відокремлені обставини.

1.      Зібравшись у молодої напередодні весілля дівчата співають ритуальних пісень. 2. Подружки виконують пісні виплітаючи весільні вінки. 3. Приступаючи до плетення вінка для молодої дружки хором випрошують благословення. 4. У наш час іноді дівчата беручи шлюб нехтують традиційний український вінок одягаючи на голову шматок прозорої тканини. 5. Багато весільних обрядів виконують співаючи. 6. Уплітаючи у вінок барвінок дівчата сподівалися на вічне кохання. 7. Виконуючи роль оберега вінок був ще й прикрасою.



28.04.2022

Тема: Відокремлені додатки

1.      Ознайомитися з теоретичним матеріалом.

Додатки, виражені іменниками або займенниками із прийменниками крім (окрім), опріч, за винятком, на відміну від, поряд з або словами замість, зокрема, навіть, включаючи, наприклад можуть відокремлюватись: У всьому, крім добрих справ, знай міру й час. Можна доточити все, за винятком розуму.

 

Вправа 440. Переписати, підкреслити відокремлені додатки.

 

Вправа 441. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.

 

Вправа 442. Із кожної пари речень утворити одне, використовуючи прийменник, поданий у дужках.

21.04.2022

Тема: Відокремлені прикладки

1.      Ознайомитися з теоретичним матеріалом.

Прикладка – це різновид означення, виражений іменником. У реченні прикладку підкреслюємо як означення, хвилястою лінією.

Прикладку відокремлюють, якщо вона стосується:

-          власного імені і стоїть після нього: Нехай почує вся земля про мужнього Франка Івана, сина коваля!

-          власного імені, стоїть перед ним, але має додаткове обставинне значення: Тонкий знавець фольклору, Максим Рильський записував його і зберігав для історії.

-          загального іменника, стоїть після нього і є поширеною: Мій син, грибок на двох тоненьких ніжках, у перший раз пішов сьогодні в школу.

-          особового займенника: Іду я, степів перехожий, радію од щастя землі.

-          Відносяться до уявного займенника в означено-особовому реченні: Сивочола дитина – жду чудес восени.

Завжди відокремлюються прикладки, виражені сполученням слова чоловік, чоловяга, дівчина, хлопець, дід, людина з іншими словами: Немолодий чоловяга, бригадир був неабияким майстром.

 

Вправа 1. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки та розкриваючи дужки. Підкресліть відокремлені прикладки як члени речення.

1.      Тут я щастя своє (не)розумна зозуля у гніздечко поклала чуже. 2. Троє їх пастушків. 3. У літописців є найстрашніша зброя замовчуван(н)я. 4. У Х-ХІ ст. для Русі особливу (не)безпеку становили ст(е, и)пові кочівники печеніги й половці. 5. Гей, був на Січі старий козак на прізвище Чалий. 6. А он старе Монастирище колись козацькеє село.  7. Дюймовочка в листочку капустяному я у житті із вічності пливу.

 

 

Вправа 2. Записати речення, знайти і підкреслити відокремлені прикладки.

Будинок із химерами, цегляна будівля з прикрасами на міфологічні та мисливські сюжети, є головною архітектурною спорудою раннього декоративного модерну в Києві. Це перший будинок у Києві, побудований з використанням цементу – нового матеріалу для будівництва. У стіну будівлі вмуровані бетонні фігури антилоп, на колонах причаїлися ящірки, а на розі будівлі сховалася ще одна істота – страшний велетенський пітон. Центр стелі прикрашає ліпнина – спрут із щупальцями у вигляді сплетіння раковин, морських зірок, рослин. Нині Будинок із химерами використовується як офіційна резиденція Президента України.

 

 

 

18.04.2022

Тема: Відокремлені означення.

1.      Переглянути правила про відокремлені означення.

Означення відокремлюють, якщо вони:

1)      Стосуються члена речення, вираженого особовим займенником: Йду в простори я, чулий, тривожний.

2)      Стоять після означуваного слова-іменника, особливо, якщо перед ним уже є означення: Йде зима, холодна і різка; І панує холодна зима, невблаганна і люта.

3)      Виражені прикметниковим або дієприкметниковим зворотом, який стоїть після означуваного слова: Ще спить земля, укутана снігами.

4)      Виражені дієприкметниковим зворотом або одиничним дієприкметником, який стоїть перед означуваним словом, але має обставинно-причинове значення: Скуті кригою страшною, сплять озера і гаї; Зацікавлені, ми підійшли й посідали.

Поширені означення, виражені дієприкметниковими зворотами, що стоять перед означуваним іменником і не мають додаткових обставинних відтінків значення, не відокремлюють: Стоять налиті сонцем дні.

 

Вправа 1. Списати речення, підкреслити відокремлені означення.

1.      Річки, схованої в берегах, ще не було видно, але вона вже відчувалася за свіжістю й прохолодою, якою потягло від неї. 2. Сонце мало ось-ось зійти, воно вже розросталося червоним кущем у верхівї річки, і течія, повита низькими білястими серпанками пари, уся спалахнула. 3. Біля підніжжя маяка біліє на піщаному пагорку всього один-однісінький будинок, новий, капітальний. 4. Гнаний вітром, вогонь наступав із недалекого узвишшя кривулястою довжелезною лавою. 5. Там, де вона прокотилася, залягла глибинна тьма, чорна пустеля згарища, зрідка покраплена жевріючими цятками. 6. Поки що горіло скомбайноване поле, палахкотіла солома, але копи були недалеко. Сотні їх, снопастих, важких, покірних, стояли на схилі, уже освітлені блиском заграви, уже овіяні жаркими струмами розігрітого повітря. 7. Уночі я прокинувся, розбуджений якимось тривожним шумом. 8. Далі сріблиться потічок, теплий, прозорий, висвітлений до дна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14.04.2022

Тема: Відокремлені означення.

1.      Ознайомитися з теоретичним матеріалом.

Означення відокремлюють, якщо вони:

1)      Стосуються члена речення, вираженого особовим займенником: Йду в простори я, чулий, тривожний.

2)      Стоять після означуваного слова-іменника, особливо, якщо перед ним уже є означення: Йде зима, холодна і різка; І панує холодна зима, невблаганна і люта.

3)      Виражені прикметниковим або дієприкметниковим зворотом, який стоїть після означуваного слова: Ще спить земля, укутана снігами.

4)      Виражені дієприкметниковим зворотом або одиничним дієприкметником, який стоїть перед означуваним словом, але має обставинно-причинове значення: Скуті кригою страшною, сплять озера і гаї; Зацікавлені, ми підійшли й посідали.

Поширені означення, виражені дієприкметниковими зворотами, що стоять перед означуваним іменником і не мають додаткових обставинних відтінків значення, не відокремлюють: Стоять налиті сонцем дні.

 

Вправа 1. Списати речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

1.      Вона прийшла заквітчана і мила і руки лагідно до мене простягла. 2. На сто думок замислена Полтава вербові гриви хилить до води. 3. Сади омиті музикою згадок ковтають пил міжселищних доріг. 4. Тут ніжна осінь мрійна та мяка на кольори багата розмаїта. 5. Веде нас мрія ніжна й строга і підросли малі сини. 6. Широкою вкритою туманом долиною верталися додому. 7. Зморений страхом безсонням і холодом Олег заснув. 8. Ті слова сміливі й пекучі здіймали в голові рої думок.

 

Вправа 2. Списати речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

1.      У глибоких долинах зелених від винограду і повних сизої мли тіснились камяні громади рожеві од вечірнього сонця. 2. Ти як земля напоєна дощем де грають зблиски сонця мов намисто. 3. Незвична музика біла безголоса живе тремтить біліє на одній ноті. 4. Олеся йде сама дорогою легка витончена пручка. 5. І всі хати білі чисті святкові для щасливого літа вони білились і зараз змагалися в красі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07.04.2022

Тема: Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення. Розділові знаки при відокремлених членах речення.

1.      Ознайомитися з теоретичним матеріалом.

Відокремленням називають виділення інтонацією та паузами другорядних членів речення для посилення їхнього змісту і значення. На письмі такі речення виділяють розділовими знаками. Відокремлюватися можуть усі члени речення.

-          Означення: Безцінним є слово, вчасно сказане;

-          Додатки: Крім слова, і ліків нема;

-          Обставини: Слово кажи, добре його обміркувавши.

 

Вправа 398. Переписати, підкреслити відокремлені означення (вони виділені комами з обох боків, або якщо відокремлене означення стоїть в кінці речення, то перед ним стоїть кома, якщо відокремлене означення стоїть на початку речення, то після нього стоїть кома).

Наприклад: Вулиця, присипана сніжком, хрумтить. (присипана  сніжком – відокремлене означення, з обох боків у реченні виділене комами, підкреслюємо хвилястою лінією).

Вправа 399. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.

Вправа 400. Переписати, дібравши та вставивши замість крапок з довідки відокремлені означення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

04.04.2022

Контрольна робота

Речення з однорідними членами речення, звертаннями, вставними словами

1.      Позначити речення, у якому є поширене звертання (розділові знаки пропущено).

А Яка ти розкішна земле весело засіяв тебе хлібом (М. Коцюбинскьий).

Б Ластівочко звідкіля ти прилетіла? (А. Камінчук).

В О слово рідне орле скутий (Олександр Олесь).

Г Мамо зваріть супу! (Остап Вишня)

2.      Тире треба ставити в реченні (розділові знаки пропущено)

А) А життя було усюди і на землі і у воді і в повітрі.

 Б) І все поволі зникає море скелі земля.

 

 В) Земля вода усе поснуло.

 

 Г) Весільний обряд складається з трьох частин а саме заручин сватання й весілля.

3.      Визначте речення зі звертанням (розділові знаки пропущено)

А) Того дня на дорогах як навмисне були затори.

 Б) Нічим я не надихався іще ні веснами ні тихим падолистом.

 

В) Хай милі друзі вам щастить у дружбі вірній в праці мирній.

 Г) Сьогодні на щастя буде сонячно.

4.      Двокрапку требе ставити у реченні (розділові знаки пропущено)

А) А життя було усюди і на землі і у воді і в повітрі.

 Б) Ні спека дня ні бурі ні морози ніщо не вб'є любов мою живу.

 

 В) Ясна смуга на воді все ширшає більшає та довшає.

  

Г) Ой Дніпре мій Дніпре широкий та дужий.

5. Вставним словом ускладнено речення:

а) Вітер дужчав принаймні очерет шумів так що заглушив навіть думки;

б) Як не гуляла війна по висоті проте не все ще спалила;

в) У ці дні в школах панує тиша адже канікули настали;

г) Можливо блискавиць крило ці горді коси заплело?

6. . Звертання у реченні виступає

А)головним членом речення.

Б)другорядним членом речення.

В)не є членом речення

7. Познач речення зі вставним словом (розділові знаки пропущено)

А)Будьте з рідними ніжні й ласкаві. (М.Луків)

Б)То як вам земляки живеться? (В.Дворецька)

В)Крізь ці кущі здається ніхто не пробереться. (Н.Забіла)

Г)Місяць козацьке сонце .(Народна творчість)

8. Указати речення, у якому є однорідні члени:
А. Велика кількість птахів оселяється на березі моря.
Б. Мати поклала в торбинку хліба та цибулі.
В. Моя любов до народу не дозволяє мені віддати рідний край на поталу лютому гнобителю.

9. Указати речення, у якому правильно розставлені розділові знаки:
А. Повітря, рослини, води – усі вславляють блакить.
Б. Діти кинулись один перед одним рвати чудові квіти – рожеві гвоздички, лілові дзвіночки.
В. Сплять тополі, верби, й берестки.

10. Однорідні означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено):
   а) Надворі пахне молодим осокоровим листям;
  
б)  Сині зеленкуваті фіолетові присмерки спадають степом;
   
в) Під високими осінніми зорями затихають оселі;

11. Виконайте синтаксичний розбір речень.

1. Батьку, батьку, ніколи не забуду тебе! (П. Загребельний)

2. Гарний хлопець з іншої планети, може, завтра в гості залетить.

12. Розставте  пропущені розділові знаки   в запропонованих  реченнях.

            Калина під вікном рідної оселі тополя на околиці села лелече гніздо на клуні жебонлива криничка при перехресті доріг  боброва гатка в тихоплинній заплаві усе це овиди нашого дитинства наш духовний світ, з яким ми вирушаємо чи маємо вирушати в життя. Щодо грубості ниток селянське домоткане полотно ділиться на три основні види а саме найгрубішу рядовину середню «десятку» та найтоншу «дванадцяту». Посеред двору сиділи всі наші тато й мама старша наша сестра і дехто з сусідів.

 

31.03.2022

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Речення зі звертаннями та вставними словами».

Вправа 1. Списати речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

1.      Повій вітрець грайливий розваж мене сумну від серця і до серця напни оцю струну. 2. Обожнювання дуба очевидно зумовлено його довговічністю міцністю деревини. 3. Це мабуть очікуючи весну гомонить душа лісу. 4. Я прощаюся нині з тобою рідна хато моя назавжди. 5. Найбільше ми мабуть любимо лелек тому що вони символізують любов до рідної землі рідного дому. 6. І в свята гомінкі і в дні робочі ми думаємо правнуки про вас. 7. Скажи мені пораднице-сопілко: «Чи трутні ми, а чи сліпі орли?!» 8. В поле виходжу і здається бачу і цвіт очей і посмішку гарячу.

 

Вправа 394 (у підручнику). Виконати синтаксичний розбір речень.

 

Вправа 395 (у підручнику). Розставити пропущені розділові знаки, виконати синтаксичний розбір речень.

 

10.02.2021

Тема: Узагальнення знань з теми «Однорідні члени речення».

Завдання 1. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Однорідні члени речення підкресліть, узагальнюючі слова візьміть в рамку.

Усе у плині, русі, осіянні: дерева й квіти, води і лани. (О. Довгий) Вулиці, півні, собаки, люди — все веселим видалось мені. (М. Рильський) У гущавині молодого гілля ціла орда усякої пташні завелася: чижі, кропив’янки, горлиці. (Панас Мирний) Всяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курочок — можна було викосити косою в траві. (О. Довженко) І цвіт, і грім, і дощ, і град — я серцем спраглим все приемлю. (Л. Дмитерко) У пісні все, усе вернути можна: і юність, і дитинства дальні дні. (В. Сосюра)

Завдання 2.  На місці крапок поставте потрібне за змістом узагальнююче слово з довідки.

Лози, кручі, ліс — ... блищить і сяє на сонці. Я часто спав...: в житті, в просі, в ячмені й горосі на печі. (О. Довженко) Весь степ, і лиман, і озеро, і море — ... закуталось в якийсь чарівний світ. ... змішалось в одну мить і злилось докупи: і земля, і море. На вершечку стрілецької гори і в долинах — ... уже панувала тиша. (І. Нечуй-Левицький) Колір рибок буває ...: червоний, оранжевий, рожевий, фіолетовий, білий. Озеро кишіло ...: окунями, щукою, судаком. Водорості, лишайники, гриби, корінці, трава, листя — ... може бути здобиччю мисливців за рослинами. (За кн. В. Сабунаєва «Цікава зоологія»)

Довідка: все, у насінні, скрізь, все, найрізноманітніший, все, хижаками, все.

Завдання 3. Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Вставте, де потрібно, пропущені букви, розкрийте дужки. Підкресліть однорідні члени речення.

Запахла осін.. в..ялим тютюном та яблуками та тонким туманом. (М. Рильський) Пр..клепаємо косу та поїд..мо на сінокіс на Д..сну та накос..мо сіна та налов..мо риби та навар..мо каші. (О. Довженко) Скоріше скоріше(б) побачити свою єдину ві..чути на своїх плечах її вічно потріскані руки що пахнуть якимсь зіл..ям чи хлібом. Не (з)за синього моря (з)під цвинтаря вдарила стріла в її сер..це та й скалічила (най)краще що було в н..ому. (М. Стельмах)

 

20.01.2021

Тема: Поширені і непоширені однорідні члени речення. Речення з кількома рядами однорідних членів.

Завдання 1. Прочитати правило .

Однорідні члени речення бувають:

Непоширені (не мають при собі пояснювальних слів): Поспішай не словами, а ділами;

Поширені (мають пояснювальні слова): Поспішай не гучними словами, а добрими ділами.

В одному реченні можуть бути два або кілька рядів однорідних членів:

Наша дума, наша пісня не вмре, не загине. (два ряди однорідних членів речення : однорідні підмети - дума, пісня і однорідні присудки - не вмре, не загине).

Завдання 2. Вправа 313 (переписати, розставляючи пропущені розділові знаки).

Завдання 3. Вправа 308 (переписати, підкреслити однорідні члени речення в кожному реченні).

Виконані завдання надіслати до наступного уроку


18.01.2021

Тема: Кома між однорідними членами речення

Завдання 1. Переглянути відео та прочитати таблицю на с. 180 «Розділові знаки в реченнях з однорідними членами».



Завдання 2. Вправа 301 (переписати, розставляючи пропущені розділові знаки).

Завдання 3. Вправа 304 (переписати, уставляючи пропущені літери та розставляючи пропущені розділові знаки).

Завдання 4. Вправа 305 (переписати, розставляючи пропущені розділові знаки).

Виконані завдання надіслати до наступного уроку


 13.01.2021

Тема: РМ. Конспект прочитаного науково-навчального тексту; тематичні виписки.

Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал.

Конспект (від лат. — «огляд») — стислий письмовий переказ тексту.

Конспекти складають здебільшого за науковими статтями, лекціями тощо.

Тож конспектування — спосіб опрацювання інформації, що полегшує її запам’ятовування та осмислення.

Різновидом конспектування є тематичні виписки.

Завдання 2. Ознайомитися зі зразком тематичних виписок.

Тематичні виписки – це дослівно записаний уривок тексту щодо конкретної теми, з посиланням ( прізвище, ініціали автора, назва книжки, рік і місце видання, сторінка).

Наприклад:

      «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа.

Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури.

Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.

       Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій».

Франко І.Я. Присвята Тарасу Шевченку.. Зібрання творів: в 50-ти томах. – К., 1983 – Т.39. – с.255

Завдання 3. Прочитайте текст, складіть до нього план у зошиті.

Механічні коливання

Механічні коливання – це один із видів механічного руху. Найпростішими механічними коливаннями є так звані гармонічні коливання. Їх вивчення дає можливість досліджувати й більш складні коливання та рухи, оскільки останні можна в багатьох випадках уважати такими, що складаються з певної кількості простих гармонічних коливань.

    Коливання – найпоширеніша форма руху в навколишньому світі й техніці. Коливаються дерева під дією вітру, поршні у двигуні автомобіля. Ми можемо розмовляти й чути звуки голосових звязок, повітря й барабанних перетинок; коливається серце. Це все приклади механічних коливань. Світло – це також коливання, але коливання електромагнітні. За допомогою електромагнітних коливань, які поширюються в просторі, здійснюють радіозвязок і радіолокацію, передають телевізійні програми, а також лікують певні хвороби. Вухо людини може чути тільки ті коливання, частота яких становить від 16 до 20000 за 1с. Її вимірюють у герцах (Гц). Коливання з частотою до 16 Гц називають інфразвуком, понад 20000 Гц – ультразвуком, і вухо їх не сприймає.

    Надзвичайно важливим є дослідження коливань у техніці. Деякі коливання можна виявляти лише за допомогою спеціальних датчиків. Такими коливаннями є, наприклад, коливання різних споруд, корпусів і деталей машин, літальних апаратів тощо. Датчики сприймають коливання, перетворюють їх здебільшого на електричні сигнали, які реєструються вимірювальними приладами, електронними осцилографами та ін.

Завдання 4. Доберіть з підручника географії, хімії чи історії текст (одна-дві сторінки). Складіть конспект цього тексту.

Виконані завдання надіслати до наступного уроку.

11.01.2021

Тема: Однорідні члени речення. Смислові відношення між однорідними членами речення.

Завдання 1. Переглянути відео



Завдання 2. Прочитати правило на с. 179.

Завдання 3. Вправа 299 (переписати, підкреслити однорідні члени речення).

Завдання 4. Вправа 300 (переписати, підкреслити однорідні члени речення).

Завдання 5. Переписати, підкреслити однорідні члени речення.

1.      Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі, й на заводі, і у полі пречудово, пречудово – розцвітай же, слово! 2. Ой не хочу хатки, ані сіножатки, ні ставка, ні млинка, ні вишневого садка. 3. Митець думає не тільки розумом, а й серцем. 4. Чуття, і бажання, й надії! Живи і надійся на них. 5. Червоніє круглолиций, горить, а не сяє. 6. Небо то ніби плакало тихими дрібними сльозами, то цілі дні ніби ливцем лило сльози.

Виконані завдання надіслати до наступного уроку.



30.12.2020

Тема: Повторення та узагальнення вивченого за І семестр

Завдання 1. Переписати речення, підкреслити всі члени речення, охарактеризувати кожне речення за зразком.

Зразок письмового розбору: Так тихо, тихо скрізь. (речення розп., неокл., просте, пошир., односкл., безособ., повне.

1.      Нахилюся вербою над річкою і напюся води холодної. 2. Юність в інших завше загадкова. 3. Над білим світом – білий сніг. 4. Григорієві перехоплювало дух від подиву. 5. Нам вічно треба небом жить. 6. За кожним словом чув у грудях біль.

 

Завдання 2. Виписати з тексту односкладні речення, підкреслити у них граматичні основи, в дужках зазначити вид односкладних речень.

Я шукаю в людях хороше. Свідомо себе на це спрямовую. Не можна людей чорнити, не можна із цим поспішати. Крім того, є багато людських вад, до яких треба ставитися поблажливо, терпляче. Наприклад, марнославство. Ну хай собі людина намагається привернути увагу до своєї особи, якщо це їй дає втіху. Хоч заклопотаність навколо своєї особи дуже дрібнить людину, вона тоді стає смішною… І з такою людиною немає про що говорити. Від неї хочеться скоріше втекти. Але ж серед таких людей дуже часто бувають і талановиті. У них, правда, марнославство переходить у честолюбство. Але то вже інша категорія.

 

Виконані завдання надсилаємо в той день, коли стоїть урок

23.12.2020

Контрольна робота

Односкладне речення. Неповне речення

1.   Укажіть односкладне речення.

А   На полі одразу зчинився галас. (М. Стельмах)

Б   Я йшов все далі й далі в глибину лісів. (М. Грушевський)

В   У тихій радості — журбі вклонявся вечір дневі. (М. Рильський)

Г   Не люблю осінньої ночі. (Б. Лепкий)

2.  Односкладне речення з головним членом — підметом — це:

А   безособове речення;

Б   називне речення;

В   узагальнено-особове;

Г   означено-особове.

3. Укажіть означено-особове речення.

А   А моє Полісся не любить не можна. (М. Сингаївський)

Б   Вже не журно мені. (В. Сосюра)

В   Вклоняюсь кожному ліску з любов’ю й відданістю сина. (Д. Луценко)

Г   Над обрієм сонце звелося. (М. Бажан).

4. Визначте тип односкладного речення.

Пахло прив’ялим полином. (Л. Первомайський)

А   Неозначено-особове;

Б   означено-особове;

В   узагальнено-особове;

Г   безособове.

5. Укажіть рядок, який містить неозначено-особове речення.

А   Cлався, наша Україно. (І. Вирган)

Б   Дерев’яну підлогу тут, видно, часто поливали холодною водою. (О. Гончар)

В   Вітер. Осінь глибока. (О. Довженко)

Г   Не вчи орла літати. (Нар. творч.)

6. Установіть відповідність між односкладним простим реченням і його видом.

1    означено-особове

2    неозначено-особове

3    узагальнено-особове

4    безособове

А   Стану в житті малою хвилиною, чорною гілкою на тополі. (А. Малишко)

Б   В зів’ялих листочках хто може вгадати красу всю зеленого чаю? (І. Франко)

В   За добро добром платять. (Нар. творч.)

Г   Взимку та повесні курінь відчинено з ранку до вечора і цілу ніч. (Григір Тютюнник)

Д   Кричали до Бога, до чорта, до людей. (В. Винниченко)

7. Укажіть неповне речення, у якому ставиться тире (окремі розділові знаки пропущено).

А   А навколо Земля у зеленім росистім вінку. (Л. Забашта)

Б   Вся душа моя з протиріч. (Л. Віценя)

В   Одна-єдина над неозорим казахстанським степом. (О. Донченко)

Г   Порожня діжка гучить, а повна мовчить. (Нар. творч.)

8. Виконайте синтаксичний розбір кожного речення.

А   Треба було дочекатися Світу. (М. Коцюбинський)

Б   Степи і ніч. (Л. Костенко)

В   Небо дасть дощу, а земля — зерна. (Нар. творч.)

9. Замініть повні речення неповними.

 Ранні пташки росу п’ють, а пізні пташки сльози ллють.

За ставом ростуть кучеряві верби.

10. Випишіть із тексту називні речення. Підкресліть у них граматичні основи.

Пізня осінь. Вечоріє. Сонце торкається чорного небосхилу. Гори і долини огортає чорна мла. В степу тихо - тихо. Зачаровані красою рідної природи, стоїмо на високій могилі. Дихається вільно і легко. Краса, простір, воля. Перед нами розкинулись села. На видноколі – ліс.

11. Яке речення із даних є неповним?                                                                                   

А) Мені було прикро.

Б) Уже час було повернутись.

В) По однім боці хвилювалося жито. А по другім – глиняна круча.

12. . Виділіть узагальнено – особове речення.

а). А гей там, виходьте.

б). Гарно у таку пору в полі.

в). Сійте вчасно – матимете рясно.

г). В тропіках темніє одразу.

 

Контрольну виконати в той день, коли стоїть урок



21.12.2020

Тема: Узагальнення знань з теми «Односкладні речення. Неповні речення»

Мета: систематизувати теоретичні знання про односкладні й неповні речення; узагальнити загальнопізнавальні вміння визначати вид односкладного речення, відрізняти неповні речення від односкладних і повних двоскладних; розвивати творчі вміння будувати односкладні речення

Завдання 1. Повторити відомості про односкладні речення за допомогою таблиці

З головним членом у формі

присудка

підмета

Означено-особове

Неозначено-особове

Узагальнено-особове

Безособове

Називне

Дію виконує конкретна особа (я, ти, ми, ви)

Дію виконує невизначена особа (вони)

Дія стосується як усіх осіб, так і кожного (ти, ви, рідше – вони, переважно прислівя та приказки)

Дія не має виконавця, особу визначити не можна

Стверджує наявність предмета, явища

Гляну навколо.

Не сумуйте.

Прокладуть нову дорогу.

Чесне діло роби сміло.

У горах легко дихається.

Срібний ліс. Тиша

Завдання 2. Перепишіть речення, підкресліть їхню граматичну основу. У дужках після кожного речення зазначте, яким воно є.

1.      Нема на світі України, немає другого Дніпра. 2. Учітеся, брати мої, думайте, читайте. 3.Поховайте та вставайте, кайдани порвіте і вражою злою кров’ю волю окропіте. 4. Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. 5. За горами гори, хмарою повиті, засіяні горем, кровію политі. 6. Не нам діла твої судить!

 

Завдання 3. Перепишіть речення, підкресліть їхню граматичну основу. У дужках після кожного речення зазначте літеру, що відповідає його характеристиці з «Довідки» (аналізуйте речення, виділені курсивом).

З р а з о к  в и к о н а н н я: Пахне морем (А; Д).

1.      Як хороше лягти горілиць і безтурботно дивитися на небо. 2. Тиша… блакить… Сонце…. Солоний вітрець… 3. Знову задощило. 4. Не брудни криниці, бо схочеш напитися. 5. Одні залюблені в старі листи. Ті — в музику. 6. Прокинься лиш. 7. Нумо гратися, кицюню.

Д о в і д к а: А. Односкладне. Б. Неповне. В. Означено-особове. Г. Неозначено-особове. Ґ. Узагальнене-особове. Д. Безособове. Е. Називне.

Виконані завдання надсилаємо в той день, коли стоїть урок

Комментариев нет:

Отправить комментарий