Завдання 2. Вправа 251 (записати слова фонетичною
транскрипцією).
Завдання 3. Вправа 259 (списати слова, розкриваючи
дужки).
Завдання 4. Вправа 261 (списати слова, уставляючи
пропущену букву).
Виконані вправи надіслати до наступного уроку.
12.01.2021
Тема: Орфографічна помилка (практично), її умовне
позначення.
Завдання 1. Запишіть
текст, вибираючи з дужок потрібний варіант.
Ось так
(не)помітно й закінчилася зима. Хоча прислі(вя, в’я) стверджує, що може й бер
(є, и)зень морозом хвалитися. Проте оста(н, нн)ій міся(ц, ць) зими вже
відступив. Отож ми налаштовуємося на в(е, и)селу й теплу хвилю. В(с, и)сняні місяці б(о, а)гаті на с(вя,
в’я)ткові народні ро(з, с)вати.
Завдання 2. Запишіть
речення, уставляючи потрібні букви.
1.Дерево з глибоким корінням найменше
боїться вітру. 2. З в..сокого коня почесніше, але гірше падати. 3. І буд..нь, і
неділя — лінивому все безділля. 4. Хто сміється, тому не м..неться. 5. Літом
ногою копнеш, а з..мою рукою візьмеш. 6. Сім погод надворі: сіє, віє, мутить,
крутить, рве, зверху ллє, знизу м…те.
Завдання 3. Запишіть
слова, розкриваючи дужки та прибираючи риску.
Орфограма – це правильне написання, яке потрібно вибрати з ряду
можливих.
Орфографічний
словник —
словник, що містить перелік слів у їхньому нормативному написанні та розкриває
слова лише в аспекті їхнього правопису.
Завдання 2. Перепишіть прислів’я,
на місці крапок уставте дібрані з довідки та поставлені в потрібній формі
слова. Розставте пропущені розділові знаки.
1.Зернина
…. береже. 2. Ворону хоч … годуй, а все буде чорна. 3. Не криши два … до борщу,
бо переборщиш. 4. Ложкою годує, а … очі виколює. 5. Черепаха повзе пустелею і
дивується, нащо стільки піску насипали : «Чи тут у них ….»?
Довідка: мішок,
гриб, пиріг, черепок, ожеледь.
Завдання 3.Переписати, уставляючи пропущені
літери.
1.П…шаюсь
родом і своїм народом, бо це – ж…ття моє, моя пр…рода. 2. Кий, Щек, Хорив і їх
с…стриця Либідь пл…вуть т…сячоліттю навздогін. 3. Ч…тала мати «Кобзаря», а
потім сіла виш…вати. Впл…лась Шевченкова зоря у рушники її кр…латі. 4. Посіяла
мати в своїй кол…сковій з…рнини добра і т …пла. 5. Погойдує віт…р калину,
гортає л…сток за л…сточком.
Виконані
вправи надсилаємо до наступного уроку.
30.12.2020
Контрольна робота
1.Літеру
Е на місці пропуску пишемо в кожному слові рядка:
12.
Записати слова фонетичною транскрипцією, вказати кількість звуків і букв: яблуня, щільно, бджола.
29.12.2020
Тема: Позначення на письмі ненаголошених голосних е, и та
о перед складом з наголошеним у у коренях слів.
Мета: поглибити
й систематизувати знання учнів про правила вимови наголошених і ненаголошених
голосних, позначення їх на письмі; формувати вміння й навички правильної вимови
й написання ненаголошених [е], [и], [о] в коренях слів; удосконалювати вміння
записувати слова фонетичною транскрипцією та обґрунтовувати написання слів;
Завдання 1. Записати слова, вставивши
пропущені е або и.
Завдання 2. Переписати текст, вставляючи пропущені е або и.
Які з птахів зал…шаються з…мувати у нас? Це майже
всі с..ниці (в…лика с…ниця, московка, чубата, лазарівка, гаїчка), повз..ки,
щигл..ки, вівсянки, сойки, найменший серед наших птахів — жовтоголовий корольок
та інші. Прилітають до нас на з…мівлю снігурі, омелюхи, щури. Вони їдять… (Із
журналу)
23.12.2020
Тема: Ненаголошені голосні, що не перевіряються
наголосом.
Мета: поглибити знання про
способи визначення написання ненаголошених голосних, що не перевіряються
наголосом;
·
виховувати культуру усного й писемного
мовлення.
Завдання 1. Уставте пропущені букви, поясніть правопис слів.
Виділені слова запишіть фонетичною транскрипцією.
1. Соловейко на калині
то зат..хав, то щ..бетав (Т.
Шевченко). 2. Он зірка в небі прол..тіла, погасла зірка в в..шині (В. Сосюра).
3. Кр..ло зорі рум’янить тучі у голубій дал..ч..ні (В.
Сосюра).
Завдання 2. Переписати,
вставляючи пропущені е або и.
Завдання 3. Переписати
прислів’я, вставити замість крапок пропущені букви.
ºРання пташка
пш...ничку клює, а пізня очі дере.
ºЦ...буля від
семи недуг лікує.
ºКупив хрону до
л..мону.
ºЯка пш..ниця,
така й паляниця.
ºСвою к..шеню
май, а в чужу не заглядай.
Завдання 4. Переписати, вставляючи пропущені букви.
Внизу л..ман л..жав у оч..реті,
б..чків було в л..мані без ч..сла. (Л. Костенко.) Пахнуть свіжістю поля,
л..скотить масна рілля. Угрузає в землю ніж, горне борозну л..міш. (В. Довжик.)
Цвіт ч..ремхи прин..се л..лека, щоб в..сною пахла моя пісня. (Н. Донець.) Каже
в..рба в..рбі: «Чом ти, вербо, в журбі?» Каже в..рбі в..рба: «Хіба це, вербо, журба? Просто л..сточків нема, не за горами
з..ма!» (А. Камінчук.) Посутеніло. Між Дніпром і Доном Перун
переморгнувся з Посейдоном. (Л. Костенко.)
22.12.2020
Тема: Вимова наголошених і ненаголошених голосних.
Ненаголошені е, и, о в коренях слів.
Мета: поглибити знання
учнів про правила вимови й позначення на письмі наголошених і ненаголошених
голосних, формувати навички вимови й написання ненаголошених [е], [и], [о] в
коренях слів; закріплювати навички визначення орфограми “сумнівний
ненаголошений голосний” та вміння обrрунтовувати
орфограму відповідним правилом;
формувати вміння
записувати слова фонетичною транскрипцією, обrрунтовувати
особливості їхньої вимови; розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять.
Завдання 1. Переписати, уставляючи
пропущені літери та знімаючи риски.
1.Треба
нах…лит…ся, щоб з криниці води напит…ся. 2. Свого гнізда не/цурайся. 3. Де
ластівка не/літає, а в…сною до/дому в…ртає. 4. Як не/зна…ш броду, не/ліз… у воду. 5. По/своєму ліжку простягай ніжку.
Завдання 2. Перепишіть прислів’я,
на місці пропуску уставляючи пропущені літери.
1.Те
джер…ло називається кр…ницею, що в посуху воду дає. 2. Як не стр…бнеш у воду,
не навчишся плавати. 3. У в…сокого дер…ва й листя в…лике. 4. Хто хоче зр…вати
троянди, не має зважати на колючки. 5. Хто ходить босий, тому чер…вики не
муляють. 6. Тер…н груш не родить. 7. Золото і в болоті бл…щить.
Завдання 3. Перепишіть слова, уставляючи пропущені літери. З
виділеними словами складіть речення.
Тема: Вимова наголошених і ненаголошених голосних.
Ненаголошені е, и, о в коренях слів.
Мета: поглибити знання
учнів про правила вимови й позначення на письмі наголошених і ненаголошених
голосних, формувати навички вимови й написання ненаголошених [е], [и], [о] в
коренях слів; закріплювати навички визначення орфограми “сумнівний
ненаголошений голосний” та вміння обrрунтовувати
орфограму відповідним правилом;
формувати вміння
записувати слова фонетичною транскрипцією, обrрунтовувати
особливості їхньої вимови; розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять.
Завдання 1. Прочитати правило і таблицю на
с. 97.
Завдання 2. Вправа 242. Переписати, вставивши пропущені
е або и.
Завдання 3. Вправа 246, 247. Переписати,
вставляючи пропущені е або и.
Завдання 4. Вправа 248. Переписати, розкриваючи дужки,
вибравши з дужок е або и.
Завдання 5. Переглянути відео
Виконані завдання надсилайте в той день, коли стоїть урок
УРОК НА ТЕМУ: « Ознайомлення
з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів». 13.04.2020
Мета:дати поняття про вставні слова
та сполучення слів,формувати вміння визначати їх у реченні,з'ясовувати їхню
роль;уживати найпоширеніші вставні слова в усному та писемному
мовленні,розставляти розділові знаки в реченнях зі вставними словами;розвивати
логічне мислення,усне й писемне мовлення,збагачувати й уточнювати словниковий
запас учнів;виховувати інтерес до лікарських рослин,їхніх властивостей,способів
використання,пропагувати здоровий спосіб життя.
Завдання 1.
Переглянути відео
Завдання 2.
Прочитати теоретичний матеріал в підручникуі розглянути таблицю ( параграф 58, с.169).
Завдання 3.
Виконати вправи з підручника: впр. 461 (переписати, виділяючи розділовими
знаками вставні слова та звертання; впр. 465 (записати речення, виправляючи
помилки).
Лікарські рослини
збирали старі люди і звичайно діти.Кожна господиня мала вдома багато цілющої
рослинності.Це звичайно материнка звіробій ромашка барвінок м'ята.Замість
пігулок безумовно бабусі лікувалися відварами цілющих трав.Що й казати,ми
бажаємо вам здоров'я, тобто гармонії між внутрішнім і зовнішнім світом.
Завдання 5.
.Введіть у речення вставні слова, які
стоять у дужках .Запишіть речення.
В Україні
здавна шанували барвінок,бо він зміцнює організм,загоює рани,лікує хвороби
шкіри (звичайно). Лише в наш час достеменно відомо,що відвар барвінку можна
вживати при лікуванні різних захворювань(на щастя). Звіробій повністю
використовується у народній медицині (наприклад).За даними науковців,крім
знеболювання,чебрець наділений і протизапальною дією(звичайно).
Завдання 6
Прочитайте
текст.Випишіть з тексту вставні слова,з'ясуйте,що вони виражають.
Лісовий
готель
Напевне,
кожному доводилось бачити цю гарну квітку – дзвіночок.Але не кожен знає,що він
є і лісовим готелем для багатьох комах.Уночі,коли в лісі стає прохолодно,
випадає роса,комахи,безумовно,замерзають,їхні крила намокають.Ось тут і стає їм
у пригоді дзвіночок,який на ніч не закриває свою квітку.Отже,заповзають і
залітають туди всі, хто хоче в теплі переночувати.Адже в квітці температура на
4-5 градусів вища,ніж зовні.Рятує комах дзвіночок і вдень-від негоди . Таким
чином,перш ніж зірвати цю красиву і добру квітку,подумай,що це –чиясь
домівка.(З журналу
13.04.2020
Урок на тему: «Виділення вставних слів
комами».
Мета:закріпити знання про вставні слова та вживання розділових знаків у
реченнях зі вставними словами; формувати вміння розпізнавати вставні слова, з’ясовувати їхню роль
у реченні, правильно інтонувати речення зі вставними словами, вживати вставні
слова в мовленні, вживати розділові знаки при вставних словах; формувати
навички самостійної роботи; розвивати логічне мислення, усне й писемне
мовлення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.
Завдання 1. Переглянути презентацію «Вставні слова».
Піднялися всі люди увесь край. О..же то була справді свята війна. (Марко
Вовчок.) Як Лавра Україні личить над крутосхилами Дніпра! Здаєт..ся то сам Бог
нам зичить любові щастя і добра. (Д.Білоус.) Там цілий ліс набокуватих сосен.
Мабу..ь такі там віяли вітри. (Л.Костенко.) До речі з лікувальною метою можна
використовувати малину садову і дику. Це ж стосуєт..ся інших рослин: яблунь
вишень черешень. (Н.Зубицька.) Іншая прегарна квітка може ще й пахуча, та не
треба зразу хапать, бо може колюча! (В.Забіла.) Здається часу і не гаю, а не
встигаю не встигаю! (Л.Костенко.) Панове громадяни! Ця байка вам в пригоді може
стане. (Л.Глібов.)
Мета:поглибити знання учнів про звертання та вставні слова,правила їх написання й постановку розділових
знаків при них; формувати вміння визначати їх у тексті.
Завдання
1
Запишіть речення. Визначте вставні слова та
сполучення слів, з’ясуйте їх групу за значенням.
Будь ласка,
будь мужнім і сильним. (О. Слоньовська) Мабуть, ніщо так не радує людський зір,
як зримий результат роботи. (Ю. Мушкетик) По вулиці йду і, здається, уперше
розплющив очі я на світ. (О. Підсуха) Він, видно, спав, бо не ворушився. (Панас
Мирний) Тут, бачу, ти велику силу маєш. (Леся Українка) Я його зустрічав вже не
раз і не два, безперечно. (О. Влизько) Ластівки низько літають, мабуть, на дощ.
(В. Мордань)
Завдання 2. Переписати речення, підкреслити
звертання та вставні слова.
. Вересню мій, веслами весело греби. Ждуть тебе на березі з
кошиком гриби. (Б. Олійник).
2. Кажуть, у степу є криниці. (В. Яринич).
3. А листопад, на диво, розіслав зелений килим. (С. Охріменко).
4. Здається, навіть небо споглядає пишноту саду. (О. Ющенко).
5. В розлуці з вами, солов'ї Вкраїни, так ниє серце! (М.
Рильський).
Завдання 3.
Перепишіть,
розставте пропущені розділові знаки. 1. Зійди сонце під моє віконце та
засвіти ясно. (Леся Українка).
2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В.
Винниченко).
3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).
4. Звісно
змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).
5. Літо
літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).
6. Краю
мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).
7. Може
нам полинути у вирій? (Д. Павличко).
Завдання 4.
Спишіть, розставляючи розділові знаки. Виділіть звертання та вставні слова.
1.Краю мій люблю я тебе вдень і вночі вранці і ввечері і не знаю краю своєї
любові (Панас Мирний). 2. Бувало за вікном плакав вітер. 3. Чим
більше темніло, тим вітер мабуть дужчав (М. Коцюбинський). 4.
Оживи козацька славо у бандурних струнах.
Завдання 5
Спишіть текст, увівши в речення замість крапок
відповідні вставні слова з довідки.
Чому саме
жовтий і блакитний кольори вибрали українці для свого прапора? Жовтий колір —
це ... колір пшеничної ниви, ... колір зерна, що дарує життя всьому сущому на
землі. Жовтий колір — ще ... колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів
якого ... не дозрів би, не заколосився б життєдайний хліб. 79 А блакитний, синій
колір про що нам говорить? Це ... колір ясного, чистого, мирного неба. Це ...
колір цариці-води. Тому ... народ України вибрав поєднання жовтого й блакитного
кольорів для свого національного прапора.
Д овідка:
по-перше, по-друге, безумовно, мабуть, звичайно, справді, безперечно.
16.04.2020
Тема: Вставні слова, виділення їх комами.
Мета: навчальна — поглиблювати знання учнів про
вставні слова; навчати визначати їх у реченні; формувати вміння виділяти в
тексті вставні слова комами; навчати правильно інтонувати речення зі вставними
словами; розвивальна — розвивати образне та критичне мислення, логічне
мислення, творчу уяву, мовленнєві навички; виховна — сприяти формуванню
інтересу до української мови, традицій українського народу.
Завдання 1.
Спишіть
текст, виділяючи вставні слова комами.
Золотий тризуб на блакитному тлі як символ влади — дуже
давній знак. Його використовували ще за часів Київської Русі. Отже нашому гербу
понад тисячу років. Дивна річ чому саме тризуб вважають гербом України? Мабуть
тому, що число «три» завжди вважали числом казковим, чарівним. А ще можливо в
тризубі відображено триєдність життя: батько — мати — дитина. Вони символізують
силу, мудрість і любов.
Завдання 2.
Спишіть
текст. Вставні слова підкресліть.
Національний гімн України — це, як відомо, урочиста
пісня, символ нашої державної єдності. Запам’ятайте, його написали поет Павло
Чубинський і композитор Михайло Вербицький понад століття тому. На превеликий
жаль, у народній пам’яті збереглася тільки одна поезія Павла Чубинського, та,
на щастя, саме вона припала до серця всім українцям.Є в українців урочисті, величні пісні. їх
співають і слухають, як і Державний гімн України, стоячи. Це «Молитва за
Україну», «Ой у лузі червона калина» і відома пісня на Шевченкові слова «Реве
та стогне Дніпр широкий»
Завдання 3.
Вибірковий диктант
- Виписати вставні слова.
На щастя,
сім'я – це найрідніші на світі люди, які шанують і люблять, пестять і голублять
тебе. Без сумніву, завдячуючи нашим прабабусям і прадідусям, бабусям і дідусям,
мамам і татам збереглися гарні родинні традиції. Потрібно, на мій погляд,
шанувати свою родину, народ, вивчати рідну мову, традиції, рідний край.
Завдання
4.
Він, здавалось, забув людську мову… (М.Коцюбинський) 2.
Мабуть, що не все одно. (П.Куліш) 3.Може, підсобити?
(Г.Тютюнник) 4. Так, будь ласка, тільки залиште свою адресу. (В. Росін)
Виконані завдання надсилаємо
того ж числа, коли стоїть урок.
21.04.2020
Тема: Урок РМ. Ділові папери. Оформлення конверта (або
адреси на поштовій листівці)
Мета:ознайомити учнів з основними правилами листування,
структурою листа, його мовним оформленням, вимогами до написання адреси на
поштовому конверті; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів
та писати власні, вибирати потрібні слова та словосполучення,
відповідно до усталенихтрадицій,
уживаючи звертання, вставні слова, етикетні формули; підписувати конверт відповідно до
вимог;
Завдання 1. Ознайомитися з теоретичним матеріалом.
Листування – один із видів письмового спілкування. Лист – це писаний текст, метою
якого є повідомлення про щось адресата.
Ділове листування відбувається між установами або працівником та установою. Тексти таких листів
складаються за певними зразками в офіційно-діловому стилі.
Особисті листи – це листи до рідної та близької людини,до друга чи знайомого,до
улюбленого співака чи актора. Такі листи не відзначаються строгістю форми.
Мовлення приватного листа невимушене.У
текстах особистих листів поєднуються ознаки різних стилів, зокрема розмовного
та художнього.
Проте і в особистому спілкуванні існують певні традиції. Розпочинається
лист звертанням. Через звертання, як правило, передається ставлення до
адресата: повага, любов, ніжність. Чемна людина завжди поцікавиться життям
адресата -його здоров’ям, успіхами.
Далі йде виклад того, про що хочуть сповістити. Вихована людина ніколи не
нав’язує своїх думок, тому вживає вставні слова та сполучення слів: на мою думку,
здається, як на мене, мабуть, певно та ін. Завершується приватний лист
побажаннями та прощанням. Підпис є обов’язковим. Ознакою культури є зазначення
дати написання листа.
У тексті листа необхідно вживати слова ввічливості. Це слова привітання і
прощання,слова вибачення (скажімо, за
турботи, завдані висловленням певного прохання).
Завдання 2. Прочитайте звертання, які
найчастіше вживаються в особистому листуванні.
204. Прочитайте загальновживані
побажання. Чому в особистому листуванні вони є обов'язковими?
Щасти Вам! На все добре! Зичу
здоров'я! Бажаю Вам добре провести свята!Бажаю Вам успіхів! У добру
годину! З Богом!
Завдання 3. Запам'ятаймо!
Адресу відправника пишемо на конверті вгорі ліворуч у такій
послідовності:
1. прізвище, ім’я, по батькові;
2. назва вулиці, номер будинку і квартири;
3. назва міста, області, поштовий індекс.
Адресу одержувача пишемо на конверті внизу праворуч у такій послідовності:
1. прізвище, ім’я, по батькові;
2. назва вулиці, номер будинку і квартири;
3. назва міста, області, поштовий індекс.
Завдання
4.
Запишіть речення, поставивши
іменник адреса з прийменниками на або за в потрібному відмінку.
Я мешкаю (адреса). Надішлемо повідомлення (адреса). Потрібно
звернутися (адреса). Надсилайте заявки (адреса).
Завдання
5. Вправа 468 в підручнику (прочитати зразок листа).
Завдання
6. Вправа 469 в підручнику (написати в зошиті листа другу,
подрузі, мамі, бабусі чи дідусю).
Завдання 7.
Намалюйте в зошиті прямокутник (лицьовий бік
чистого конверта). Запишіть на ньому адресу відправника і одержувача (імена і
адреси вигадайте).
Виконані завдання надсилаємо того ж числа, коли стоїть урок.
23.04.2020
Тема: Урок РМ. Лист до рідної людини з використанням
звертань та вставних слів
МЕТА: пояснити учням особливості складання тексту листа,
формувати вміння складати такий текст відповідно до усталених традицій,
звернувши особливу увагу на вживання звертань, вставних слів та етикетних
формул; виховувати шанобливе ставлення до людей, зацікавити особливостями
національного етикету; розвивати культуру писемного мовлення, уточнювати й
збагачувати словниковий запас учнів.
Завдання 1. Записати
визначення в зошит
Словникова
робота
Лист – це написаний текст,
призначений для спілкування на відстані з метою повідомлення про щось адресата.
Адресат—той , кому призначено
лист .
Адресант—той , хто надсилає лист
.
Завдання
2.Ознайомитися з таблицею.
Робота з таблицею «Як
будується лист»
Частини листа
Приклади
Початок
Звернення до адресата
Дорога сестричко!
Люба моя бабуню!
Доброго дня, Оленко!
Здраствуйте, рідні!
Шановний Петре Миколайовичу!
Початкові фрази про ситуацію листування
Отримала від тебе лист.
Безмірно вдячний за...
Давно не було від тебе листа
Вашого листа отримав.
3хвилюванням прочитав Вашого листа...
Основна частина
Розкривається зміст листа, повідомляються новини.
Я хочу розповісти тобі про новини, яких дуже багато.
Запитання
адресатові
(про що хочеться
довідатись)
Як ти живеш?
Як твої справи?
Що в тебе нового?
Кінцівка
Подяка
Дякую за увагу до...
Прохання писати листи
Я прошу Вас писати...
Я чекаю від тебе листа...
Неодмінно напиши
Передача вітань
Передавай вітання мамі, сестрі...
Прощання, побажання
До побачення.
До скорої зустрічі.
Бажаю успіхів.
На все добре.
3 повагою...
На все добре.
Зичу здоров'я
Кінцівка і підпис
Міцно обіймаю...
Дуже скучаю...
Твоя донька Наталка.
Дата і місце написання листа
20 листопада 2007 р. м. Хуст
Лист
складається з таких частин: початок, основна частина, кінцівка.
Розпочинається
лист зверненням до адресата. Через звертання, як правило, висловлюють ставлення
до того, кому пишуть лист (повагу, любов, ніжність).
Також
на початку листа вживаємо початкові фрази про ситуацію листування.
В
основній частині розкривається зміст листа, повідомляються новини. Вихована
людина ніколи не нав'язує своїх думок, тому використовує вставні слова та
сполучення слів (на мою думку, здається, як на мене тощо).
Чемна
людина завжди поцікавиться життям адресата, його здоров'ям, справами; подякує
за увагу та неодмінно попрохає написати їй листа.
Закінчують
приватний лист передачею вітань, побажаннями та прощаннями.
Підпис
є обов'язковим.
Завдання 3.Подані слова поставте у формі кличного відмінку
1.Своєму другові
(подрузі) про екскурсію або цікаву подію в своєму житті.
2. Першій вчительці про
свої враження від навчання в 5 класі.
3. Своєму улюбленому літературному героєві.
Виконані письмові завдання
надсилаємо в той же день, коли стоїть урок
27.04.2020
Контрольна робота
Речення з однорідними членами, звертання та вставні слова
Прочитайте текст, виконайте після нього завдання 1 і
2.
(1)У зоопарку, на жаль, не побачиш, як красиво злітає
табунець рожевих фламінго. (2) Проте тут можна спостерігати характерний танок
птахів. (3) Зоологи його називають «кормовим». (4) Ходять фламінго басейном і
кумедно дріботять ногами. (5) У такий спосіб на волі вони здіймають мул і
виловлюють молюсків, рачків, збирають водорості.
1.Вставне
слово є в реченні:
А) першому; б)
другому; в) третьому; г) п’ятому
2. Однорідні додатки є в реченні:
А) першому; б)
другому; в) четвертому; г) п’ятому
3. Вставні слова здається,
мабуть, можливо вживають у мовленні для того, щоб передати:
А) радість; б)
впевненість; в) невпевненість; г) жаль, тривогу
4. Двокрапку перед однорідними членами речення треба
поставити в реченні:
А) Усе в чеканні краплі роси, земля і місяць, вишні й
тополі.
Б) Важкі краплі роси падали зрідка і тихо в траву.
Високий дуб шанобливо схилив своє листя закрив від вітру
заспівав сумну пісню. У саду росли квіти айстри гвоздики троянди. Пам’ятай своє
коріння людино. Любі діти вивчайте історію своєї країни! На щастя завтра буде
сонце. Осінь була суха отже зима буде суровою.
27.04.2020
Тема : Складні речення з безсполучниковим та
сполучниковим зв’язком
Мета: поглибити поняття про складне речення; формувати в учнів уміння
визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати складні
речення, вживати розділові знаки між простими реченнями у складному, обrрунтовувати вживання розділових знаків;
виховувати любов до рідного слова; формувати вміння аналізувати сприйняте;
розвивати мислення, мовлення, пам’ять.
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал
на с.174.
Завдання 2. Вправа 471 (в підручнику).
Переписати, підкреслити в кожному реченні граматичні основи (підмети і
присудки).
Завдання 3. Вправа 474 ( в підручнику). З довідки
замість трьох крапок підставити потрібний сполучник.
Завдання 4. Вправа 475 (записати прислів’я,
дібравши до кожного закінчення з довідки.
Завдання 5.
Переписати, підкреслити в
кожному з речень граматичні основи.
1. Пов’яли пишні квіти, затих осінній сад, туманом ліг на віти
холодний листопад. Повільно на світанні бреде він у степах, де листячком
останнім легкий мороз пропах. Зима ось-ось прилине, в снігах засне земля,
і пісня хуртовинна над нею загуля. (Д. Мегелик.)
28.04.2020
Тема: Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком
Мета: ознайомити п’ятикласників із будовою складного речення, його
інтонацією, навчити учнів відрізняти складне речення від простого,
обґрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; формувати
організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складних речень у тексті;
удосконалити пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків
у складних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складні речення,
реконструювати прості речення у складне, конструювати складні речення за
опорними словами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного
матеріалу сприяти вихованню шанобливого ставлення до народних традицій.
Завдання
1. Прочитати правило на с.176 в підручнику.
Завдання
2.Вправа
479 ( в підручнику). Переписпти, поставити коми між частинами
речення, підкреслити в кожному реченні члени речення.
Завдання
3.
Спишіть, уставляючи пропущені
букви та розставляючи розділові знаки.
Я дуже
люблю як сп..ває бабуся. Ще ранок дихає прох..лодою від сну підводиться трава (А.
Малишко). Ввеч..рі на небі сп..лахують міріади зірок а на морі стел..ться
м..сячна доріжка.
Вони
раділи справжньому т..плу і сонцю які зм..нили все навкруги. Уся пр..рода
розуміла що пр..йшла зима. На м..рському бер..зі діти зб..рали різнокольорові
камінці д..рослі спостерігали за ними.
Завдання 4.Перепишiть речення,
на місці крапок вставляючи пропущені лiтери. Розставити пропущені кoми. Підкреслити в кожному реченні граматичні основи.
П...шається
калинoнька явір молoдіє а кругом них в..рболози і лози з..ленiють. По обрію
неба сiрими баранцями побігли вoлохаті хмаринки над oз..ром заш...лестів
оч...рет а із д...рев стиха знімалися і задумливо падали на землю сухi
л...сточки.
Жовтi пал..чки цвіту тихо гойдалися на вoлосинках вздовж кoлосків й непомiтний
п..лок золотився на сoнці. І з..лена трава горить з..леним огнем а на її дoвгих
л..сточках грає та сяє чиста роса.
Завдання 5.
В поданих прислiв'ях дописати другу частину складногo
речення, поставити потрiбні розділoві знаки.
Хто людей питає ... . Чим
рoзумний стидається ... . Хто рано пiдводиться ... . Страшно буває саме тому
... .
Для довiдок.
Той розумом володіє. Тим дурень величається. За тим ділo водиться. У
кого совiсть нечиста.
Виконані письмово вправи
надсилаємо в той же день, коли стоїть урок
30.04.2020
Тема: Кома між частинами
складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком
Мета: поглибити знання про складне речення; формувати
вміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати
складні речення, вживати розділові знаки між частинами складних речень;
розвивати логічне мислення, вміння аналізувати сприйняте, розвивати мовлення,
увагу, пам’ять.
Завдання 1. Запишіть речення, підкресліть головні та другорядні члени речення.
Все минеться, одна правда останеться (Нар. творчість). Шелестить
пожовкле листя по діброві, гуляють хмари (Т. Шевченко). Стогнали глухо берези,
і хвилі плакали прозорі (М. Рильський). Облітають квіти, обриває вітер пелюстки
печалі й розкида кругом (В. Сосюра).
Завдання 2.Завершити складні речення і записати їх, ставлячи, де потрібно, коми.
Сонце вже зійшло, але…
Золоті промені сонця торкнулися дерев, а …
Осінь урочисто прощалася із землею, і …
Завдання 3. Вправа 480 (у підручнику). З двох простих
речень утворити одне складне за зразком, розставляючи розділові знаки між
частинами речень.
Завдання 4. Вправа 483 ( у підручнику). Виписати
складні речення, підкреслити граматичні основи, розставити пропущені розділові
знаки.
Виконані письмово вправи
надсилаємо в той же день, коли стоїть урок
04.05.2020
Тема: Урок розвитку мовлення. Письмовий твір-роздум на
тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів у художньому стилі
Мета: Навчити учнів створювати усні та письмові
твори-роздуми; формувати вміння підпорядковувати висловлювання головній думці, використовувати
мовні засоби зв’язку між реченнями в тексті; розвивати зв’язне мовлення,
логічне мислення; прищеплювати вміння доводити власну думку, спростовувати
помилкові твердження;
Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал
Роздум — це зв′язний текст,
що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну
тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях
причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому
реченні).
Роздум зазвичай складається з трьох частин. Це:
1.Теза — частина, що
містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).
1. Для підтвердження основної думки
слід добирати якомога більше вагомих доказів.
2. ...
3....
3. Висновок (як правило, збігається з думкою, висловленою на початку
тексту).
Завдання 2. Прочитати зразки творів
Що робить людину великою.
Чомусь всі ми думаємо, що людину робить
великою посада, яку вона обіймає. Але я думаю, що це помилка. Насправді,
великою є людина, яка сумлінно і чесно виконує свій обов’язок. Найголовніше –
щоб людина любила свою професію. Бо ж хто до чого сумлінно робить свою справу.
А якщо всі з любов’ю будуть працювати, то жити будемо краще.
Але, мабуть, перш за все, велич людини
виявляється не в тому, ким вона є, а в тому, як вона ставиться до своїх
товаришів, знедолених людей…
Велич людини в тому, що вона ніколи не зраджує своїх друзів, а, крім того,
знаючи вади товаришів, любить їх такими, які вони є. А найвеличніша та людина,
яка вміє визнавати і свої недоліки.
Велика сила посмішки.
Посмішка… Велику силу має вона у нашому
житті. Буває, посваришся з кимсь.
І так тяжко на душі. А коли помиришся –
обов’язково усміхнешся. І наче гори звалились… Відкритий погляд і усмішка – це
вже настрій. З людиною хочеться спілкуватися. Віриш у її доброзичливість. А
коли хтось погляне на тебе спідлоба – неприємно стає на душі.
Але усмішки бувають різні. Та щира
усмішка – то твій друг.
Завдання 3. Написати
твір-роздум на одну з тем:
1.«Чому людина має бути чемною?»
2.«Чому потрібно захищати слабших?»
3.«Чому потрібно вивчати іноземну мову?»
05.05.2020
Тема: Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою
Мета: формувати вміння розпізнавати пряму мову та слова автора, які її
супроводжують; правильно інтонувати речення з прямою мовою, розставляти
розділові знаки в реченнях із прямою мовою, обrрунтовуючи їх уживання
за допомогою відповідних правил пунктуації; удосконалювати навички роботи
з таблицею та з підручником, розвивати культуру усного й писемного
мовлення, логічне мислення, емоції, пам’ять.
Завдання 1.Вправа 486(прочитати речення
з прямою мовою та словами автора), прочитати теоретичний матеріал про пряму
мовута розділові знаки при прямій мові на с. 179-180.
Завдання 2. Вправа 488 (переписати речення, ставлячи пропущені розділові знаки при прямій
мові).
Завдання 3. Вправа 492 (перебудувати подані речення на речення з прямою
мовою за зразком).
Завдання 4. Вправа 493 (переписати, розставляючи пропущені розділові
знаки).
Виконані
письмові завдання надсилаємо в той же день, коли стоїть урок
07.05.2020
Тема: Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою
Завдання 1.
Переписати, розставляючи
пропущені розділові знаки. Підкреслити у реченнях звертання та вставні слова.
1.Соловей щебече в лузі Добрий ранок всім вам друзі. 2.
Із гнізда свого лелека обізвався недалеко Добрий ранок Зустрічаємо світанок. 3.
Жабка зелена зустріла коня Доброго дня Ми здається рідня. 4. Кінь засміявся й
спитав басовито Де ж це ви сестро згубили копито?
Завдання 2. Закінчіть речення. Запишіть, правильно розставляючи
розділові знаки
Я дуже люблю кататися ... Він сказав ... Я почув ... ... говорять учні. ... розповідає Саша.
Завдання 3.
Завершіть речення, доповнюючи їх прямою мовою чи словами
автора. Розставте необхідні розділові знаки. Поясніть їх вживання
4. Олена
Петрівна показала в бік спортивного майданчика : ... !
5.
... , - промовив тато, - ... .
6.
Перепрошую, панове, але я вже завершив, ... .
... :
Самооцінка - це віра в себе!
Виконані
письмові завдання надсилаємо в той же день, коли стоїть урок
12.05.2020
Тема: Діалог. Тире при діалозі
Мета:поглибити знань
про діалог і розділові знаки при діалозі; формувати вміння правильно
конструювати і грамотно записувати діалог; сприяти розвитку мовотворчості
учнів, логічного мислення, зв’язного мовлення. Завдання 1. Прочитати теоретичний матеріал підручника (с.183).
Завдання 2. Вправа 496 (переписати, розставляючи
пропущені розділові знаки при діалозі).
Завдання 3. Вправа 499 (переписати, розставляючи
пропущені розділові знаки при діалозі).
Завдання 4. Вправа 500 (скласти і записати невеликий
діалог, можливий за ситуації, зображеної на одному з фото).
Виконані вправи надсилаємо в
той же день, коли стоїть урок
14.05.2020
Тема: Діалог. Тире при діалозі
Мета: поглибити поняття про діалог, з’ясувати відмінність діалогу від
прямої мови, формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу, а також
висловлювання, що вміщують діалоги; формувати навички вживання розділових
знаків при діалозі; виховувати смак до влучного, доречного й дотепного слова;
розвивати логічне мислення, мовлення, стійку увагу, емоції, уточнювати й
збагачувати словниковий запас учнів.
Завдання 1.
Переписати діалог, членуючи його на репліки та розставляючи
розділові знаки. Підкреслити
звертання та вставні слова.
1. Ти спиш, Семене, при вікні Ні То може плачеш
в тишині Ні А двійок не було в ці дні Ні То просто думаєш
дивак Так Одержав вісті ти сумні Ні Про що ж ти думаєш Семене Щоб
відчепився ти від мене
Г. Бойко.
2. Ти подивись на свою одежу Я ж тебе просила не перестрибувати
через калюжу А я мамо і не перестрибнув…
Народна творчість.
Завдання 2. Переписати текст, пряму мову
замінивши на діалог.
Кошеня й мишка
Подружилися кошеня й мишенятко. Повернулося кошеня додому, а мама
питає: «Що за гарний запах ти з собою принесло?» Котик відповідає: «Так
пахне мій друг мишеня!». «Дуже добре, - відказує кішка. – Як ітимеш до свого
смачного приятеля, поклич мене!»
У цю мить миша питає в своєї дитини: «Що за гидкий запах ти
принесло?» Мишенятко пояснило: «Я гралося з кошеням!» «Та це ж загибель наша!»
– злякалась і розгнівалась миша. (Гвінейська казка; 70 сл.)
Завдання 3. Напишіть діалог на одну із запропонованих
тем:
1.У шкільній бібліотеці.
2.Знайомство в автобусі.
3.Зустріч з бабусею (дідусем).
Виконані
вправи надсилаємо в той же день, коли стоїть урок
3.Визначте рядок, у якому
записане складне речення
А Стара черемха заздро поглядала на молоду черешню.
Б Народилося літо з снігів і дощів, наполохано сіло в садочку.
В Я дивлюся у вікно: чудовий вечір запалює зорі.
Г Візьми мене, природо, у свої обійми.
4.Укажіть речення з прямою
мовою
А «Не кидайте хлібом, він святий!» — в суворості ласкавій, бувало, каже дід
старий малечі кучерявій.
Б Сахно запитав, як здоров'я Степаниди Петрівни.
В Василь сказав батькові, що в новій школі дуже
цікаво.
Г Золота рибка запитала дідуся, чого йому треба.
5.У якому варіанті правильно
розставлені розділові знаки?
А Панас
Мирний писав — «Життя — стерняста нива».
Б Панас Мирний писав: «Життя —
стерняста нива».
В Панас Мирний писав: Життя —
стерняста нива.
Г «Панас Мирний писав»: Життя —
стерняста нива.
6.Оберіть правильне твердження
А кожна репліка діалогу береться в дужки
Б кожна
репліка діалогу береться в лапки
В кожна
репліка діалогу пишеться з нового рядка
Г кожна репліка діалогу виділяється комами
7. Складним називається речення, в якому:
а) одна граматична основа;
б) дві і більше граматичних
основ;
в) є другорядні члени речення.
8. Перебудуйте складне речення так, щоб утворилося речення з прямою
мовою. Запишіть його, вживаючи потрібні розділові знаки й лапки.
Марійка
допитувалася, чому у морі вода солона.
Мама
запитала у Василька, чи вивчив він вірш.
9. Висловлювання
- Сьогодні
на уроці було цікаво.
- А я навіть
не помітив, коли урок закінчився.
Є:
а) реченням з прямою мовою; б) діалогом із двох реплік; в)
діалогом із трьох реплік .
10. Який розділовий знак
ставиться після слів автора перед прямою мовою?
а) Тире; б) кома; в) крапка
з комою; г) двокрапка.
11. Підкресліть усі
члени речення.
Зранку в лісі стоїть надзвичайна
тиша, спокій розливається кругом.
12. Доберiть
другу частину до речення Вiтер дужчав, щоб утворилося складне речення А … i пригинав до землi дерева Б … i здiймав на дорозi куряву В … i починав накрапати дощ Г … i розганяв чорнi хмари
19.05.2020
Тема: Повторення та узагальнення з лексикології
Мета:
: систематизувати й узагальнити
вивчене; вдосконалювати й розвивати вміння і навички, користуватися багатством
української лексики; розвивати почуття
колективізму, відповідальності за спільну справу, впевненості у своїх силах;
виховувати любов до рідної мови, свого народу, його традицій
Завдання
1. Повторити синоніми, антоніми, омоніми.
Синоніми – слова різні за
звучання, але однакові або близькі за значенням: лелека, чорногуз, бусол,
бузько. Омоніми – слова, однакові за
звучанням, але різні за значеннями: лава – вид меблів для сидіння; лава –
бойовий порядок; лава – розплавлена маса, що витікає з вулкана. Антоніми – слова протилежні за
значенням. Виступають парами і завжди належать до однієї частини мови: світло –
темрява, світлий – темний.
Завдання
2. Випишіть
із прислів'їв антоніми
1. Вчення світ, а невчення — тьма. 2. Як є початок, то буде й кінець. 3. Правда кривду переважить. 4.
Взимку сонце так сміється, що вікна плачуть. 5. М'яко стелить, та твердо спати.
Завдання 3.
Розподільний
диктант.
— Запишіть словосполучення у дві колонки: у першу —
словосполучення з прямим значенням, у другу — з переносним.
Завдання 4.
Підберіть правильний
варіант відповіді.
Найвища ... Карпат
точка, крапка
Моя ... пісня
любима, улюблена
Він любив ... в чужі справи
втручатися, вмішуватися
Вранці він ледве ... очі
розплющив, відкрив
Він забув ... двері
закрити, зачинити
Ти забула ... світло
вимкнути, виключити
Я завітаю на ... день
слідуючий, наступний
У мене нова ... книжка
ілюстрована, ілюстративна
Сьогодні він ледь ... очі
відкрив, розплющив
У Петрика ... відповідь
вірна, правильна
Моя мама ... краща
сама, най
Виконані завдання надсилаємо в
той же день, коли стоїть урок
21.05.2020
Повторення та узагальнення з будови слова й орфографії
Мета:
удосконалювати практичні вміння й навички
оперувати здобутими знаннями з теми «Будова слова», розбирати слова за будовою,
правильно писати й обґрунтовувати слова з вивченими орфограмами;
Завдання 1. Вправа 516 (в підручнику). Переписати,
вибравши з дужок потрібну букву.
Завдання 2. Вправа 518 (розібрати за будовою слова).
Завдання 3. Вправа 519 (списати слова, розкриваючи
дужки).
Виконані завдання надсилаємо в
той же день, коли стоїть урок
25.05.2020
Тема: Повторення та узагальнення з фонетики та графіки
Мета:
удосконалювати практичні вміння й навички, оперувати здобутими знаннями з теми
«Фонетика», записувати слова фонетичною транскрипцією, правильно писати й
обґрунтовувати слова з вивченими орфограмами
Завдання
1. Вправа 523 (Записати
слова фонетичною транскрипцією)
Завдання
2. Вправа 525 (Записати
слова, розкриваючи дужки)
Завдання
3. Вправа 527 (Записати
речення, розкриваючи дужки)
Виконані завдання надсилаємо в
той же день, коли стоїть урок
25.05.2020
Тема: Повторення та узагальнення з орфоепії та орфографії
Мета:
повторити, поглибити засвоєні в 5 класі знання
учнів із розділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія», удосконалювати
орфоепічні та орфографічні уміння й навички п'ятикласників, уміння розрізняти
звуки, передавати слова звукописом; використовуючи здобуті знання на практиці.
Віт..р січе обличчя. Нам.ло снігу — січневого снігу!
Важкувато стало пташкам, що з..мують у нас. Але вони не дуже сумують. Ось,
весло цвірінькаючи, хв..лясто прол.ліла зграйка жвавих ч..жів, помчались десь
по б..резах поснідати насіннячком.
Виконані завдання надсилаємо в
той же день, коли стоїть урок
26.05.2020
Повторення та узагальнення з синтаксису та пунктуації
Завдання 1. Вправа 532 (списати речення, розкриваючи
дужки та ставлячи пропущені розділові знаки, підкреслити головні та другорядні
члени речення).
Завдання 2. Вправа 533 (списати речення, розкриваючи
дужки та ставлячи пропущені розділові знаки, підкреслити головні та другорядні
члени речення).
üЗавдання 3. Записати речення,
поставити, де потрібно, розділові знаки.
1. Україно мій рідний краю, вічна
туго предвічна кров! (Яр Славутич) 2. На Україну повернусь через роки через
віки устами вдячно притулюсь до материнської руки. (С.Галябарда).3. А якщо
впадеш ти на чужому полі прийдуть з України верби і тополі, стануть над тобою
листям затріпочуть тугою прощання душу залоскочуть. (В.Симоненко). 4. Дозволь
мені мій вечоровий світе упасти зерням в рідній борозні. (В.Стус) 5. Та як же
нам жити на рідній землі, щоб люди повіку щасливі були щоб мова народу в повазі
була від роду до роду між нами жила.(Ф.Тишко).
Виконані завдання надсилаємо в
той же день, коли стоїть урок
28.05.2020
Річна контрольна робота
1. Слово серце вжито в прямому
значенні в рядку:
А хворе серце;
Б ніжне серце;
В материнське серце;
Г серце України.
2. НЕ
є словосполученням сполука слів:
А спів пташок;
Б читати книгу;
В сонячний ранок;
Г батьки і діти.
3. М’який знак замість пропусків слід писати в
усіх наведених словах у рядку:
А пул..с, комп..ютер, тін..;
Б українс..кий, Пол..ща, Хар..ків;
В діл..ниця, нен..ці, їдал..ня;
Г гір..кий, Гор..кий, пол..ський.
4.
Установіть
відповідність між частинами фразеологізмів.
1 гордіїв А горб
2 дамоклів Б ковчег
3 прометеїв В меч
4 ноїв Г вузол
Д вогонь
5. Апостроф
уживається в усіх словах у рядку:
А м..ята, мавп..ячий, в..юн;
Б роз..яснити, п..єдестал, б..юро;
В пам..ять, комп..ютер, м..язи;
Г ін..єкція, зів..ялий, св..ято.
6. Синонімами
є слова в рядку:
А свіжий, ранній, пухкий;
Б багатобарвний, барвистий, кольористий;
В байдужий, нецікавий, сторонній;
Г м’який, білий, пухнастий.
7.Префікс при- слід
писати в усіх словах у рядку:
А пр..пишний, пр..йти, пр..йменник;
Б пр..єднання, пр..сісти, пр..мусити;
В пр..чепити, пр..багатий, пр..лягти;
Г пр..їхати, пр..міський, пр..добрий.
8. Що означає фразеологізм «як кіт
наплакав»?
А дуже багато;
Б дуже швидко;
В дуже мало;
Г лити сльози.
9. Префікс
с- мають усі слова в рядку:
А ..питати, ..шити, ..фотографувати;
Б ..чесати, ..гуртувати, ..бігати;
В ..пекти, ..трусити, ..кривдити;
Г ..танцювати, ..чистити, ..тримати.
10. Яким
членом речення є виділене слово?
Ласкаве слово — що весняний день.
А підметом;
Б присудком;
В додатком;
Г означенням.
11. З
подвоєними літерами пишемо всі слова в рядку:
А зран..я, безсмерт..я, пісен..ий;
Б блажен..ий, швидкоплин..ий, осін..ій;
В склян..ий, юн..ат, без..убий;
Г спросон..я, лист..я, кам’ян..ий.
12. Букву
е слід поставити замість пропусків в усіх словах рядка:
Комментариев нет:
Отправить комментарий